МОНУМЕНТАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО Ф. ТЕТЯНИЧА В КОНТЕКСТІ ТРАДИЦІЙ ТРАНСАВАНГАРДУ

Автор(и)

  • Ірина Солярська-Комарчук

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289828

Анотація

Метою статті є аналіз декоративно-монументальних творів українського художника Федора Тетянича, створених у 1970-х роках, та виявлення у їх образотворенні та методиці виконання традицій трансавангарду. Методи дослідження ґрунтуються на фундаментальних принципах мистецтвознавчого аналізу із залученням міждисциплінарних зв’язків (психологія та філософія).  Використовується метод гносеологічного аналізу у процесі з’ясування концептів ряду мистецтвознавчих понять, зокрема – неоекспресіонізм, трансавангард, міфопоетика. Застосовується системно-аналітичний метод з метою висвітлення художньо-технологічних особливостей монументальної творчості Ф. Тетянича як оригінального зразка українського трансавангарду. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні формотворчих та композиційних досягнень монументальних робіт Ф. Тетянича, котрі стилістично відповідають традиціям трансавангарду останньої третини ХХ ст. Висновки. Здійснивши аналіз  монументальних творів Ф. Тетянича, виготовлення яких припадає на 1970-ті роки, можна стверджувати про важливість цього періоду у становленні як філософсько-поетичного вчення «Фріпулья», оригінальної авторської міфопоетики, так і цікавих технік та методів втілення, що передбачали використання виробничих та споживацьких відходів. Описані художньо-технічні прийоми та методи Ф. Тетянича, котрий належав до представників «неофіційного» мистецтва України, відповідають традиціям трансавангарду та є співзвучними манері багатьох зарубіжних митців останньої третини ХХ ст.

Ключові слова: неоекспресіонізм, трансавангард, міфопоетика, монументальне мистецтво, техніки, методика, дослідження.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація