Візантійські емалі в ювелірному мистецтві часів Київської Русі

Автор(и)

  • Володимир Пекарчук

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2025.327947

Ключові слова:

візантійські емалі, Київська Русь, ювелірне мистецтво, перегородчаста емаль, кольти, давньоруські майстри

Анотація

Мета статті – виявити вплив візантійської емалі на розвиток давньоруського ювелірного мистецтва. Методологія дослідження. Застосовано метод аналізу та синтезу, типологічний метод, метод компаративного аналізу, історико-культурний метод, метод мистецтвознавчого аналізу та ін. Наукова новизна. Розглянуто мистецтво візантійської емалі; окреслено особливості техніки емалі, видів та специфіки використання в ювелірному мистецтві ІХ–ХІІІ ст. в Київській Русі; досліджено проблематику рецепції візантійської емалі давньоруськими майстрами. Висновки. Візантійська емаль, ставши однією з провідних технік ювелірного мистецтва за часів Київської Русі набула власних художніх форм і збагатилася мотивами на основі синтезу поганської, візантійської та давньоруської міфології. Щодо колористики візантійських та давньоруських емалей можна констатувати їх невідповідність, що було зумовлено створенням емалі з доступних компонентів та різниці в технології виробництва, характерними для Київських та Константинопольських майстрів. Не менш показовим є своєрідність малюнків майстрів Київської Русі, які, на відміну від візантійських, вирізняється спрощенням, неточністю, меншим рівнем деталізації, певною трансформацією пропорційних співвідношень, а головне – своєрідним зображенням фігур (витягнуті та витончені пропорції), що відрізняє їх від візантійського канону.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-27

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація