ТВОРИ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ НА ВІТЧИЗНЯНІЙ БАЛЕТНІЙ СЦЕНІ

Автор(и)

  • Tetiana Medvid Київського університету імені Бориса Грінченка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177779

Ключові слова:

український балет, балет і література, хореографія, танець, інтерпретація

Анотація

Мета дослідження – виявити балетні вистави, джерелом інтерпретації для яких стали твори української літератури. Методологія. Систематизація джерельної бази та ретроспективний аналіз балетних вистав від становлення українського балетного театр у 20-х рр. ХХ ст. до сьогодення дозволив провести комплексне науково об’єктивне дослідження. Наукова новизна. Систематизовано твори української літератури, що стали джерелом хореографічних інтерпретацій у вітчизняному балетному театрі. Висновки. В арсеналі балетного театру України задіяно твори українських письменників середини ХІХ – початку ХХ ст. Серед них – Т. Шевченко (балети «Лілея», «Оксана», «Відьма»), Л. Українка (балети «Лісова пісня», «Камінний господар», «Досвітні вогні»), І. Франко (балети «Сойчине крило», «Каменярі»), М. Коцюбинський (балет «Тіні забутих предків»), М. Старицький (балети «Чарівний сон», «За двома зайцями»). Виявлено лише один твір української літератури середини ХХ ст., інтерпретований балетним театром – «Таврія» О. Гончара (однойменний балет). Для більшості інтерпретацій літературних творів задіяно метод укрупнення головних героїв, посилення сюжетів, планів, що відповідають образній природі балетного театру, вилучення другорядних персонажів або підсилення образів, близьких балету, розкриття провідної ідеї твору. Балетні вистави за літературними творами не є пластичними аналогами тексту, а самодостатні твори. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів взаємодії творів української літератури та вітчизняного балетного театру, представлене з метою привернути увагу до проблеми, накреслити перспективний напрямок подальших мистецтвознавчих розробок.

Біографія автора

Tetiana Medvid, Київського університету імені Бориса Грінченка

кандидат мистецтвознавства, завідувачка кафедри хореографії

Посилання

Аркина Н. Балет и литература. Москва : Знание, 1987. 48 с.

Ванслов В. Балет как синтетическое искусство. Ванслов В. Статьи о балете. Ленинград : Музыка, 1980. С. 7–37.

Загайкевич М. Драматургія балету. Київ : Наукова думка, 1978. 256 с.

Карп П. Балет и драма. Ленинград : Искусство, 1979. 246 с.

Коваленко Є. Балет «Лілея» К. Данькевича як взірець хореографічної інтерпретації Шевченкової творчості. Культурологічна думка. 2014. № 7. С. 19–26.

Король А. М. Образ Мані у балеті «Сойчине крило» композитора А. Кос-Анатольського у постановці М. Трегубова. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям: Мистецтвознавство. 2017. Вип. 24. С. 265–269.

Поліщук Т. Проня, Голохвастий і… порося у мальвах. Під завісу 149-го сезону Національна опера презентувала прем’єру «За двома зайцями», яка зібрала великий столичний бомонд. День. 2017. 1 липня. URL : https://day.kyiv.ua/uk/photo/pronya-golohvastyy-i-porosya-u-malvah (дата звернення : 21.01.2019).

Слонимский Ю. О драматургии балета. Музыка и хореография современного балета : сборник статей. Ленинград : Музыка, 1974. С. 31–49.

Станішевський Ю. Балетний театр України. 225 років історії національного професіонального хореографічного мистецтва. Київ : Музична Україна, 2003. 440 с.

Чепалов О. І. Балет «Камінний господар» («Дон Жуан») Віталія Губаренка і його хореографічне втілення на українській сцені. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. № 2. С. 42–49.

Arkina, N. (1987). Ballet and literature. Moscow : Znanie [in Russian].

Vanslov, V. (1980). Ballet as synthetic art. Vanslov V. Articles about ballet. Leningrad: Music [in Russian].

Zahaikevych, M. (1978). Ballet dramaturgy. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

Karp, P. (1979). Ballet and drama. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].

Kovalenko, Ye. (2014). Ballet «Lileia» by K. Dankevich as an example of the choreographic interpretation of Shevchenko's creativity. The Culturology Ideas, 7, 19–26 [in Ukrainian].

Korol, A.M. (2017). Mani's image in the ballet «Sojchina Wing» by composer A. Kos-Anatolsky in the production of M. Tregubov. Ukrainian culture: past, modern, ways of development. Branch: Art criticism, Issue 24, 265–269 [in Ukrainian].

Polishchuk, T. (2017, July 1). Pronia, Holokhvastyi and ... pigs in the mallows. Under the veil of the 149th season, the National Opera presented the premiere of «For Two Hares», which collected a large metropolitan beau monde. Day. Retrieved from https://day.kyiv.ua/uk/photo/pronya-golohvastyy-i-porosya-u-malvah [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. O. (2003). Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Slonimskij, Ju. (1974). About ballet dramaturgy. Music and choreography of modern ballet: a collection of articles. Leningrad: Muzyka, 31–49 [in Russian].

Chepalov, O.I. (2014). Ballet «The Stone Host» («Don Giovanni») by Vitaliy Hubarenko and his choreographic embodiment on the Ukrainian stage. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 2, 42–49 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство