ПОНЯТТЯ ТЕМБРУ-АМПЛУА І ФІЛОСОФІЇ ГОЛОСУ В ДИНАМІЦІ МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ОСТАННІХ ДЕСЯТИРІЧ

Автор(и)

  • Олена Маркова

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289837

Анотація

Мета роботи – узагальнити характеристику прийнятих у сучасному музикознавстві понять «філософія голосу», «тембр-амплуа», що вказують на позахудожній смисл виразностей співу, які в єдності із саме художньо-сюжетними показниками надають ємності його метафоричній сутності. Методологічна основа – культурологізоване музикознавство, як то представлене у працях спадкоємців Б. Асаф’єва в Україні, а саме в роботах, крім автора даного нарису, Д. Андросової, М. Давидова, І. Зінків, О. Козаренка, О. Муравської, О. Рощенко, Н. Сиротинської, робіт Г. Адлера, М. Гремплер, Р. Інгардена, в які закладений синтез музикознавчої аналітики і гуманітарно-культурологічного компаративу в усвідомлення виразної самозначущості виконавської творчості. Наукова новизна полягає в тому, що вперше в теоретико-логічному викладенні подаються понятійні наповнення термінів «тембр-амплуа», «філософія голосу», які були введені авторами досліджень в узагальнення музикознавчих спостережень, підсумовуючи осмислення яскравих виконавсько-педагогічних відкрить дисертацій, виконаних під керівництвом автора даного нарису О. Маркової і заявлених в цьому понятійному тлумаченні у книзі 2015 року, згодом апробованих в дослідженнях представників вказаної наукової школи. Висновки. Аналіз етапів введення і апробації прийнятих термінів «тембр-амплуа», «філософія голосу» показує, що логічно і хронологічно базисним виступив перший з названих – «тембр-амплуа», який виявився цінним через узагальнення культурно-символічних початків майстерності співу, причому, в обсягах як європейського, генетично церковного, вокалу, так і співу-розспіву китайської оперної традиції. Спостереження історичних змін в тлумаченні чоловічих і жіночих голосів, «вбирання» і тими, і другими первинної синкретичної маскулінності співацького звуковиявлення загалом подає основи «філософії голосу», «спекулятивної теорії співу» (пор.з поняттям «спекулятивна теорія музики» відносно зазначення музичної естетики у ХІХ столітті), в якій ідеально-надпобутовий початок виводить на розмежування з мовленнєвим інтонаційним шаром, що засвідчує буттєвий звуковжиток.

Ключові слова: тембр-амплуа, філософія голосу, стиль в мистецтві, жанр в музиці, вокал, спів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-25

Номер

Розділ

Музичне мистецтво