ОПЕРА БЕДРЖІХА СМЕТАНИ «ПРОДАНА НАРЕЧЕНА» В ЛОГОСІ ІСТОРІЇ МУЗИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286890Анотація
Мета статті полягає у вивченні наукових досліджень з історії опери Бедржіха Сметани «Продана наречена». Методологія роботи включає: джерелознавчий – для вивчення наукової літератури і періодиці з історії опери Б. Сметани «Продана наречена»; історичний – дав можливості розгляду опери у різні часи; узагальнюючий – для актуалізації та конкретизації основної інформації щодо зазначеної опери. Наукова новизна роботи полягає в тому, що аналіз зарубіжних наукових джерел і періодичних видань з питань зазначеної опери здійснено вперше. Висновки. Визначено актуальність дослідження наукової літератури і періодичних видань з опери чеського композитора Бедржіха Сметани: значення чеської культури і музичного мистецтва в Україні (В. Щепакін, Ю. Зінько, С. Калитко, О. Кравчук, І. Поп); уточнення авторства українського перекладу лібрето опери Б. Сметани «Продана наречена» і паралелі з оперою М. Лисенка «Наталка Полтавка» (О. Cмольницька); критика хореографічної складової в опері з архівного джерела (Т. Чурпіта). Висвітлення долі опери у різні часи: про популярність і невичерпне джерело чеського фольклору (Г. Палла, С. Бергманнова); у порівнянні з іншими чеськими композиторами підкреслення патріотизму і прогресивності твору Б. Сметани (З. Неєдли); вплив Ф. Ліста і П. Корнеліуса на задум національної комічної опери; розквіт національних ідей і діяльність гуртка К. Г. Маха, віддзеркалення ідей у лібрето К. Сабіни і відповідність чеській мові (Д. Тіррелл); критика прем’єрних показів (Йозеф Крейчі). Порівняння комізму опери В. А. Моцарта «Весілля Фігаро» і Б. Сметани «Продана наречена» (Г. Шенкер) з акцентуацією різнорідності, органічної радості, простоти, чарівної наївності у передачі змісту можна вважати відкритим шляхом до майбутньої популярності. Зауваження критика про органічність тематичного розвитку і оркестрової довершеності в опері Сметани була доступна тільки Моцарту. Критика сучасної оперної вистави режисерки Е. Нелліс «Продана наречена» (Г. Шпалкова).
Ключові слова: музикознавство, логос історії музики, критика, комічна опера, національна опера, народна творчість, Бедржіх Сметана опера «Продана наречена», лібрето.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.