Початковий період наукової і кінопедагогічної діяльності Г. О. Авенаріуса

Автор(и)

  • Oleksandr Bezruchko Київського національного університету культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177570

Ключові слова:

Георгій Авенаріус, Одеський державний технікум кінематографії, Київський державний інститут кінематографії, Акторська школа, Київська кінофабрика.

Анотація

Мета роботи. Комплексно дослідити початковий період наукової і кінопедагогічної діяльності геніального українського кінознавця, одного з перших вітчизняних педагогів екранних мистецтв Г.О. Авенаріуса.  Методологія дослідження полягає в застосування методів персонології, теорії особистості та історико-біографічного методу. Зазначені методологічні підходи дозволяють зібрати та дослідити невідомі та маловідомі факти із життя, наукової і кінопедагогічної діяльності Г.О. Авенаріуса. Наукова новизна роботи зумовлена потребую вивчення маловідомих сторінок історії українського кінематографа та його діячів, які з тих чи інших причин залишилися поза увагою вітчизняних мистецтвознавців. Висновки. Підсумовуючи вищевикладене, можна зазначити, що поставлені наукові завдання виконані: досліджено початковий період наукової і кінопедагогічної діяльності видатного українського кінознавця, одного з перших українських педагогів екранних мистецтв, кандидата мистецтвознавства, засновника головного фільмосховища Радянського Союзу «Білі стовпи» Г.О. Авенаріуса; названо його основні наукові роботи цього періоду життя по історії і теорії кінематографу; реконструйовано сторінки кінопедагогічної діяльності в Одеському державному технікумі кінематографії Всеукраїнського фото-, і кіно управління, Київському державному інституті кінематографії і Акторській школі при Київській кінофабриці.

Біографія автора

Oleksandr Bezruchko, Київського національного університету культури і мистецтв

доктор мистецтвознавства, професор, проректор з наукової роботи Київського університету культури, професор кафедри кіно-, телемистецтва (секція режисури кіно і телебачення)

Посилання

Авенаріус Г. До питання про творчий метод портретної фотографії. Фото соцбудівництву. 1934. № 5–6. С. 104–107.

Авенаріус Г. Експресіонізм в радянському кіно. Кіно. 1933. №4. С. 12–14.

Авенариус Г. К методологи определения киножанров. Пролетарское кино. 1931. №10–11. С. 27–33.

Авенаріус Г. Композиція реалістичного портрета. Фото соцбудівництву. 1934. № 9–10. С. 256–263.

Авенаріус Г. Монтажні теорії Ейзенштейна. Кіно. 1932. №5–6. С. 14–16.

Авенаріус Г. Монтажні теорії Ейзенштейна. Кіно. 1932. №7–8. С. 22–23.

Авенаріус Г. Монтажні теорії Ейзенштейна. Кіно. 1932. №11–12. С. 10–12.

Авенаріус Г. Фотопейзаж, як проблема стилю. Фото соцбудівництву. 1934. №11–12. С. 311–316.

Безручко О. Кінопедагогічна і наукова діяльність Г.О. Авенаріуса в Одесі та Києві. Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого: зб. наук. пр. Київ: Освіта України, 2014. Вип. 15. С. 106–111.

Галицький В., Довбищенко В. Два роки обіцянок. Ще про долю молодих кінорежисерів. Комсомолець України. 1937. 14 вересня.

Ганьба зривачам марксо-ленінського виховання кадрів для кадрів! : [ред. ст.]. Кінокадри. 1931. 24 грудня.

Ґосейко Л. Історія українського кінематографа, 1896–1995; [пер. з фр.: С. Довганюк, Л. Ґосейко]. Київ: Kino-Коло, 2005. 461 с.

Григор'єв Г. П. Лист Г.О. Авенаріусу 22 грудня 1951 р. Держфільмофонд РФ «Білі стовпи». Фонд Г.О. Авенаріуса. Спр. А–20–110.

Григор'єв Г. П. Що було, те бачив. Київ: Радянський письменник, 1966. 327 с

Запрошення В.С. Довбищенка на вступні колоквіуми до режисерської майстерні при Київській кінофабриці О.П. Довженка. Приватне архівне зібрання О.А. Пазенко.

Зубавіна І. Мистецтво любити кіно. Кіно-театр. 2008. № 3. С. 47.

Ілляшенко В. Історія українського кіномистецтва [1893–2003]. Київ: Вік, 2004. 412 с.

Мусієнко О.С. Українське кіно: тексти і контекст. Вінниця : Глобус-Прес, 2009. 432 с.

Особова справа Г. Авенаріуса. Архів Всеросійського державного університету кінематографії ім. С.А. Герасимова. Ф. 1. Оп. 24. Спр. 4.

Фількевич М. Довженківці: сторінки нашої історії : [історія створення та діяльн. Київ. кіноф-ки]; [авт.-упоряд.: Галина Фількевич, Георгій Фількевич]. 2-ге вид., допов. Київ, 2006. 178 с.

Фількевич М. Сторінки нашої історії; [упоряд.: Галина Фількевич, Георгій Фількевич]. Київ, 2003. 188 с.

Центральний державний архів вищих органів влади і управління України (ЦДАВО України). Ф.1238. Оп. 1. Спр. 196.

Bezruchko O. Prominent Ukrainian cinema scientific Heorhij Avenarius. Матеріали ІІІ круглого столу «Актуальні питання кінематографа і телебачення», 17 січня 2018 р., м. Київ / Упорядник О. В. Безручко. Київ : Видав. центр КНУКіМ, 2018. С. 8–9.

Bezruchko O. Scientific and mediapedagogic activity of Georgii Avenarius in Russia. European philosophical and historical discourse. Praha, 2017. Volume 3. Issue 4. Pp. 65–70.

Bezruchko O. The final stage of research and educational activity of G.O. Avenarius in the field of cinematography. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. Київ: Міленіум, 2018. № 1. C. 106–109.

Avenarius, G. (1934). The question of the creative method of portrait photography. Foto sotsbudivnytstvu, 5–6, 104–107 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1933). Expressionism in the Soviet cinema. Kino, 4, 12–14 [in Ukranian].

Avenarius, G. (1931). To the methodology of the definition of cinema genres. Proletarskoe kino, 10–11, 27–33 [in Russian].

Avenarius, G. (1934). Composition of a realistic portrait. Foto sotsbudivnytstvu, 9–10, 256–263 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1932). Editing Theories of Eisenstein. Kino, 5–6, 14–16 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1932). Editing Theories of Eisenstein. Kino, 7–8, 22–23 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1932). Editing Theories of Eisenstein. Kino, 11–12, 10–12 [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1934). Photo-painting, as a style problem. Foto sotsbudivnytstvu, 11–12, 311–316 [in Ukrainian].

Bezruchko, O. (2014). Сinemapedagogical and scientific activity of G.O. Avenarius in Odesa and Kyiv. Announcer of the Kyiv National I.K. Karpenko-Kary Theatre, Cinema and Television University: collection of scientific articles, 15, 106–111. Kyiv: Education of Ukraine [in Ukrainian].

Halytskyi, V., Dovbyshchenko, V. (1937). Two years of promises. Yet about the fate of young film directors. Komsomolets Ukrainy, on September, 14 [in Ukrainian].

N.a. (1931). Shame for the Marxist-Leninist training of personnel for the personnel. Kinokadry, on Decembers, 24 [in Ukrainian].

Goseyko, L. (2005). History of Ukrainian cinema, 1896–1995. [Trans from fr.: S. Dovganyk, L. Goseyko]. Kyiv: Kino-Коlо [in Ukrainian].

Grigoriev, G. (1951). Letter of G.O. Avenarius, on Decembers, 22, State Cinema Fund of Russian Federation «White pillars». Fund of G.O. Avenarius, Unit of storage А–20–110 [in Russian].

Grigoriev, G. (1966). That was, saw that. Kyiv: Radianskyi pysmennyk [in Ukrainian].

Avenarius, G. (1935). V.S. Dovbyshchenko’s invitation on entrance exams to the Director’s Laboratory of O. Dovzhenko at the Kyiv Film Factory. Private archive of O.A. Pazenko [in Ukrainian].

Zubavina, I. (2008). The art to love cinema. Cinema-theatre, 3, 47 [in Ukrainian].

Illashenko, V. (2004). History of the Ukrainian cinematographic art [1893–2003]. Kyiv: Age [in Ukrainian].

Мoussienko, O. (2009). Ukrainian cinema: text and context. Vinnytsya: Globe-press [in Ukrainian].

The personal file of «Georgii (Yuriy) Oleksandrovich Avenarius», (1936 –1958). Archive of the All-Russian State University of Cinematography named after S.A. Gerasimov, Fund 1, Inventory 24, Unit of storage 4 [in Russian].

Filkevich, М. (2006). Dovzhenkivci: pages of our history: [history of creation and activity of the Kyiv film studios]; [arrangement: Halyna Filkevich, Heorhij Filkevich]. Kyiv: N.p. [in Ukrainian].

Filkevich, М. (2003). Pages of our history [arrangement: Halyna Filkevich, Heorhij Filkevich]. Kyiv: N.p. [in Ukrainian].

N.a. (1930–1932), Central State Archive of Power Management of Ukraine, Fund 1238, Inventory 1, Unit of storage 196 [in Ukrainian].

Bezruchko, O. (2018). Prominent Ukrainian cinema scientific Heorhij Avenarius. Materialy III kruhloho stolu «Aktualni pytannia kinematohrafa i telebachennia», 17 sichnia 2018 r., m. Kyiv, Ed.: O.V. Bezruchko. (pp. 8–9). Kyiv: Vydav. tsentr KNUKiM [in English].

Bezruchko, O. (2017). Scientific and mediapedagogic activity of Georgii Avenarius in Russia. European philosophical and historical discourse. Praha, 3, 4, 65–70 [in English].

Bezruchko, O. (2018). The final stage of research and educational activity of G.O. Avenarius in the field of cinematography. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, 106–109 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство