Study of the possibilities of using a 6-minute rowing on a Concept2 ergometer to assess the level of endurance in students

Authors

  • Ірина Бондаренко
  • Микола Мінц
  • Юрій Сергієнко
  • Іван Головаченко
  • Олег Бондаренко
  • Геннадій Кураса

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.007

Keywords:

student, 6-minute test, rowing, Concept2 ergometer, body mass index, endurance, physical education

Abstract

Irina Bondarenko, Mykola Mintz, Yuri Sergienko, Ivan Golovachenko, Oleg Bondarenko & Gennady Kurasa

Purpose: to study the possibilities of using 6-minute rowing on a Concept2 ergometer in physical education of students with determining the distance that students overcome and develop a scale for assessing the level of endurance.

Material & Methods: students of the Pyotr Mogila Black Sea State University (Mykolaiv) (n=200) participated in the study, among them 125 students from Ukraine (n=69 young men; n=56 girls) and 75 students from India (n=48 boys; n=27 girls). Testing was carried out on Concept2 rowing ergometers at the water sports complex. Methods used: analysis of scientific sources, analogy method, pedagogical testing, anthropometric measurements and methods of mathematical statistics.

Results: use of a 6-minute walking test was examined to determine functionality; the use of rowing ergometers to determine the time for which students can cover a distance of 1000 m, 500 m. We proposed the use of Concept2 ergometers to assess the level of endurance of students, we developed a 5-point scale: we determined the length of the distance that students covered in 6 minutes of rowing on an ergometer. The differences in the physical development of students from Ukraine and India are determined.

Conclusions: the possibility of using rowing ergometers in the system of physical education of students is confirmed. The correlation between body weight and the length of the distance that students covered in 6 minutes on a rowing ergometer was revealed. Attention is drawn to the differences in the distance length indicators (m), which students of India (1210,50±113,40) and Ukraine overcame (1391,32±113,69).

References

Абросимов, В.Н., Перегудова, Н.Н., Косяков, А.В. (2019), "Оценка функциональных показателей дыхательной системы у пациентов с хронической обструктивной болезнью легких при проведении 6-минутного шагового теста", Наука молодых (Eruditio Juvenium), Т. 7, № 3, С. 323-331, doi:10.23888/HMJ201973323-331.

Адміністрація Президента України (2016), Указ Президента України Про Національну стратегію з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року "Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація", № 42/2016, Адміністрація Президента України, Київ.

Бондаренко, І.Г. (2008), "Особливості взаємозв’язків показників індексів та результатів традиційного тестування рівня фізичної підготовленості студентів МДГУ", Молода спортивна наука України, Т. 2, № 12, С. 39-43.

Ігнатенко, Н.В. (2015), Розвиток фізичної витривалості студентів вищих навчальних закладів з використанням різних рухових режимів : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.02 − теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я), Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, Київ, 2015, 20 с.

Міністерство молоді та спорту України (2018), Наказ 04 жовтня 2018 року № 4607 Про затвердження тестів і нормативів для осіб, щорічне оцінювання фізичної підготовленості яких проводиться на добровільних засадах, Інструкції про організацію його проведення та форми Звіту про результати його проведення", Міністерство молоді та спорту України, Київ.

Миколаївське обласне відділення (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту Міністерства освіти та науки України (2020), Наказ №10 від «31» січня 2020 р. Про затвердження Плану організаційно-практичних заходів щодо реалізації Національної стратегії з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація» в закладах освіти Миколаївської області на 2020 рік, Миколаївське обласне відділення (філія) Комітету з фізичного виховання та спорту МОН України, Миколаїв.

Сабіров, О.С., Пантік, В.В., Гац, Г.А. (2016), "Стан фізичного розвитку студентів вищих навчальних закладів", Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць, № 3 (35), С. 60-65.

Самокиш, І.І. (2017), "Основні проблеми моніторингу функціональних можливостей студентів вишів під час навчально-виховного процесу фізичного виховання", Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 5К (86), С. 295-299.

Сенкевич, В.А., Авербах, О.А. (2018), "Аналіз ефективності оцінювання фізичної підготовленості студентів вищих закладів освіти", Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), Вип. 3К (97), С. 508-512.

Сергієнко, В.М. (2015), Система контролю рухових здібностей студентської молоді: теорія і методологія фізичного виховання, Сумський державний університет, Суми.

Трушенко, Н.В. (2018), "Тест с 6-минутной ходьбой: кому и зачем?", Астма и аллергия, № 4, режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/test-s-6-minutnoy-hodboy-komu-i-zachem (дата звернення: 23.01.2020).

Ajiboye Olufunke A., Anigbogu Chikodi N., Ajuluchukwu Jane N. & Jaja Smith I. (2014), Prediction equations for 6-minute walk distance in apparently healthy Nigerians. Hong Kong Physiotherapy Journal, (32) pp. 65-72, https://doi.org/10.1016/j.hkpj.2014.04.003.

Choszcz, D, Podstawski, R. & Konopka, S. (2012), Modeling of anthropometric determinants of rowing ergometer performance on a distance of 500 meters for physically inactive males. Journal of Physical Education and Sport, No. 12(3), Art 42, pp. 274-283, doi:10.7752/jpes.2012.03042.

Patrick J. VanBeveren & Dale Avers (2012), "Exercise and physical activity for older adults" Geriatric Physical Therapy (Third edition), St. Louis, Missouri: Elsevier/Mosby, pp. 64-85, doi: 10.1016/B978-0-323-02948-3.00014-6.

Casillas, J.M., Hannequin, A. Besson, D., Benaïm, S., Krawcow, C., Laurent, Y. & Gremeaux, V. (2013), "Walking tests during the exercise training: Specific use for the cardiac rehabilitation", Annals of Physical and Rehabilitation Medicine, Vol. 56, Issue 7-8, pp. 561-575, doi: 10.1016/j.rehab.2013.09.003

Podstawski, R., Choszcz, D., Siemianowska, E. & Skibniewska, K.A. (2012), "Determining the effect of selected anthropometric parameters on the time needed to cover 1000 m on a rowing ergometer by physically inactive young women", Isokinetics & Exercise Science, Vol. 20, No. 3, pp. 197-204, doi: 10.3233/IES-2012-0459.

Podstawski, R.., Choszcz, D., Konopka, S., Klimczak, J. & Starczewski M. (2014), "Anthropometric determinants of rowing ergometer performance in physically inactive collegiate females.", Biology of Sport, No. 31(4), pp. 315-321, doi: 10.5604/20831862.1133936.

Shirley, P.C. Ngai, Alice Y.M. Jones & Sue C. Jenkins (2014), "Regression equations to predict 6-minute walk distance in Chinese adults aged 55–85 years", Hong Kong Physiotherapy Journal, No. (32), pp. 58-64, doi: 10.1016/j.hkpj.2014.04.001.

Published

2020-02-29

How to Cite

Бондаренко, І., Мінц, М., Сергієнко, Ю., Головаченко, І., Бондаренко, О., & Кураса, Г. (2020). Study of the possibilities of using a 6-minute rowing on a Concept2 ergometer to assess the level of endurance in students. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(75), 41–48. https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.007

Issue

Section

Articles