Рух від декоративності до символічності в малярстві Василя Ковалюка
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.338975Ключові слова:
образотворче мистецтво, живопис, Буковина, християнські мотиви, ХХ‒ХХІ ст.Анотація
Метою роботи є дослідження творчості буковинського живописця Василя Ковалюка (1956‒2013), висвітлення шляху пошуку ним власної манери виконання та використовуваної митцем символіки. Методологія дослідження потребує застосування різноманітних методів, серед яких: історичний та біографічний, що дають змогу систематизувати творчі прояви художника відповідно до етапів становлення й розвитку його індивідуальності; метод візуального спостереження та мистецтвознавчого аналізу, які дозволяють простежити й класифікувати стилістичні зміни у доробку цього автора. Наукова новизна. У публікації розкрито жанрові та стилістичні особливості малярської спадщини Василя Ковалюка, яка не досліджувалася науковцями, введено в науковий обіг значну кількість робіт художника. Висновки. Василь Ковалюк був випускником Вижницького училища прикладного мистецтва (1975), де він навчався художній обробці металу, проте найважливішим для формування його як художника він вважав студіювання живопису у Володимира Югая в 1987–1992 рр. В подальшому саме малярські праці стали значимою частиною його доробку, попри те, що першими були декоративні витвори. Мистецька спадщина В. Ковалюка включає як картини реалістичного характеру, так і композиції, в основі яких лежить складна знакова система, побудована на символах з різних культур, тематичних та стилістичних співставленнях з полотнами митців від доби Середньовіччя до постмодернізму. Помітні зміни у манері виконання відбулися після поїздки художника до Італії та його знайомства з творами митців другої половини ХХ ст. Експериментуючи з фактурами поверхні, текстурами, він доповнював живопис рельєфними або гравійованими мотивами, колажами, прагнув досягти виразності колірних поєднань. Роботи В. Ковалюка від 1990 р. експонувалися на багатьох всеукраїнських та міжнародних імпрезах, а його персональні виставки відбулися у м. Сполторе в Італії (1994), у Чернівцях (1995, 2001) та Києві (2006). У картинах живописця знайшли відображення непрості процеси мистецького поступу в Україні, а його твори є важливою складовою сучасного образотворчого мистецтва на теренах Буковини.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.