ІСТОРИКО-КУЛЬТУРНІ ПЕРЕДУМОВИ СТВОРЕННЯ ДЕРЖАВНОГО АНСАМБЛЮ ТАНЦЮ УКРАЇНИ ЯК ФОРМИ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА НАРОДНОЇ ХОРЕОГРАФІЇ

Автор(и)

  • Yevgeny Roy Науково-дослідного інституту Київського національного університету культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177707

Ключові слова:

українська народна творчість, танцювальне мистецтво, класичний танець, етнографічні цінності, професійний танцювальний ансамбль, акторсько-танцювальна імпровізація, театралізована хореографічна образність, концертна програма, народно-сценічний танець.

Анотація

Мета статті – простежити історико-культурні передумови створення та функціонування одного з перших в Україні державних танцювальних ансамблів, як збирача та популяризатора фольклорного танцю і репрезентатора його у сценічному варіанті. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети використовувалися наступні методи: історико-аналітичний для вивчення історичних, мистецтвознавчих і культурологічних джерел і літератури, пошуково- теоретичний для збирання матеріалів,  які підтверджують авторські висновки даної статті. Наукова новизна  обумовлена метою, завданнями і проблематикою дослідження, пов’язаного з виявленням культурно-історичних передумов створення Державного ансамблю танцю України як форми популяризації народних танців, які в значній мірі збагатили і національне хореографічне мистецтво. Висновки. Після визнання у другій половині 30-х років у країні професійних гуртів, як основної форми репрезентації народного пісенно-танцювального мистецтва стала відчутною тенденція до створення мережі професійних танцювальних колективів в Україні. Одним з перших у 1937 році було створено Державний ансамбль танцю, який з роками все більше набував рис професіоналізму і  став одним з кращих в країні, вносячи відчутно частку у розвиток національного хореографічного мистецтва.

Біографія автора

Yevgeny Roy, Науково-дослідного інституту Київського національного університету культури і мистецтв

доктор історичних наук, професор, професор

Посилання

ЦДАМЛМ України. Державний заслужений академічний ансамбль танцю УРСР ім. П.Вірського Міністерства культури УРСР. Ф. 643, оп. 1, спр. 715,од. зб. 67, арк. 15; 5.1 оп. 4, од. зб. 72, арк. 1 ; 5.2 оп. 1, од. зб. 1, арк. 20;

Архів Я.В. Верховинця. Спогади Соболя О. С.8-9.

Архів Я.В. Верховинця. Неопубліковані матеріали, що готувалися до друку в 1930-ті роки. 12 с.

Боримська Г. Самоцвіти українського танцю. К.: Мистецтво. 1974. 134 с.

Верховинець Я.В. Василь Верховинець-етнограф//Народна творчість та етннографія. 2008. № 5. С.82-91.

Верховинець Я.В. В.М.Верховинець. «Нариси про життя і творчість. Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю. 5-е вид. К.: Муз. Україна,1990. С.13-35.

Верховинець В.М. Про фольклор в опері «Наталка-Полтавка». Оперне видовище на 3 дії. К.,1936. С. 35.

Городинский В. «Запорожец за Дунаем». Правда. 1936. 13 березня.

Дем’янко Н. Формування національної культури молоді в педагогічній спадщині В.М. Верховинця. Полтава: ТОВ «АСНІ», 2012. 268 с.

Капельгородський П. Концерти «Жінхорансу». Більшовик Полтавщини. 1930. 15 червня. С. 3.

Пасютинская В. Волшебный мир танца. М.,1985. 223 с.

Пролетарська правда. Перлини народної творчості. 1936. 18 березня.

Сивкович М. Триколінний гопак на біс. Культура і життя. 1976. 19 серпня. С. 6.

Станішевський Ю. Хореографічне мистецтво. К.: Рад. школа, 1969. 100 с.

Фореггер М. Актуальні проблеми хореографії . Більшовик. 1937. 5 лютого

TsDAMLM of Ukraine. State Honored Academic Dance Ensemble of the Ukrainian SSR P.Virsky, Ministry of Culture of the Ukrainian SSR. F. 643, op. 1, sp. 715 units save 67, ark. 15; 5.1 op. 4 units save 72, ark. 1; 5.2 op. 1, unit save 1, arc 20 [in Ukrainian].

Archive Ya.V. Verhovinintsa Memoirs of Sable O. P.8-9[in Ukrainian].

Archive Ya.V. Verhovinintsa Unpublished materials that were preparing for printing in the 1930s. 12 sec. [in Ukrainian].

Borimskaya G. (1974). Gems of Ukrainian Dance. K .: Art [in Ukrainian].

Verkhovynets, Y.V. (2008). Vasyl Verkhovitsy-ethnographer. Folk art and ethnography, 5, 82-91 [in Ukrainian].

Verkhovynets, Y.V. (1990). V.M. Verhovitsyn Essays on life and work. Verhovinets V.M. Theory of Ukrainian folk dance. K: Muz Ukraine, 13-35 [in Ukrainian].

Verkhovinets, V.M. (1936). About folklore in the opera "Natalka-Poltavka". Opera sight for 3 acts. K. [in Ukrainian].

Gorodinsky, V. (1936). "Zaporozhets behind the Danube". Truth. March 13 [in Ukrainian].

Demyanko, N. (2012). Formation of the national culture of youth in the pedagogical heritage V.M. Verhovinintsa Poltava: ASNI Ltd. [in Ukrainian].

Kapelgorodsky, P. (1930). Concerts "Zinhohrance". Bolshevik of the Poltava region. June 1930. C.3. [in Ukrainian].

Pasyutinskaya, V. (1985). The Magic World of Dance. M., 1985 [in Russian].

The proletarian truth. (1936). Pearls of folk art. March [in Ukrainian].

Sivkovich, M. (1976). Triticale hawk beats. Culture and life. August 19th, C.6 [in Ukrainian].

Stanishevsky, Yu. (1969). Choreographic art. K .: Rad. School [in Ukrainian].

Forregger, M. (1937). Current problems of choreography. Bolshevik February 5 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Мистецтвознавство