Цифрові технології в сучасній каскадерській індустрії
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2025.344221Ключові слова:
каскадерська індустрія, кіновиробництво, цифрові технології, штучний інтелект, трюкові сцениАнотація
Мета статті – виявити особливості використання цифрових технологій у процесі роботи над трюковими сценами в сучасному кіновиробництві та окреслити їх вплив на розвиток каскадерської індустрії. Методологія дослідження. Застосовано теоретичний метод, метод аналізу та синтезу, метод історико-культурологічного, системного, типологічного та порівняльного аналізу. Наукова новизна. Досліджено питання впливу інноваційних технологій на розвиток каскадерської індустрії на сучасному етапі розвитку кіновиробництва; розглянуто особливості використання комп’ютерної графіки у створенні кінотрюків в історичній ретроспективі; окреслено перспективи подальшого розвитку каскадерської індустрії в контексті еволюції цифрових технологій; проаналізовано процес створення трюкових сцен з інтегруванням технологій розширеної реальності та штучного інтелекту на етапі передпродакшну та постпродакшну. Висновки. Розвиток технологій є важливим чинником еволюції каскадерської індустрії, надаючи можливість створювати вражаючі спецефекти. Цифрова революція суттєво розширила можливості використання комп’ютерної графіки в процесі кіновиробництва загалом та створення трюкових сцен зокрема. Залучення цифрових технологій у каскадерській індустрії умовно можна поділити на: використання технічних інновацій у процесі планування та моделювання трюкових сцен, розрахунку безпеки каскадера та ін., зокрема за допомогою комп’ютерної графіки й штучного інтелекту; використання цифрових технологій безпосередньо в процесі створення трюкових сцен і на етапі постпродакшну. Сучасний розвиток каскадерської індустрії пов’язаний з поєднанням традиційних підходів до створення трюкових сцен, методів, розроблених протягом останніх трьох десятиліть (макетна зйомка, аніматроніка, стопмоушн, рапід, таймлапс, зворотна дія, люмакей, хромакей, захоплення руху, дипфейк, мачмувінг або моушн трекінг) та використанням інноваційних технологій – віртуальної, доповненої та змішаної реальності, штучного інтелекту й ін., що надають можливості цифрового генерування персонажів та навколишнього середовища. Сприяння цифрових технологій у відтворенні реальної фізики в поєднанні з креативними можливостями заклало основу для нової ери каскадерської індустрії.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.