ЦИРКОВИЙ КОСТЮМ ЯК ЗАСІБ ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНОЇ ВИРАЗНОСТІ

Автор(и)

  • Оleksandra Ilnitskya

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2021.229605

Анотація

Мета дослідження – виявити специфіку костюму як виражального засобу циркового мистецтва, а також розглянути його функцію як формотворчого компонента циркового видовища та визначити роль та можливості циркового костюма в процесі створення образу. Методологія дослідження. Застосовано метод мистецтвознавчого аналізу та системний метод, що посприяли систематизації виражальних засобів циркового мистецтва; метод художньо-стилістичного аналізу та типологічний метод з метою виявлення специфіки означеного художньо-виражального засобу і виявлення основних ненаративних форм створення з його допомогою циркового образу; метод структурного аналізу циркових номерів (для виявлення особливостей сприйняття глядачем візуального ряду в цілому та ролі в його формуванні циркового костюма) та ін. Наукова новизна. Досліджено цирковий костюм як один із засобів виразності циркового мистецтва; виявлено особливості сприйняття костюму в цирковому номері та актуальні тенденції його використання в контексті впровадження новітніх технологій створення циркового видовища; охарактеризовано специфіку еволюції циркового костюма на сучасному етапі розвитку виконавських мистецтв в цілому та циркового зокрема. Висновки. Цирковий костюм – важливий засіб виразності сучасного циркового мистецтва призначений для посилення образності та художності циркової програми в цілому та номеру зокрема, що органічно поєднуючись з музичним оформленням, реквізитом, апаратами або снарядами, освітленням, пластичним або хореографічним рішенням і впливає на глядача в межах художнього образу. Дослідження виявило, що розробка циркового костюма як виражального засобу базується на аналізі характеру трюкової роботи в номері, врахуванні комплексу фізико-механічних та естетичних особливостей тканин, органічному поєднанні з іншими виражальними засобами відповідно образному баченню постановника. Відмінним є функціональне призначення циркового костюма в сюжетному та безсюжетному цирковому номері: у першому випадку костюм створює конкретний художній образ та посилює сенсово-змістову складову номеру, а в другому – є не лише заявкою на манежний образ артиста, а фактично візуальною суттю цього образу. Сучасні циркові костюми характеризуються унікальністю композиційного характеру, що відображає інтерпретаційну логіку постмодернізму і виражається в сенсовій грі, новаторській стратегії використання історично стилістики та ін.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-20

Номер

Розділ

Сценічне мистецтво