Definition of means and methods for physical training of 3–6 years old children taking into account their individual development and physical fitness
DOI:
https://doi.org/10.15391/snsv.2017-3.005Keywords:
physical fitness, physical preparedness, biological age, passport age, semantic spaces, somatotype, донозология, test, standards, norm, allometryAbstract
Tеtіana Dorofieieva & Olha Riabchenko
Purpose: definition and justification features of the physical development 3–6 years old children and the features of physical preparedness of this age period.
Material & Methods: the sample size for each age group was 100 persons. For an objective assessment of the characteristics considered, the concepts of biological age and passport age are introduced as indispensable indicators for determining individual characteristics of the organism development.
Results: based on the administration of the two criteria for age estimation takes into account features of construction of motor activity. For the orderly presentation of the obtained individual features of the organization of motor activity characteristics used indicative of semantic space. This allowed us to establish the regularities of the processes under consideration and their approximation by mathematical equations. Presence of analytical descriptions allows to provide forecasting of development and to carry out professional selection of persons possessing a certain motor talent. Results and their presentation are published for the first time.
Conclusion: to build a system for monitoring physical fitness and physical preparedness, systematic monitoring is necessary, in which the assessment of the biological age and the individual structure of the somatotype. Based on the representation of the observations obtained in the semantic spaces, regularities of the morphological and functional forms of the child somatotype.
References
Ажиппо, А.Ю., Дорофеева, Т.И., Пугач, Я.И., Артемева, Г.П., Нечитайло, М.В., Друзь, В.А. (2015), "Норма, стандарты и тесты в структуре построения мониторинга физического развития, физической подготовленности и физического состояния", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 5(49), С. 13-22, doi: 10.15391/snsv.2015-5.002
Ажиппо, А.Ю. Друзь, В.А., Дорофеева, Т.И., Пугач, Я.И., Бурень, Н.В., Нечитайло, М.В., Жерновникова, Я.В. (2015), "Индивидуальные особенности физического развития и наступления биологической зрелости морфофункциональных структур организма", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 6(50), С. 11-19, doi: 10.15391/snsv.2015-6.001
Ашанін, В.С., Пятисоцька, С.С., Друзь, В.А., Пугач, Я.І., Церковна, О.В. (2013), Пантент на корисну модель № 77618. Спосіб побудови антропометричної моделі будови тіла людини для діагностики та контролю фізичного розвитку і фізичної підготовленості, 38 с.
Бернштейн, М.А. (1966), Очерки по физиологии движений и физиологии активности, Медицина, Москва.
Брейтман, М.Я. (1949), Клиническая семиотика и дифференциальная диагностика эндокринных заболеваний, Медгиз, Ленинград.
Брейтман, М.Я. (1926), Таблицы для клинической антропометрии, Изд-во «Н.Н. Сойкин», Ленинград.
Бунак, В.В. (1946), "Очередные задачи изучения физического развития детей и подростков", Гигиена и санитария, С. 8-14.
Ван Ли Хуа (2011), Организация и управление внедрением государственных стандартов физической подготовленности студентов: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», Харьков, 20 с.
Ганзен, В.В., Головей, Л.А. (2001), "К системному описанию онтогенеза человека", Психология развития: Хрестоматия, СПб, С. 72-84.
Грим, Г. (1967), Основы конституционной биологии и антропометрии (пер. с нем.), Мир, Москва.
Дугіна, Л.В. (2011), Корекція фізичного стану дітей сиріт 1–4 років засобами фізичної культури: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ХДАФК, Харків, 21 с.
Изаак, С.И. (2005), Мониторинг физического развития физической подготовленности, Москва.
Коларова, З.И. (1970), "Физиология ребёнка раннего возраста", Медицина и физкультура, София, С. 19-38.
Косівська, С.В. (2013), Методичні засади розвитку рухового інтелекту у дітей 3–6 років у процесі підготовки до шкільного навчання засобами фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ХДАФК, Харків, 19 с.
Подоляка, А.Є. (2011), Диференціація рухливих ігор у фізичному вихованні дошкільників 5–6 років засобами інформаційних технологій: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізич. вихов. і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ХДАФК, Харків, 21 с.
Hsrata, K. & Kaku, K. (1968), The evaluatingmethod of physique and physical fitness and its practical application, Taiyosha Printing Co.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Татьяна Дорофеева
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Our publications make use of copyright CREATIVE COMMONS open access journals.
Authors published in this journal agree to the following terms:
1 The authors reserve the right of authorship of the work and pass the journal right of first publication of this work are licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with reference to the authors of the original work and the first publication of this magazine.
2 The authors have the right to enter into separate agreements for additional non-exclusive distribution of work in the form in which it was published the magazine (such as work place electronic repository institution or publish as part of the monograph), provided that the reference to the first publication of this magazine.