Художньо-стильові особливості наймасштабнішого класицистичного пам’ятника першого десятиліття ХІХ століття на Личаківському цвинтарі у Львові
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2025.344381Ключові слова:
меморіальна скульптура, класицизм, іконографія, реконструкція, Гартман Вітвер, Антоніо КановаАнотація
Мета статті – дослідити унікальний пам’ятник Личаківського цвинтаря у Львові, виконаний у першому десятилітті ХІХ ст. На жаль, цей твір у первісному вигляді не зберігся до нашого часу, однак на момент встановлення це була наймасштабніша меморіальна композиція в місті, виконана в класицистичному стилі. Збережений опис пам’ятки та вцілілі частини її скульптурного оздоблення дають змогу провести комплексне мистецтвознавче дослідження цього твору. Методологія дослідження. У роботі застосовано метод мистецтвознавчого аналізу, метод порівняння та іконографічний метод. Вони дали змогу виявити художньо-стильові особливості скульптурних творів та зіставити їх з авторськими роботами Гартмана Вітвера, Антоніо Канови та Йогана Мартіна Фішера, виявити спільні іконографічні та композиційні риси. Метод графічної реконструкції дозволив відтворити вигляд втраченого класицистичного пам’ятника на Личаківському цвинтарі. Наукова новизна. Досліджено художні та стильові аспекти наймасштабнішого меморіального пам’ятника першого десятиліття ХІХ ст. у Львові; реконструйовано загальний вигляд втраченої пам’ятки; виявлено твори, якими надихався автор під час роботи над меморіальною композицією, та визначено іконографію збережених скульптурних елементів. Висновки. У результаті дослідження підтверджено, що збережені скульптурні твори з втраченого багатофігурного пам’ятника відповідають художній мові Г. Вітвера, задекларованій у його підписаних творах. Виявлено, що в загальній композиції Г. Вітвер надихався творчістю відомого римського скульптора Антоніо Канови, а саме його пірамідальними надгробними пам’ятниками Папам Климентові ХІV та Клименту ХІІІ. Встановлено, що збережені жіночі постаті відповідають іконографії Чесноти та дівчини, яка її супроводжує, з пам’ятника Марії Христині Австрійській у Відні авторства А. Канови, а скульптура юнака наслідує іконографію Генія Смерті того самого автора в пам’ятнику Папі Климентові ХІІІ в Римі. Втрачена меморіальна композиція є прикладом авторського переосмислення відомих західноєвропейських пам’яток, а збережені скульптури є високоякісними зразками класицизму в українському мистецтві.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.