THE EDUCATIONAL DROP OUT OF ORANG ASLI IN TERENGGAN
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178807Анотація
Abstract. Educational aspects play an important role in the formation of a country as the education sector acts as a major contributor to the development of human capital as well as the economy. The government is always committed to ensure that all children in the country who enter school are entitled to early education regardless of their socio-economic status. In this aspect, pupils in the Orang Asli community are no exception in ensuring that they receive a quality education which is relevant to their needs. However, the improvement in the education level of the Orang Asli community is still at an alarming level compared to the achievement of mainstream students. This study was conducted to identify the dropout factor of Orang Asli students in the education stream. It was carried out at Sekolah Kebangsaan
Sungai Berua, Hulu Terengganu. The respondents of the study consisted of Malay Language teachers, Orang Asli students, school administrators and local residents. This study used qualitative design in case study using interview and observation techniques as data collection method. This study found out that the dropout factors of Orang Asli students in education are divided into internal factors and external factors.
Key words: dropout, Orang Asli education, SK. Sungai Berua.
Посилання
Abdul, S. S., Mohd, I. G., & Mohd, H. D. (2011). Kanak-kanak minoriti Orang Asli di Malaysia: Menggapai
literasi Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(2), 59–70.
Johari, T., & Nazri, M. (2007). Bagaimana kanak-kanak Orang Asli gagal di sekolah. MALIM: Jurnal
Pengajian Umum Asia Tenggara, 8, 51-76.
Dali, M. H., Shaari, A. S., Ghazali, M. I., & Yusoff, N. (2013). Instilling Literacy through developmental
module approach (DMA) towards Orang Asli pupils in Malaysia. Journal of Emerging Trends in Educational Research
and Policy Studies, 4(1), 126-132.
Sharifah, N. P., & Aliza, A. (2012). Persepsi guru terhadap penggunaan kurikulum berasaskan bermain bagi
aspek perkembangan bahasa dan literasi murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2(1), 141–159.
Shukor, S. A. (2011). Kanak-kanak minoriti Orang Asli di Malaysia: Menggapai literasi Bahasa Melayu.
Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(2), 59–70.
Amir, A. (1986). Teori-teori pembelajaran. Fajar Bakti Sdn. Bhd: Selangor.
Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). (2013). Plan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2015. KPM:
Putrajaya.
Mahzan, A. (2003). Pendidikan literasi Bahasa Melayu: Satu pendekatan bersepadu. Utusan Publications &
Distributors Sdn. Bhd: Kuala Lumpur.
Mohamad Johdi, S., Norul Khairiah, I., Nur Awanis, A. A., Nurul Huda, Y., & Siti Aisyah, H. (2009). Kajian
terhadap kesedaran pendidikan dalam kalangan masyarakat Orang Asli. In Persidangan Kebangsaan Pendidikan LuarBandar.
Rahman, R. A. (2008). Projek Rintis Kurikulum Bersepadu Sekolah Murid Orang Asli dan Penan (KAP).
https://jpmipgmtaa.webs.com/Aktiviti_Jabatan/Laporan%20KAP%202009.pdf.
Ramle, A. (2014). Orang Asli pembangunan dan transformasi. Universiti Sultan Zainal Abidin: Terengganu.
Ramle, A. (1993). Semaq Beri: Komuniti Orang Asli di Terengganu. Kolej Agama Sultan Zainal Abidin:
Terengganu.
Bishop, R., O'Sullivan, D., & Berryman, M. (2010). Scaling up education reform: Addressing the politics of
disparity. Nzcer Press: Wellington.
Safari, S. (2012). The role of special education department in the Orang Asli educational development, in R.
Abdullah (ed.), Pendidikan and Orang Asli dalam Arus Perdana. Universiti Sultan Zainal Abidin: Terengganu.
Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM). (2010). Laporan status hak pendidikan kanak-kanak
Orang Asli. http://www.suhakam.org.my/wp-content/uploads/2013/12/Laporan-Status-Hak-Pendidikan-Kanak-Kanak-Orang-Asli-2010.pdf.
Norizan, M. (2018). Amalan pengajaran dan pembelajaran bahasa melayu dalam kalangan murid orang Asli di
Terengganu. PhD thesis, Universiti Sultan Zainal Abidin: Terengganu.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.