БАЛЕТ «ЗА ДВОМА ЗАЙЦЯМИ» ЮРІЯ ШЕВЧЕНКА ЯК САМОБУТНІЙ ФЕНОМЕН УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Світлана Садовенко

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277670

Анотація

Мета статті – розглянути на прикладі балету «За двома зайцями» композитора Юрія Шевченка специфіку українського балету як самобутнього феномену сучасної музичної культури. Методологію дослідження становлять конкретнонаукові методи (історичний, системно-аналітичний, герменевтичний, узагальнення), що дало змогу провести об’єктивне дослідження специфіки українського балету як самобутнього феномену сучасної музичної культури. Також застосовано специфічно музикознавчі методи: аналіз музичної нотації (використано для розгляду музичної форми балету, його гармонійної структури, ритму, мелодії тощо); вивчення балетної постановки (для розуміння використання балетної музики автора щодо створення атмосфери, вираження емоцій, передачі сюжету тощо); перформативний аналіз (для дослідження взаємодії балетної музики з іншими елементами балету). Наукова новизна полягає в обґрунтуванні специфіки українського балету як самобутнього феномену сучасної музичної культури на прикладі балету «За двома зайцями» композитора Юрія Шевченка та актуалізації значення творчості композитора в контексті новітніх умов функціонування українського музичного театру. Висновки. Звернення до теоретичних досліджень у галузі музичної культури та мистецтва визначено необхідністю вивчення та пояснення їх інтенсивного розвитку. Досвід створення різноманітних форм балетно-театральної музики маніфестує специфічні характеристики сучасного музичного мистецтва в Україні. Актуальним у цьому контексті вбачаємо розгляд специфіки українського балету як самобутнього феномену сучасної музичної культури на прикладі балету «За двома зайцями» Юрія Шевченка. У процесі проведеного дослідження театрально-музичної творчості композитора Ю. Шевченка та його музики до балету «За двома зайцями» аргументовано, що балетна музика постає виразником нової театральної мови – мови оптимізму та високих моральних якостей. Водночас музичний театр набуває психотерапевтичних характеристик, допомагаючи пережити складні реалії життя та відновити віру в справедливість, що є особливо актуальним у реаліях сьогодення. Композиторська творчість Юрія Шевченка на прикладі балету «За двома зайцями» виступає самобутнім феноменом сучасної музичної культури й становить значну складову української культури та мистецтва.

Ключові слова: балет «За двома зайцями», Юрій Шевченко, Віктор Литвинов, балетна музика, хореографія, музичний театр, театральна музика.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-24

Номер

Розділ

Музичне мистецтво