МОНУМЕНТАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО Ф. ТЕТЯНИЧА В КОНТЕКСТІ ТРАДИЦІЙ ТРАНСАВАНГАРДУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289828Анотація
Метою статті є аналіз декоративно-монументальних творів українського художника Федора Тетянича, створених у 1970-х роках, та виявлення у їх образотворенні та методиці виконання традицій трансавангарду. Методи дослідження ґрунтуються на фундаментальних принципах мистецтвознавчого аналізу із залученням міждисциплінарних зв’язків (психологія та філософія). Використовується метод гносеологічного аналізу у процесі з’ясування концептів ряду мистецтвознавчих понять, зокрема – неоекспресіонізм, трансавангард, міфопоетика. Застосовується системно-аналітичний метод з метою висвітлення художньо-технологічних особливостей монументальної творчості Ф. Тетянича як оригінального зразка українського трансавангарду. Наукова новизна дослідження полягає у виявленні формотворчих та композиційних досягнень монументальних робіт Ф. Тетянича, котрі стилістично відповідають традиціям трансавангарду останньої третини ХХ ст. Висновки. Здійснивши аналіз монументальних творів Ф. Тетянича, виготовлення яких припадає на 1970-ті роки, можна стверджувати про важливість цього періоду у становленні як філософсько-поетичного вчення «Фріпулья», оригінальної авторської міфопоетики, так і цікавих технік та методів втілення, що передбачали використання виробничих та споживацьких відходів. Описані художньо-технічні прийоми та методи Ф. Тетянича, котрий належав до представників «неофіційного» мистецтва України, відповідають традиціям трансавангарду та є співзвучними манері багатьох зарубіжних митців останньої третини ХХ ст.
Ключові слова: неоекспресіонізм, трансавангард, міфопоетика, монументальне мистецтво, техніки, методика, дослідження.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.