Штрихи до «портрета» М. Лисенка-диригента (на основі спогадів і листів)
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2022.266098Анотація
Мета статті полягає у виокремленні методичних принципів роботи М. Лисенка з хором, розкритті особливостей його диригентської практики. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні біографічного та теоретичного підходів, методі узагальнення, що в комплексі дають змогу виявити головні аспекти диригентської діяльності митця, особливості інтерпретації хорових творів, творчі методи роботи з хором. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розкрито питання диригентської практики М. Лисенка крізь призму спогадів сучасників, епістолярію, що сприяло виявленню глибокої зацікавленості хоровою справою, реконструюванню окремих концертних виступів диригента з хором, увиразненню методики розучування творів, їх «прочитанню» за допомогою мануальної техніки. Вперше узагальнено особливості диригентського «почерку» М. Лисенка, виявлено його зв’язок з українською національною співочою традицією. Висновки. Багатогранність М. Лисенка як композитора, виконавця-піаніста, диригента, педагога та музикознавця свідчить про універсальність майстра, який у різних ділянках творчої діяльності виявив себе надзвичайно органічним, оригінальним, продуктивним, із власним питомим «почерком». Диригентурою М. Лисенко займався з 19-річного віку й до кінця життя. Цей вид виконавської практики корелював з організаційною, композиторською, музично-громадською, педагогічною, симбіоз яких спрямовувався на процеси українського націєтворення. Вболіваючи за українську справу, митець засновував хорові колективи, до складу яких входили переважно аматори, популяризував українську пісню на доброму мистецькому рівні. Хоча диригентська діяльність не посідала провідне місце в житті та творчості майстра, можемо констатувати, що вона стала вагомим внеском у національний культуротворчий процес. Її окреслення дає можливість заглибитися в артистичну «майстерню» М. Лисенка, сфокусувати увагу на окремих аспектах диригування та інтерпретацій, у яких митець виступає в ролі «співавтора» (як композитор і диригент), виявляючи художній потенціал, зашифрований у хоровій партитурі.
Ключові слова: М. Лисенко, хор, диригентська діяльність, інтерпретація, спогади, листи.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.