Optimizing the learning process of physical education students of the preparatory group based on the individual of vent the characteristics.

Authors

  • Ірина Михайлівна Белоусова [Irina Belousova] Taurida National V. I. Vernadsky University, Ukraine
  • Юрій Олександрович Буков [Yuriy Bukov] Taurida National University Vernadsky, Ukraine

Keywords:

students, physical education, optimization, ventilation, physical working capacity, capnogram

Abstract

The method of capnography has revealed vent frustration, leading to the restriction of the adaptive capabilities of the students of the preparatory group and developed metodical recommendations aimed to correct functional reserves of the respiratory system to suit the individual features. As criteria of allowing to evaluate level of functional state external respiratory system, used indicators of capnogram, by which determined the type of ventilation and was estimated the adequacy of alveolar ventilation level of metabolism. For the students with the hypercapnic type of ventilation is recommended to use the methods for correction of psycho-emotional state, the inclusion in the educational process which conducive to the accumulation the metabolic of carbonic acid in the body. For the students with the hypercapnic type of ventilation are recommended breathing techniques,providing stimulating effect on pulmonary blood flow.

References

Алиев М. Н. Физическое воспитание студентов с ослабленным здоровьем / М. Н. Алиев, В. П. Аксенов. – Тула, 1993. – 189 с.

Селуянов В. Н. Технология оздоровительной физической культуры / В. Н. Селуянов. – М. : СпортАкадемПресс, 2001.

Володкович С. Л. Современные подходы к совершенствованию учебных программ по физической культуре / С. Л. Володкович, E. H. Сердюкова // Здоровый образ жизни – основа профессионального и творческого долголетия : [междунар. науч.-метод. конф.] – Минск, 2009. – С. 31–32.

Перова Г. М. Исследование эффективности организации учебного процесса по предмету «Физическая культура» для студенток подготовительной группы педагогического вуза : автореф. дис..канд. пед. наук : 13.00.04 / Г. М. Перова. – Коломна, 2004. – 23 с.

Виленский М. Я. Физическая культура студента / М. Я. Виленский, А. И. Зайцев, В. И. Ильинич. – М. : Гайдарики, 2001. – 87 с.

Дмух О. В. Формирование потребностей в здоровом образе жизни студентов сибирского федерального университета / О. В. Дмух, И. Ю. Бирдигулова, Л. А. Гольм // Слобожанський науково-спортивний вісник : [науково-теоретичний журнал.] – Харків : ХДАФК, 2009. – № 3. – С. 56–58.

Міронов А. О. Проблема мотивації студентської молоді до занять фізичною культурою / А. О. Миронов, Л. І. Симоненко, С. І. Федотенко // Слобожанський науково-спортивний вісник : [науково-теоретичний журнал.] – Харків : ХДАФК, ХДАФК, 2011. – № 2. – С. 22–25.

Круцевич Т. Ю. Методы исследования индивидуального здоровья детей и подростков в процессе физического воспитания / Круцевич Т. Ю. – К. : Олимпийская литература, 1999. – 232 с.

Агаджанян Н. А. Функции организма в условиях гипоксии гиперкапнии / Н. А. Агаджанян, А. И. Елфимов. – М. : Медицина, 1986. – 272 с.

Бяловский Ю. Ю. Капнография в общеврачебной практике / Ю. Ю. Бяловский, В. Н. Абросимов. – Рязань. : Дело, 2007. – 142 с.

Published

2013-02-28

How to Cite

Белоусова [Irina Belousova] І. М., & Буков [Yuriy Bukov] Ю. О. (2013). Optimizing the learning process of physical education students of the preparatory group based on the individual of vent the characteristics. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(34), 60–63. Retrieved from https://journals.uran.ua/index.php/1991-0177/article/view/18079

Issue

Section

Articles