Definition of means and methods for physical training of 3–6 years old children taking into account their individual development and physical fitness

Authors

  • Татьяна Дорофеева Харьковский национальный педагогический университет имени Г. С. Сковороды, Харьков, Украина, https://orcid.org/0000-0001-9025-5645
  • Ольга Рябченко Харьковская государственная академия физической культуры, Харьков, Украина, https://orcid.org/0000-0003-2868-0637

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.005

Keywords:

physical fitness, physical preparedness, biological age, passport age, semantic spaces, somatotype, донозология, test, standards, norm, allometry

Abstract

Tеtіana Dorofieieva & Olha Riabchenko

Purpose: definition and justification features of the physical development 3–6 years old children and the features of physical preparedness of this age period.

Material & Methods: the sample size for each age group was 100 persons. For an objective assessment of the characteristics considered, the concepts of biological age and passport age are introduced as indispensable indicators for determining individual characteristics of the organism development.

Results: based on the administration of the two criteria for age estimation takes into account features of construction of motor activity. For the orderly presentation of the obtained individual features of the organization of motor activity characteristics used indicative of semantic space. This allowed us to establish the regularities of the processes under consideration and their approximation by mathematical equations. Presence of analytical descriptions allows to provide forecasting of development and to carry out professional selection of persons possessing a certain motor talent. Results and their presentation are published for the first time.

Conclusion: to build a system for monitoring physical fitness and physical preparedness, systematic monitoring is necessary, in which the assessment of the biological age and the individual structure of the somatotype. Based on the representation of the observations obtained in the semantic spaces, regularities of the morphological and functional forms of the child somatotype.

References

Ажиппо, А.Ю., Дорофеева, Т.И., Пугач, Я.И., Артемева, Г.П., Нечитайло, М.В., Друзь, В.А. (2015), "Норма, стандарты и тесты в структуре построения мониторинга физического развития, физической подготовленности и физического состояния", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(49), С. 13-22, doi: 10.15391/snsv.2015-5.002

Ажиппо, А.Ю. Друзь, В.А., Дорофеева, Т.И., Пугач, Я.И., Бурень, Н.В., Нечитайло, М.В., Жерновникова, Я.В. (2015), "Индивидуальные особенности физического развития и наступления биологической зрелости морфофункциональных структур организма", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(50), С. 11-19, doi: 10.15391/snsv.2015-6.001

Ашанін, В.С., Пятисоцька, С.С., Друзь, В.А., Пугач, Я.І., Церковна, О.В. (2013), Пантент на корисну модель № 77618. Спосіб побудови антропометричної моделі будови тіла людини для діагностики та контролю фізичного розвитку і фізичної підготовленості, 38 с.

Бернштейн, М.А. (1966), Очерки по физиологии движений и физиологии активности, Медицина, Москва.

Брейтман, М.Я. (1949), Клиническая семиотика и дифференциальная диагностика эндокринных заболеваний, Медгиз, Ленинград.

Брейтман, М.Я. (1926), Таблицы для клинической антропометрии, Изд-во «Н.Н. Сойкин», Ленинград.

Бунак, В.В. (1946), "Очередные задачи изучения физического развития детей и подростков", Гигиена и санитария, С. 8-14.

Ван Ли Хуа (2011), Организация и управление внедрением государственных стандартов физической подготовленности студентов: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», Харьков, 20 с.

Ганзен, В.В., Головей, Л.А. (2001), "К системному описанию онтогенеза человека", Психология развития: Хрестоматия, СПб, С. 72-84.

Грим, Г. (1967), Основы конституционной биологии и антропометрии (пер. с нем.), Мир, Москва.

Дугіна, Л.В. (2011), Корекція фізичного стану дітей сиріт 1–4 років засобами фізичної культури: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ХДАФК, Харків, 21 с.

Изаак, С.И. (2005), Мониторинг физического развития физической подготовленности, Москва.

Коларова, З.И. (1970), "Физиология ребёнка раннего возраста", Медицина и физкультура, София, С. 19-38.

Косівська, С.В. (2013), Методичні засади розвитку рухового інтелекту у дітей 3–6 років у процесі підготовки до шкільного навчання засобами фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ХДАФК, Харків, 19 с.

Подоляка, А.Є. (2011), Диференціація рухливих ігор у фізичному вихованні дошкільників 5–6 років засобами інформаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ХДАФК, Харків, 21 с.

Hsrata, K. & Kaku, K. (1968), The evaluatingmethod of physique and physical fitness and its practical application, Taiyosha Printing Co.

Published

2017-06-30

How to Cite

Дорофеева, Т., & Рябченко, О. (2017). Definition of means and methods for physical training of 3–6 years old children taking into account their individual development and physical fitness. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (3(59), 26–33. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.005

Issue

Section

Articles