ТУРИСТИЧНЕ ОСВОЄННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ПРОСТОРУ МІСТА

Автор(и)

  • Stepan Dychkovskyy

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220068

Ключові слова:

соціокультурний простір, місто, бренд, культурний туризм, культурні індустрії, інформаційне суспільство.

Анотація

Мета роботи полягає у дослідженні використання соціокультурного простору міста у туристичній діяльності. Методологія дослідження передбачає застосування історичного, бібліографічного та аналітичного методів. Наукова новизна роботи полягає в обґрунтуванні доцільності та застосування нової концепції соціокультурного простору міста, що відіграє основну роль у статусі самого міста, його місцезнаходження, особливості ландшафту, наявність культурних пам'яток, історичного минулого. Висновки. Визначено що міський простір відображає процеси сучасної культурної дійсності та виражений в артефактах міського життя, об'єктах туристського показу. Доведено що для споживання туристських послуг сучасна туристична індустрія формує територіальні міські бренди. Використовуючи привабливі образи та історичні й соціокультурні об'єкти, які забезпечують мандрівникові можливість вільного орієнтування в отриманні нових вражень, що сприяють унікальності та своєрідності міста.

Посилання

Aleksandrova A. Yu. (2017). Transformation of urban space: from the industrial past to the center of culture and tourism (cases of the city of Lodz). Modern problems of service and tourism. №. 2. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/transformatsiya-gorodskogo-prostranstva-ot-industrialnogo-proshlogo-k-tsentru-kultury-i-turizma-keysy-goroda-lodz [in Russian].

Baudrillard J. (2000). Symbolic exchange and death. Moscow: Dobrosvet, 387 p. [in Russian].

Burlina E. (2014). Polyphony of urban spaces. Philosophical and cultural theories and chronotopy: collection of scientific articles ed. Art. : V. Maiscies, L. Ilivitskaya, Yu. Kuzovenkova, Ya. Golubinov, N. Baraboshina, D. Bokuradze, E. Schilling: in 2 volumes. V. 2. Samara: Media-book, 152 p. [in Russian].

Burlina E. Ya. (2019). Industrial city as a philosophical and cultural problem: from Soviet Magnitogorsk to the cultural capital of Europe. News of the Samara Scientific Center of the Russian Academy of Sciences. Social, humanitarian, medical and biological sciences. №. 65, p. 11–15. URL: https: //elib.pstu.ru/vufind/EDS/Search?lookfor=Elena%2C + Yakovlevna + Burlina & type = AU [in Russian].

World Culture Report 2000+: Cultural Diversity: Conflict and Pluralism. NESCO. Paris: UNESCO; Moscow: Magister-Press, 2000. 416 p. [in Russian].

Gavrilash I. S. (2018). Mural-art in the context of mass culture of the XXI century. Nutrition of cultural studies. №. 34, pp. 133–142. [in Ukrainian].

Gladkiy A. V. (2016). Essence, development factors and basic functions of urban tourism. Pskov regional logical journal. №. 4 (28). S. 96-111. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/suschnost-faktory-razvitiya-i-osnovnye-funktsii-urboturizma [in Russian].

Glibovets V.L. (2014). Recreational and tourist resources the capital of Europe: monograph. Kiev: Print Services [in Ukrainian].

Jacobs D. (2011). Life and death of large American cities per. from English. Moscow: Novoeizdatelstvo[in Russian].

Dolzhenkova M. I, Murzina O.B. (2014). Some trends in the development of the socio-cultural infrastructure of the post-industrial city. Vestnik TSU. №. 2 (130). URL:https://cyberleninka.ru/article/n/nekotorye-tendentsii-razvitiya-sotsialno-kulturnoy-infrastruktury-postindustrialnogo-goroda [in Russian].

Zamyatin D.N. (2004). Meta geography. Space of images and images of space. Moscow: Agraf [in Russian].

Zukin Sh. (2015). Culture of cities per. from English. D. Simanovsky. Moscow: New Literary Review [in Russian].

Kimelev Yu. A. Urri J. (2001). Sociology outside societies. Mobility of the twenty-first century. Sociological Review. T. 1, № 1. P. 25–35 [in Russian].

Kravchenko O. І. (2019). Cultural transformation of the place in the post-industrial dobu: dis. ... Cand. Philosophical Sciences: 09.00.04. Kyiv [in Ukrainian].

Lynch K. (1982). Image of the city per. from English V.L. Glazychev; comp. A. V. Ikonnikov; ed. A.V. Ikonnikova. Moscow: Stroyizdat [in Russian].

Lloyd R., Clark T. N. (2010). City as an entertainment machine. Bulletin of the Udmurt University. 2010. Issue. 1. P. 33 – 44 [in Russian].

Lysikova O.V. (2014). Industrial tourism in urban space: case studies of Saratov. Labyrinth: journal of social and humanitarian research. №. 1. P. 38–48 [in Russian].

Landry C. (2011). Creative city. Moscow: Classic-XXI [in Russian].

Mastenitsa E.N. (2011). Cultural space of the city as a subject of research and an object of cognition: an interdisciplinary approach. Petersburg research. №. 3. P. 128-147 [in Russian].

Parfinenko A. Yu. (2015). Podіevy tourism as an official of the form of tourist attraction of the place. Geography and tourism. Vip. 34. P. 144-154 [in Russian].

Pisarevsky I.M. (2011). Tourism and the city: the balance of interests. Municipal utilities. № 100. P. 368–373 [in Ukrainian].

Semenova LV, Mutavchi E.P. (2017). Socio-cultural space of the city as a resource for the development of a tourist destination. Scientific result. Business and service technologies. № 3. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sotsiokulturnoe-prostranstvo-goroda-kak-resurs-razvitiya-turistskoy-destinatsii [in Russian].

Semerin H. Urban tendencies of modern Ukraine. URL: http://uaculture.org/texts/urbanistychni-tendencziyi-suchasnoyi-ukrayiny/?fbclid=IwAR2MmbsNd0Z- GPnkkbCK2vNspXZpFNO0jhMZUDYpm9kWnMduA0f5LUPiyQU [in Ukrainian].

Smirnov I.G. (2017). Logistic potential of sustainable development of urban tourism: world and Ukrainian experience. Service economy in terms of global competition: legal and institutional dimensions. Service Economyinthe Context of Global Competition: Legal and Institutional Dimensions: materials International. Scientific-practical conf. (Kyiv, November 15–16, 2017) rasp. ed. A.A. Mazaraki. Kyiv: Kyiv. nat. trade and economy Univ., 2017. S. 24–27 [in Ukrainian].

Today, May 18, a mural dedicated to the famous Ukrainian art critic Borys Voznytsky was unveiled. URL: https://prolviv.com/blog/2020/05/18/u-lvovi-vidkryly-mural-prysviachenyi-borysu-voznytskomu-iaskravi-foto/ [in Ukrainian].

Tuliganova I.V. (2020). Tourist potential of socio-cultural space of the city. Manuscript. Tambov: Diploma, Vol. 13, issue. 4. C. 123–127 [in Russian].

Urban Ukraine: in the epicenter of spatial changes: a monograph ed. K. Mezentseva, J. Oliynyk, N. Mezentseva. Kyiv: Phoenix, 2017 [in Ukrainian].

Fesenko G.G. (2013). Cultural space of the modern city as a civilizational dimension. Space of literature, art and education - a way to peace, consent and cooperation between the Slavic peoples: collection. Scientific works: by mater. VII Int. scientific-practical conf. (December 20, 2012, Kharkiv). Kharkov, 264–268 [in Ukrainian].

Al-hagla K. (2010). Sustainable urban development in historical areas using the tourist trail approach: A case study of the Cultural Heritage and Urban Development (CHUD) projecting Said, Lebanon. Cities. Vol. 27, 4, 234–248 [in English].

Berg L. (1995). Urban tourism: performance andstrategiesin 8 European cities. L. Berg, J. Borg, J. MeerEurop. ean Institute for Comparative Urban Research, Erasmus University. Rotterdam, URL: cabdirect.org. [in English].

Brown A., O'Connor J. And Cohen S. (2000). Local music policies within a global music industry: cultural quarters in Manchester and Sheffield. Geoforum. № 11. P. 437–451[in English].

Leser Hartmut (1997). (Hrsg.) Diercke Wőrtebuch Allgemeine Geografie. Munchen: Braunschweig [in English].

Maitland R., Ritchie B. (2010). City tourism: national capital perspectives. UK: Cab International, [in English].

Mumford L. (1997). The Culture of Cities. London: Rout ledge [in English].

Otgaar A. (2010). Industrial Tourism. Where the Public meets Private. Rotterdam: Erasmus unit. [in English].

Smith M. K. (2003). Issues in Cultural Tourism Studies. London: Routeledge [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Культурологія