Improving the technical skills of gymnasts 8–9 years old in exercises with clubs

Authors

  • Альфія Дейнеко
  • Олеся Шевчук
  • Алла Архипова

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.004

Keywords:

rhythmic gymnastics, gymnasts 8–9 years old, organizational and pedagogical technology, exercises with clubs, technical skill

Abstract

Alfiia Deineko, Olesia Shevchuk & Alla Arkhypova

Purpose: to justify the effectiveness of the use of organizational and pedagogical technology, increases the level of technical preparedness of gymnasts of 8–9 years old in exercises with clubs and helps to form a positive attitude towards rhythmic gymnastics.

Material & Methods: the study involved athletes of 8–9 years engaged in rhythmic gymnastics. The control group consisted of 10 gymnasts and the experimental – 10 gymnasts. To solve the tasks, the following research methods were used: theoretical analysis and generalization of literary sources; pedagogical observations, testing the level of technical preparedness in exercises with clubs, experiment; expert assessment method; methods of mathematical statistics.

Results: the author developed the organizational and pedagogical technology "Exercises with clubs", which increases the level of technical readiness of young gymnasts in exercises with clubs and provides a steady interest in performing gymnastic exercises. The positive impact of the use of the proposed organizational and pedagogical measures that enhance the level of technical preparedness of gymnasts of 8–9 years old in exercises with clubs, accuracy of movements, development of a sense of rhythm is revealed.

Conclusions: the analysis of the results of the study indicates that the use of organizational and pedagogical technology "Exercises with clubs" increases the level of technical skill of young gymnasts in exercises with clubs and contributes to the formation of a positive attitude towards rhythmic gymnastics.

References

Технічний комітет з художньо гімнастики: FIG (2017), Правила змагань з художньої гімнастки (2017–2020).

Винер, И.А. (2003), Подготовка высококвалифицированных спортсменок в художественной гимнастике: автореф. дис. канд. пед. наук, СПб, 24 с.

Андрєєва, Р.І. (2011), Технологія навчання техніки вправ з обручем на основі спеціальної фізичної підготовки юних гімнасток: автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту, ХДАФК, Харків, 21 c.

Сутула, В.О., Дейнеко, А.Х., Рябченко, О.В. (2019), «Підвищення культури виконання змагальних композицій юними гімнастками за рахунок використання нетрадиційних засобів підготовки», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 2(70), C. 44-49, doi:10.15391/snsv.2019-2.007.

Дейнеко, А.Х., Рябченко, О.В. (2019), «Оптимізація методики навчання поворотам юних гімнасток з урахуванням рівня розвитку здатності зберігати рівновагу», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(72), C. 11-16, doi:10.15391/snsv.2019-4.002.

Дейнеко, А.Х., Красова, І.В. (2018), «Зміни рівня координаційної підготовленості гімнасток 10–12 років у результаті використання спеціальних вправ на тренажері "Bоsu Balance Trainer"», Слобожанський науково-спортивний вісник, № 4(66), C. 19-24, doi:10.15391/snsv.2018-4.003.

Муллагильдина, А.Я. (2017), «Влияние сенсомоторной координации на техническую подготовленность юных спортсменок в художественной гимнастике», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 2(58), С. 62-66, doi:10.15391/snsv.2017-2.011

Шевчук, О.К. (2019), «Сучасний стан та тенденції розвитку вправ з булавами в художній гімнастиці», Сучасні погляди студентської молоді на фізичну культуру, спорт та здоров’я людини: збірник тез наукової конференції, ХДАФК, Харків, С. 51-52.

Білокопитова, Ж.А., Нестерова, Т.В., Дерюгіна, А.М., Бєзсонова, В.А. (1999), Художня гімнастика: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих шкіл Олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності, Республіканський науково-методичний кабінет, Київ.

Андрєєва, Н.О. (2015), Удосконалення техніки виконання вправ з м’ячем на етапі попередньої базової підготовки в художній гімнастиці: автореф. дис. канд. наук з фіз. виховання і спорту, Київ, 26 c.

Кизім, П., Батєєва, Н. (2016), «Удосконалення технічної підготовки спортсменок у художній гімнастиці засобами акробатики на етапі попередньої базової підготовки», Слобожанський науково-спортивний вiсник, № 5(55), С. 41-46, doi:10.15391/snsv.2016-5.007.

Андрєєва, Р.І., Леонова, В.А. (2008), «Проблеми предметної підготовки в художній гімнастиці», Актуальні проблеми юнацького спорту: Матеріали VI Всеукр. наук.-практ. конф., ХДУ, Херсон, С. 115-118.

Муллагільдіна, А.Я., Красова, І.В. (2018), «Технічна підготовка спортсменок 10-11 років в художній гімнастиці у вправах з булавами», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, № 4(98), С. 114-118.

Published

2020-02-29

How to Cite

Дейнеко, А., Шевчук, О., & Архипова, А. (2020). Improving the technical skills of gymnasts 8–9 years old in exercises with clubs. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(75), 25–29. https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.004

Issue

Section

Articles