Organization and content efficiency substantiation of a strengthened professional and applied physical training course for railway higher educational institution students

Authors

  • Анжеліка Єфремова Український державний університет залізничного транспорту, Харків, Україна, https://orcid.org/0000-0002-9986-3329
  • Людмила Шестерова Харківська державна академія фізичної культури, Харків, Україна, https://orcid.org/0000-0001-8777-6386

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2017-4.007

Keywords:

professional-applied physical training, railway engineers, physical training, experimental program, students, psycho-physiological preparedness

Abstract

Anzhelika Yefremova & Liudmyla Shesterova

Purpose: to experimentally substantiate the effectiveness of the application of the experimental program for physical education with an intensified course of professional-applied physical training (PAPT) for students of I–II courses of railway specialties.

Material & Methods: analysis and generalization of literary sources, pedagogical experiment, pedagogical testing, physiological and psycho-physiological methods, methods of mathematical statistics.

Result: obtained data after the introduction of the experimental program on physical education with an intensified course of professional-applied physical training, students of railway universities.

Conclusion: analysis and generalization of the literature sources found the absence of a scientifically based program of PAPT for students of higher education institutions of the railway profile. The introduction in the educational process of physical education of the experimental program on physical education with the strengthened course of the PAPT showed an increase in the level of physical, professionally applied physical and psycho-physiological readiness of students.

References

Васельцова, И.А. (2004), Система профессионально-прикладной физической подготовки студентов железнодорожного ВУЗа: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.08. «Теор. и метод. проф. образования», Самарский государственный технический университет, Самара, 19 с.

Давиденко, А.И. (2006), Организация и содержание профессионально-прикладной физической подготовки студентов технических ВУЗов: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед. наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Москва, 21 с.

Ежков, В.С. (2003), Профессионально-прикладная физическая подготовка студентов машиностроительных специальностей: автореф. дис. на соискание уч. степени канд. пед наук: спец. 13.00.04. «Теор. и метод. физ. восп., спорт. тренировки, оздоров. и адапт. физ. культуры», Коломна, 26 с.

Єфремова, А.Я. (2012), "Визначення рівня фізичної підготовленості майбутніх фахівців-електриків залізничного транспорту", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2(29), С. 15-18.

Єфремова, А.Я., Шестерова, Л.Є. (2013), "Дослідження специфіки професійної діяльності інженерів-електриків залізничного транспорту", Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(37), С. 25-29.

Раевский, Р.Т. Халайджи, С.В., Канишевский, С.М. (2007), "Профессионально-прикладная физическая подготовка как альтернатива базовому физическому воспитанию будущих специалистов энергетического комплекса", Нові технології навчання: Наук.-метод. зб., Вип. 49, С. 16-20.

Садовский, В.А. (2004), Дифференцированная методика обучения профессионально-прикладной физической культуре студентов железнодорожного транспорта: Учебное пособие, Изд-во ДВГУПС, Хабаровск.

Римик, Р.В. (2006), Професійно-прикладна фізична підготовка учнів професійно-технічних училищ за профілем радіотехніка: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», Львів. держ. ін-т фіз. культури, Львів, 23 с.

Халайджі, С.В. (2006), Професійно-прикладна фізична підготовка студентів енергетичних спеціальностей: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення», ЛДІФК, Львів, 15 с.

Published

2017-08-31

How to Cite

Єфремова, А., & Шестерова, Л. (2017). Organization and content efficiency substantiation of a strengthened professional and applied physical training course for railway higher educational institution students. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (4(60), 42–47. https://doi.org/10.15391/snsv.2017-4.007

Issue

Section

Articles