Концепти «інтерактивність» та «інтеракція» в українській та зарубіжній культурологічно-мистецькій думці ХХІ століття

Автор(и)

  • Юрій Морозюк
  • Людмила Степаненко

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2025.327936

Ключові слова:

театр, історико-культурний простір, культурологічна думки, інтерактивність та інтеракція

Анотація

Метою статті виступає аналіз концептів «інтерактивності» та «інтеракції» в українській та зарубіжній культурологічній та театральній думці ХХІ століття. Методологія дослідження побудована на міждисциплінарному підходів із застосуванням таких методів як аналіз, що допоміг висвітлити різницю між імерсивним та інтерактивним театром, узагальнення (для виокремлення основних підходів до інтерпретації інтерактивності) та порівняльний. Наукова новизна полягає у аналіз концептів «інтерактивності» та «інтеракції» в українській та зарубіжній культурологічній та театральній думці ХХІ століття. Висновки. Сьогодні в умовах діджиталізації мистецька діяльність шукає нові форми взаємодії з глядачем, де інтерактивність стає ключовим елементом комунікації. Дослідження зарубіжних і вітчизняних науковців розкривають різні аспекти інтерактивності в театрі та культурно-мистецьких проєктах, а саме кросдисциплінарність, фокус на глядачі, співтворчість та імерсивність. О. Красненко аналізує інтерактивність як міждисциплінарне явище, що розвивається під впливом цифрових технологій. А. Боаль у концепції «театру пригноблених» розглядає активну участь глядача у виставі, пропонуючи методи форум-театру та невидимого театру. В. Вовкун акцентує увагу на співтворчості режисера з іншими митцями, що формує емоційно-залучений мистецький продукт. Хоман Д. та Хоман С. аналізують взаємодію театру з відеоіграми, використання імерсивних технологій та роль глядача як активного учасника дійства, що свідчить про постійний розвиток інтерактивності в мистецтві як ефективного способу комунікації та залучення аудиторії.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-27

Номер

Розділ

Культурологія