ФРІ-ДЖАЗ ЯК ПРОСТІР СВОБОДИ У МУЗИЦІ

Автор(и)

  • Veronica Tormakhova

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220573

Ключові слова:

фрі-джаз, свобода, імпровізація, академічна музика.

Анотація

Мета дослідження полягає у розкритті специфіки формування фрі-джазу, наголошенні на його сутнісних ознаках та окресленні шляхів взаємодії з іншими напрямками музичного мистецтва, що виступають проявами свободи даного напрямку. Методологія дослідження передбачає застосування порівняльного методу задля висвітлення особливостей прояву фрі-джазової стилістики в творчості різних музикантів. Використання аналітичного  та системного підходів доречне задля виділення сутнісних ознак напрямку та їх узагальнення. Наукова новизна. Розкрито особливості фрі-джазу як напрямку, що відповідає естетиці постмодернізму. Підкреслено його здатність до взаємодії з академічною та етнічною музикою, від яких запозичуються нетрадиційні способи звуковидобування, прийоми гри, інструментарій та принципи організації композиції. Висновки. Фрі-джаз є однією з перспективних течій сучасного музичного мистецтва. Його сутнісними ознаками є прагнення до свободи – у ладовому, ритмічному, структурному відношенні. Надзвичайно великий вплив на формування фрі-джазових імпровізацій мала академічна музика. Саме взаємодія з авангардною музичною культурою привносять у джаз відмову від тональності як такої, що може замінюватись на політональність, атональність чи навіть з’являються елементи серіальності. Важливою рисою фрі-джазу є прагнення до розкриття свободи митця, що може проявлятись у тотальній імпровізаційності творів, запозиченні елементів етнічної музики, акціонізму, перформативності. Нерідко фрі-джаз сприймається як музика протесту, що має гостро соціальний характер та спрямована проти політики окремих діячів чи партій.

Посилання

Volkov, A.V. (2014). Free Jazz - the Highest Form of Playing Music. Interview with Leo Records label founder Leo Feigin. Retrieved from https://www.zvuki.ru/ R/P/33799/ [in Russian].

Gorbunova, L.I. (2011). Postmodern as a trend of development of the culture of the XX century. Vestnik MGTU. Vol. 14, №2, pp. 265-271. [in Russian].

Olendarʹov, V. M. (1995). Domestic jazz and the problem of style. Extended abstract of the candidate’s thesis. Kyiv: KDC named by P.Chaikovskyi [in Ukrainian].

Symonenko, V. (1981). The Lexicon of jazz. Kyiv: Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].

Free jazz as a protest: This Saxophone Kills Fascists. Retrieved from https://katacult.com/fri-dzhaz-kak-protiest-this-saxophone-kills-fascists [in Russian].

Baskerville, J. D. (1994). Free Jazz: A Reflection of Black Power Ideology. Journal of Black Studies. Vol. 24. No. 4, pp. 484-497. [in English].

Jost, Ekkehard. 1994. Free Jazz. Nw York: Da Capo Press [in English].

Kemfeld, Barry (editor). 1991. The Blackwell Guide to Recorded Jazz. Oxford: Blackwell Publishers [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Музичне мистецтво