Change in indicators of the development of flexibility of students 13–15 years old under the influence of differentiated learning

Authors

  • Маргарита Мамешина

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.006

Keywords:

flexibility, differentiation, physical education, middle school students

Abstract

Margarita Mameshina

Purpose: to determine the degree of influence of differentiated learning on the level of flexibility of students in grades 7–9.

Material & Methods: analysis and generalization of scientific and methodological literature, pedagogical testing, pedagogical experiment, methods of mathematical statistics. The study involved 226 children 13–15 years old.

Results: in the course of the initial study, a “low” level of development of flexibility of students in grades 7–9 was revealed. In the age aspect, the wave-like nature of age-related changes was revealed, however, these differences are mostly not significant (p>0,05). In the sexual aspect, mainly significant prevalence of girls 'indicators over boys' data was revealed (p<0,01; 0,001). After the experiment, it was found that the flexibility indicators of schoolchildren of the main groups significantly improved and these differences are statistically significant (р<0,05−0,001).

Conclusions: significant changes in the indicators of development of flexibility indicate the effectiveness of the introduction of differentiated motor tasks, taking into account the individual capabilities of students in grades 7–9.

References

Ажиппо, О., Кузьменко, І. (2015), "Факторна структура функціонального стану сенсорних систем учнів 6-х класів", Спортивна наука України, № 1(65), С. 7-11.

Ажиппо, О.Ю. (2015), "Роль і місце фізичного виховання школярів у формуванні навичок здорового способу життя", Педагогіка та психологія: збірник наукових праць, Вип. 47, С. 290-300.

Бала, Т.М. (2011), "Динаміка рівня розвитку гнучкості школярів 7-8-х класів під впливом вправ чирлідингу", Фізична культура, спорт та здоров’я нації, Вип. 12, Т. 1, С. 91-96.

Бала, Т.М., Сванадзе, А.С., Кузьменко, І.О. (2017), "Рівень фізичної підготовленості школярів 10-11-х класів", Науковий часопис Національного пед. університету імені М. П. Драгоманова, Вип. 6(88), С. 10-13.

Боднар, І. (2015), "Обґрунтування тестів і нормативів системи поточного контролю фізичної підготовленості і здоров’я учнів середнього шкільного віку", Науковий часопис Національного педагогічного університеті імені М. П. Драгоманова, Вип. 10 (65), С. 31-35.

Боднар, І.Р., Стефанишин, М.В., Петришин, Ю.В. (2016), "Оцінювання рівня фізичної підготовленості учнів старших класів з урахуванням показників фізичного розвитку", Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту, № 6, С. 9-17.

Боднар, І., Стефанишин, М. (2016), "Зміни психоемоціного стану школярів у умовах застосування диференційованих нормативів фізичної підготовленості", Фізична активність, здоров’я і спорт, № 3(25), С. 3-11.

Волков, Л.В. (2002), Теория и методика детского и юношеского спорта, Олимпийская литература, Киев.

Джангобекова, Х., Вовканич, Л., Музика, Ф. (2014), "Вплив позакласних занять з бадмінтону, бігу та спортивних танців на розвиток рухових якостей підлітків», Спортивна наука України, № 2(60), С. 3-9.

Задворний, Б.Р. (2016), "Стретчинг як спосіб урізноманітнення уроків фізичного виховання в школі", Науковий часопис Національного пед. університету імені М. П. Драгоманова, Вип.3(72), С. 127-130.

Земцова, І.І. (2008), Спортивна фізіологія, Олимпийская литература, Киев.

Круцевич, Т.Ю. (2012), "Концепція удосконалення програм з фізичної культури в загальноосвітній школі", Фізичне виховання в школі, № 2, С. 9-11.

Круцевич, Т., Ткачук, С., Нападій, А. (2016), "Планування навчального процесу з фізичної культури учнів середніх класів в загальноосвітніх навчальних закладах", Теорія і методика фізичного виховання і спорту, № 1, С. 36-42.

Мамешина, М.А. (2018), "Вплив багаторівневої системи диференційованого навчання на рівень розвитку окремих рухових здібностей школярів 7−9-х класів", Матеріали XXXVII Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції «Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації», Вип. 37, С. 255-262.

Мамешина, М.А. (2018), "Динаміка показників розвитку координаційних здібностей школярів 7−9-х класів під впливом багаторівневої системи диференційованого навчання", Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, Вип. 10(104)18, С. 49-55.

Москаленко, Н.В. (2014), Фізичне виховання молодших школярів, Інновація, Дніпропетровськ.

Москаленко, Н.В., Єлісєєва, Д.С., (2014), "Аналіз рівня соматичного здоров’я дітей старшого шкільного віку", Вісник Чернігівського національного педагогічного університету, В. 118, Т. III, С. 189-192.

Петришин, Ю., Дацків, П. (2014), "Показники рівня фізичної підготовленості учнів середнього шкільного віку", Спортивна наука України, № 1(59), С. 3-7.

Сергієнко, Л.П. (2001), Тестування рухових здібностей школярів, Олімпійська література, Київ.

Сітовський, А.М. (2006), "Диференційована фізична підготовка учнів 7-х класів з урахуванням темпів їхнього біологічного розвитку", Молода спортивна наука України, Вип. 10, Т. 1, С. 113-117.

Сороколіт, Н. (2017), "Впровадження варіативних модулів навчальної програми з фізичної культури в учнів 8-х класів", Спортивний вісник Придніпров’я, № 3, С. 184-188.

Mameshina, M. (2016), "Condition of physical health of pupils of the 7th-8th classes of the comprehensive school", Slobozhanskyi herald of science and sport, 5(55), pp. 47-52.

Masliak, I.P. (2015), "Quickness and endurance fitness of pedagogic college girl students under influence of cheer-leading", Physical Education of Students, No. 4, pp. 24-30, doi: 10.15561/20755279.2015.0404.

Maslyak, I.P., Shesterova, L.Ye., Kuzmenko, I.A., Bala, T.M., Mameshina, M.A., Krivoruchko, N.V. & Zhuk, V.O. (2016), "The Influence of the vestibular analyzer functional condition on the physical fitness of school-age children", Sport science. International scientific journal of kinesiology, Vol. 9(2), рр. 20-27.

Masliak, I.P. & Mameshina, M.A. (2018), "Physical health of schoolchildren aged 14-15 years old under the influence of differentiated education", Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, Vol. 22(2). рр. 92-98, doi: 10.1556 1/18189172.2018.0205.

Filenko, L.V., Filenko, I.U. & Martirosyan, A.A., (2013), "Research of indexes of physical development, physical preparedness and functional state of students aged 10-11 years under the influence of engagement in rugby-5", Pedagogics, psychology, medicalbiological problems of physical training and sports, No. 6, pp. 53-58, doi:10.6084/m9.figshare.714940

Published

2020-02-29

How to Cite

Мамешина, М. (2020). Change in indicators of the development of flexibility of students 13–15 years old under the influence of differentiated learning. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(75), 35–40. https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.006

Issue

Section

Articles