ПОНЯТТЯ ТЕМБРУ-АМПЛУА І ФІЛОСОФІЇ ГОЛОСУ В ДИНАМІЦІ МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ОСТАННІХ ДЕСЯТИРІЧ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289837Анотація
Мета роботи – узагальнити характеристику прийнятих у сучасному музикознавстві понять «філософія голосу», «тембр-амплуа», що вказують на позахудожній смисл виразностей співу, які в єдності із саме художньо-сюжетними показниками надають ємності його метафоричній сутності. Методологічна основа – культурологізоване музикознавство, як то представлене у працях спадкоємців Б. Асаф’єва в Україні, а саме в роботах, крім автора даного нарису, Д. Андросової, М. Давидова, І. Зінків, О. Козаренка, О. Муравської, О. Рощенко, Н. Сиротинської, робіт Г. Адлера, М. Гремплер, Р. Інгардена, в які закладений синтез музикознавчої аналітики і гуманітарно-культурологічного компаративу в усвідомлення виразної самозначущості виконавської творчості. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в теоретико-логічному викладенні подаються понятійні наповнення термінів «тембр-амплуа», «філософія голосу», які були введені авторами досліджень в узагальнення музикознавчих спостережень, підсумовуючи осмислення яскравих виконавсько-педагогічних відкрить дисертацій, виконаних під керівництвом автора даного нарису О. Маркової і заявлених в цьому понятійному тлумаченні у книзі 2015 року, згодом апробованих в дослідженнях представників вказаної наукової школи. Висновки. Аналіз етапів введення і апробації прийнятих термінів «тембр-амплуа», «філософія голосу» показує, що логічно і хронологічно базисним виступив перший з названих – «тембр-амплуа», який виявився цінним через узагальнення культурно-символічних початків майстерності співу, причому, в обсягах як європейського, генетично церковного, вокалу, так і співу-розспіву китайської оперної традиції. Спостереження історичних змін в тлумаченні чоловічих і жіночих голосів, «вбирання» і тими, і другими первинної синкретичної маскулінності співацького звуковиявлення загалом подає основи «філософії голосу», «спекулятивної теорії співу» (пор.з поняттям «спекулятивна теорія музики» відносно зазначення музичної естетики у ХІХ столітті), в якій ідеально-надпобутовий початок виводить на розмежування з мовленнєвим інтонаційним шаром, що засвідчує буттєвий звуковжиток.
Ключові слова: тембр-амплуа, філософія голосу, стиль в мистецтві, жанр в музиці, вокал, спів.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.