ПАТИНА В ЧАСОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЯХ ТВОРІВ МИСТЕЦТВА ЯК МАТЕРІАЛЬНА ОЗНАКА МИНУЛОГО
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2020.220106Ключові слова:
історичні нашарування, автентичність, цінність, реставрація.Анотація
Мета статті полягає у визначенні поняття патини в його матеріальному та нематеріальному вимірах, а також вивчення його ґенези в широкому діапазоні його інтерпретацій та трактувань в контексті значень автентичності та цінності творів мистецтва. Методологія. Дослідження включає загальні наукові методи аналізу, порівняння та пояснення. Метод дискурс-аналізу сприяв розумінню значення терміну «патина» в різні періоди становлення реставраційної теорії. Метод порівняльного аналізу застосовувався для співставлення різноманітних трактувань поняття дослідниками одного хронологічного періоду. Використання контекст-аналізу зумовлено функцією міжчасової комунікації творів мистецтва та їх соціальної залежності. Системний метод – для виявлення загальних принципів побудови структури, закономірних зв’язків між різними її критеріями. Наукова новизна роботи полягає в дослідженні суперечностей у трактуваннях значення патини та в поєднанні теоретичних напрацювань вчених пострадянського простору з сучасною світовою реставраційною наукою. Висновки. Вивчення запропонованих сучасними дослідниками різноманітних моделей взаємозв’язків між початковим станом твору та його часовими змінами, аналіз широкого спектру значень патини, розгляд реставраційної інтерпретації мистецького об’єкта дозволяють визнати патину одним з критеріїв автентичності мистецького твору. Наукові пошуки та дослідження поняття «патина» мають велике значення для практичної реставрації, оскільки лягають в основу конкретних реставраційних проектів, методик та рекомендацій.
Посилання
Arnheim, R. (1994). Novye ocherki po psikhologiї iskusstva [New essays on art psychologists]. Moscow. [In Russian].
Belozerova, V. (1998). O ponyatiyah podlinnosti i istorichnosti pamyatnikov iskusstva [On the concepts of authenticity and historicity of art monuments]. In Material'naya baza sfery kul'tury. Nauchno-informacionnyj sbornik. Moscow. Vol. 3. [In Russian].
Bobrov, Yu. (2004). Teoriya restavracii pamyatnikov iskusstva: zakonomernosti i protivorechiya [Theory of restoration of monuments of art: patterns and contradictions]. Moscow. [In Russian].
Bobrov, Yu. (1989). Kompleks «patiny vremeni» i voprosi teorii restavratsii zhivopisi Khudozhestvennoe nasledie. Khranenie, issledovanie, restavratsiya [The "patina of time" complex and questions of the theory of painting restoration]. Moscow. [In Russian].
Vuitsyk, V. (2013). Leopolitana. Lviv. Vol. I. [In Ukrainian].
Dorofienko I., Lohvyn N., Mamolat O., Selivachov M., (1999). Mykhailivska tserkva, 11—18 st. Vydubytskyy Sviato-Mykhailivskyy monastyr. Zvid pamiatok istorii ta kultury Ukrainy [St. Michael's Church, 11th-18th centuries. Vydubychi St. Michael's Monastery. Collection of monuments of history and culture of Ukraine]. Kyiv. Vol. I. [In Ukrainian].
Lowental, D. (2004). Proshloe – chuzhaya strana [The past is a foreign country]. Saint Petersburg. [In Russian].
Mikhailovskii, E. V. (1971). Restavratsiya pamyatnikov arkhitektury (razvitie teoreticheskikh kontseptsii) [Restoration of architectural monuments (development of theoretical concepts)]. Moskow. [In Russian].
Minzhulin, O. I. (1998). Restavratsiia tvoriv z metalu: pidruchnyk dlia studentiv vyshch. khudozh. navch. zakl [Restoration of metal works: a textbook for students of higher art schools]. Kyiv. [In Ukrainian].
Muzyka, Ya. (1932). Zavdannia konservatsii i restavratsii [Tasks of conservation and restoration]. Mystetstvo. Lviv. [In Ukrainian].
Opeida, Y., Shvaika, O. (2008). Hlosarii terminiv z khimii [Glossary of terms in chemistry]. Donetsk. [In Ukrainian].
Puchkov, A. (2019). Khronomorfiia khudozhnoho tvoru yak aksiolohichnyi zasnovok yoho restavratsii [Chronomorphy of a work of art as an axiological basis of its restoration] // Innovative cultural and artistic aspects in the modern picture of the world: materials of the V International scientific-practical conf. KhNTU. Kherson. [In Ukrainian].
Tymchenko, T. (1997). Hermenevtyka restavratsiinoi spravy [Hermeneutics of restoration work]. Ukrainska akademiia mystetstva. Doslidnytski ta naukovo-metodychni pratsi. Kyiv. Vol. 4. [In Ukrainian].
Wolden, S. (2007). Restavratsiya zhivopisi – spasenne ili unichtozhenie [Restoration of painting – salvation or destruction]. Moskow. [In Russian].
Ukhanova, V. N. (2015). Iz istorii izucheniya ikony «bogomater Vladimirskaya». K materialam kompleksnykh tekhniko-tekhnologicheskikh issledovanii ikony v Tretyakovskoi galerei. Tretyakovskie chteniya [From the history of the study of the icon "Virgin of Vladimir". To the materials of complex technical and technological research of the icon in the Tretyakov Gallery. 2013. Moskow. URL: https://www.tretyakovgallery.ru/upload/medialibrary/801/801edf11da56c97fbf23f81b4a58e5e2.pdf. [In Russian].
Tsytovych, V. (2004). Restavratsiia mizh paradyhmoiu i teoriieiu [Restoration of the paradigm and theory]. In Pamiatky Ukrainy: istoriia ta kultura. Kyiv. Vol. 2. [In Ukrainian].
Tsytovych, V. Y. (1998). «Podlynnost pamiatnyka» y «patyna vremeny» v restavratsyonnoi deiatelnosty ["Authenticity of the monument" and "patina of time" in restoration activities]. Materyalnaia baza sferы kulturы. Nauchno-ynformatsyonnыi sbornyk. Moskow. Vol. 3. [In Russian].
Shved, M. (2007). Vasyliianskyi monastyr sv. Onufriia v Lavrovi [Basilian Monastery of St. Onuphrius in Lavriv]. Lviv. [In Ukrainian].
Appelbaum, B. (2010). Сonservation treatment methodology. Lexington. [In English].
Ashley-Smith, J. (1995). Definitions of Damage. Text of a talk given in the session "When conservator and collections meet" at the Annual Meeting of the Associaton of Art Historians. London, April 7–8, 1995. Not published. URL: https://cool.culturalheritage.org/byauth/ashley-smith/damage.html [In English].
Bąkowski, K. (1905). O konserwacyi zabytków z przeszłości [On the conservation of monuments from the past]. Architekt. Kraków. Vol. 3. [In Polish].
Baldinucci, F. (1681). Vocabolario toscano dell'arte del disegno : nel quale si esplicano i propri termini e voci, non solo della pittura, sculptura et architettura ma ancora di altri arti...: con la notizia De'nomi [...] [Tuscan vocabulary of the art of drawing: in which their terms and voices are explained, not only of painting, sculpture and architecture but also of other arts ...: with the news De'nomi]. Firenze: Per Santi Franchi. URL: https://www.e-rara.ch/zut/wihibe/content/zoom/210842 [In Italian].
Brachert, T. (1985). Patina. Von Nutzen und Nachteil der Restaurierung [Patina. Benefit and disadvantage of restoration]. Munchen. [In German].
Brandi, С. (2006). Teoria del restauro. Teoria restauracji [Restoration theory]. Warsaw. [In Polish].
Conti, А. (2007). A History of the Restoration and Conservation of Works of Art. London. [In English].
Doerner, M. (1922). Malmaterial und seine Verwendung im Bilde. [Painting material and its use in the picture]. Munchen. [In German].
Gamboni, D. (2001). World Heritage: Shield or Target? Conservation Perspectives: the GCI Newsletter. Los Angeles. Vol. 16/2. URL: https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/16_2/ [In English].
Gritt, S. (2013). The Removal of Patina. New Insights into the Cleaning of Paintings: Proceedings from the Cleaning. 2010 International Conference, Universidad Politecnica de Valencia and Museum Conservation Institute. Smithsonian contributions to museum conservation. Washington. Vol. 3. URL: https://repository.si.edu/bitstream/handle/10088/20479/01.Gritt.SCMC3.Mecklenburg.Web.pdf?sequence=1&isAllowed=y [In English].
Hiorns, A.H. (1907). Metal-colouring and Bronzing. London. URL: https://archive.org/details/metalcolouringa00hiorgoog/page/n80/mode/2up [In English].
Kurz, O. (1962). Varnishes, tinted varnishes, and patina. The Burlington magazine. London. Vol. 104. [In English].
Lagneau, J.-F. (2019). Fire at the Notre-Dame Cathedral in Paris. ICOMOS. 16.04.2019. URL: https://www.icomos.org/en/177-articles-en-francais/actualites/57861-fire-at-the-notre-dame-cathedral-in-paris [In English].
Mściwujewski, M. (1935). Z dziejów Drohobycza. [From the history of Drohobycz]. Drohobycz. Vol. 1. [In Polish].
Muñoz-Viñas, S. (2005). Contemporary theory of conservation. Oxford; Burlington. [In English].
Philippot, P. (1996). The Idea of Patina and the Cleaning of Painting. Historical and Philosophical Issues in the Conservation of Cultural Heritage (Riding in conservation). Los Angeles. [In English].
Riegl, A. (2002). Nowoczesny kult zabytkow. Jego istota i powstanie [Modern worship monument. Its essence and uprising]. In Alois Riegl, Georg Dehio i kult zabytkow. Warsaw. [In Polish].
Starn, R. (2002). Three Ages of “Patina” in Painting. Representations. Oakland. Vol. 78/1. URL: https://online.ucpress.edu/representations/article/78/1/86/81788/Three-Ages-of-Patina-in-Painting?searchresult=1 (дата доступу 17.05.2020) [In English].
Szmygin, B. (2003). Teoria zabytku Aloisa Riegla. [Theory of the monument of Alois Riegel]. Ochrona Zabytków. Warsaw. Vol. 3/4. [In Polish].
Szyszko-Bohusz, A. (1910). W kwestyi restaurowania zabytków architektury [In the matter of restoring architectural monuments]. Architekt. Krakow. Vol. 9. [In Polish].
Viollet-le-Duc, E. (1866). Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle. 1854–1868. [Reasoned dictionary of French architecture from the 11th to the 16th century]. Paris: A. Morel. Vol. 8. URL: https://fr.wikisource.org/wiki/Livre:Viollet-le-Duc_-_Dictionnaire_raisonn%C3%A9_de_l%E2%80%99architecture_fran%C3%A7aise_du_XIe_au_XVIe_si%C3%A8cle,_1854-1868,_tome_8.djvu [In French].
Weil, P. (1996). A Review of the History and Practice of Patination. Historical and Philosophical Issues in the Conservation of Cultural Heritage (Riding in conservation). Los Angeles. [In English].
Wetering, E. (2007). The cleaning of paintings by Rembrandt: New arguments in a controversy. Table Ronde about the initiation of a planned "Louvre Rembrandt Research Project" Louvre, Paris, 1 December 2006. Newsletter Theory and History of Conservation-Restoration. Vol. 13. [In English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.