ТРАНСФОРМАЦІЯ КУЛЬТУРНИХ ЦІННОСТЕЙ В ЕПОХУ ІНФОРМАЦІЙНИХ ВІЙН
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166903Ключові слова:
інформаційні війни, культура, культурні цінності, трансформаціяАнотація
Мета статті – з’ясувати специфіку трансформації культурних цінностей в епоху інформаційних війн. Методологія дослідження. Методом індукції на прикладі інформаційно-психологічних операцій та війн доведено ключову роль культури під час цілеспрямованого інформаційного впливу. Наукова новизна полягає у виявленні взаємозалежності між інформаційним та культурним простором під час стандартних і стратегічних інформаційних війн, а також обґрунтуванні положення про те, що інформаційний агресор, змінюючи інформаційний простір, поступово досягає змін у культурному. Висновки. Зміна культурних цінностей часто відбувається внаслідок ведення стратегічних інформаційних війн. Вплив на культуру, насамперед, пов’язаний із поширенням невибагливої масової культури з певним ідеологічним наповненням. Масова культура – ефективний інструмент інформаційної війни. Її переваги в тому, що вона не лише приносить прибуток і в найдоступнішій формі подає потрібну інформацію, а й усуває й замінює цінності національних культур, що робить об’єктів інформаційної агресії уразливими й слабкими. Продукти масової культури поширюються за допомогою ЗМІ, Інтернету, естради, літератури, кінематографа, комп’ютерних ігор тощо. Всі ці засоби мають велику популярність і є доступними для широких верств населення. За їхньою допомогою чужі культурні елементи інтегруються в культурне середовище об’єкта агресії, сприймаються як нові, «модні» й поступово замінюють або трансформують певні невигідні для суб’єктів інформаційного впливу культурні компоненти. Відповідно, зміни в культурі об’єкта інформаційного впливу відбуваються в залежності від змін у культурно-інформаційному просторі. Цілеспрямовані зміни в культурному середовищі об’єкта впливу дають можливість інформаційному агресору скоригувати усталені переконання, моделі поведінки, світогляд. Тому для захисту від інформаційних атак необхідно забезпечити функціонування ефективних способів захисту свого культурного простору, а саме: дієву законодавчу базу з потужними механізмами охорони культурних цінностей, постійний моніторинг та аналіз зовнішніх і внутрішніх інформаційно-комунікаційних джерел, створення позитивної репутації країни, сприяння виробництву й розвитку власного культурного продукту.
Посилання
Брижко В. Е-майбутнє та інформаційне право. [2-е вид., доп.]. Київ : НДЦПІ АПрН України, 2006. 302 с.
Козлітін В. Д. Основні напрями світових глобалізаційних процесів кінця XX – початку XXI ст., дискусії між глобалістами та антиглобалістами про їх наслідки. Збірник наукових праць. Серія «Історія та географія». 2004. Вип. 17. С. 26–30.
Семиколенов В. Н. Влияние информационных технологий на мораль. Культура народов Причерноморья. 2004. № 56, Т. 2. С. 141–145.
Сороченко В. Кино как средство информационно-психологической войны. Энциклопедия методов пропаганды. URL: http://psyfactor.org/kinoprop/kino.htm. (дата звернення: липень 2018)
Червак Б. Як виграти інформаційну війну // Українська правда. URL: http://www.pravda.com. ua/news/2006/5/29/42237.htm (дата звернення: 29.05.06).
Шерихов А. Война с Украиной: книжная формула «российской дружбы. ФЛОТ. 2017. URL: http://flot2017.com/item/analitics/4246. (дата звернення: липень 2018)
Шоріна А. Український інформаційний простір: потрібна агресія. Диалог.UA: URL: http://dialogs.org.ua/ru/project/page9787.html (дата звернення: 27.05.07).
Brizko, V. (2006). E-Future and Information Law. Kyiv: NDTSPI of the APA of Ukraine [in Ukrainian].
Kozlitin, V. D. (2004). The main directions of global globalization processes of the late XX - early XXI centuries, discussions between globalists and anti-globalists about their consequences. Collection of scientific works. Series «History and Geography». Vol. 17. pp. 26–30. [in Ukrainian].
Semikolenov, V. N. (2004). The influence of information technologies on moral. Culture of the peoples of the Black Sea region. no. 56, vol. 2. pp. 141–145 [in Russian].
Sorochenko, V. (2013). Kino as a means of information-psychological war. Encyclopedia of propaganda methods. URL: http://psyfactor.org/kinoprop/kino.htm [in Russian].
Chervak, B. (2006). How to win an information war. URL: http://www.pravda.com.ua/news/2006/5/29/42237.htm [in Ukrainian].
Sherikhov, A. (2017). War with Ukraine: the book formula of «Russian friendship». URL: http://flot2017.com/item/analitics/4246 [in Russian].
Shorin, A. (2006). Ukrainian information space: aggression is needed. URL: http://dialogs.org.ua/en/project/page9787.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.