Масове видовище як вияв перформативного мистецтва: візуальні стратегії репрезентації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2025.344231

Ключові слова:

масове видовище, перформативне мистецтво, візуальна стратегія, культурна репрезентація, видовищність, візуальна культура

Анотація

Мета статті – розкрити специфіку масового видовища як форму перформативного мистецтва, зокрема проаналізувати його візуальні стратегії, що забезпечують комунікативний та естетичний ефект у сучасному соціокультурному просторі; окреслити механізми взаємодії візуальної складової та перформативної дії, які формують нові практики репрезентації культурних сенсів у сучасному видовищі. Методологія дослідження становить поєднання системного та культурологічного підходів, що поєднує мистецтвознавчий аналіз, культурологічну інтерпретацію та семіотичний метод у дослідженні. Використано компаративний аналіз прикладів масових видовищ (фестивальних дійств, церемоній, урбаністичних перформансів та ін.), а також елементи візуальної антропології, які дозволяють розглянути видовищність як багатокомпонентну структуру. Наукова новизна. У статті вперше запропоновано трактування масового видовища не лише як соціокультурного феномену, а і як автономної форми перформативного мистецтва, де візуальні стратегії виступають провідним засобом конструювання смислів. Наголошено на ролі синтетичної взаємодії образів, символів та просторових рішень у формуванні перформативного досвіду глядача. Виокремлено принципи візуальної драматургії, що визначають структуру масових видовищ та їх здатність впливати на колективну пам'ять та ідентичність. Висновки. Масове видовище постає як поліфонічна форма мистецького висловлювання, де перформативність реалізується через режисуру простору, використання візуальних метафор і символічних кодів. Візуальні стратегії забезпечують не лише естетичну виразність, а й комунікативну дієвість, актуалізуючи культурні архетипи та національні ідентифікаційні маркери. Отже, масове видовище виступає інструментом трансляції культурних цінностей та формування спільних сенсів у глобалізованому світі.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-25

Номер

Розділ

Культурологія