Фестивалі ковальського мистецтва в Чернівцях як чинник формування міського середовища
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2025.339012Ключові слова:
металопластика, ковальство, скульптурна композиція, орнамент, Буковина, декоративне мистецтво, ХХІ ст.Анотація
Мета статті. Окреслити процеси становлення і розвитку ковальських фестивалів на Буковині, проаналізувати художні особливості кованих композицій, їх вплив на зміну урбаністичного середовища. Методологія дослідження. Під час написання статті застосовані загальнонаукові та мистецтвознавчі методи дослідження, серед яких: аналіз і синтез, емпіричний метод, метод систематизації та узагальнення. Для виявлення художньо-стилістичних рис творів використовувався мистецтвознавчий аналіз. Наукова новизна полягає у визначенні впливу фестивалів у Чернівцях на розвиток ковальського мистецтва регіону та перетворення культурного простору міста, введенні до наукового обігу імен художників і назв творів. Висновки. У процесі дослідження теми ковальських фестивалів у Чернівцях (2006‒2024) встановлено, що ці заходи сприяють появі нових мистецьких ідей та загалом розвитку художнього ковальства Буковини, оскільки дають учасникам змогу активно спілкуватись, обмінюватись теоретичним і практичним досвідом, зокрема, через влаштування майстер-класів та виставок творчих робіт, презентацію здобутків окремих авторів і майстерень. Результатами проведення фестивалів стало спільне створення художниками скульптурних композицій: «Коло друзів» (2008), «Ровер» (2009), «Знак ЮНЕСКО, присвячений Чернівецькому національному університету ім. Ю. Федьковича» (2011), «Двірник» (2016), «Чорні вівці» (2023‒2024) та інші, які свідчать про високий рівень майстерності ковалів буковинського краю та стали одним з чинників формування сучасної школи регіонального ковальства. Стилістика цих творів є втіленням модерних тенденцій у трактуванні металопластики, що поєднує в собі технічні прийоми традиційного ковальства та інноваційні дизайнерські рішення, а самі композиції засвідчили, що ковані вироби можуть бути не тільки функціональними, а й декоративними, змістовно й пластично виразними. Встановлені на площах і у парках, вони стали своєрідними постійними експонатами, естетичним акцентом міського середовища Чернівців, призвичаюючи мешканців до незвично поданої візуальної інформації.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.