Ефективність фізичної терапії при вегетативній дисфункції у підлітків

Authors

  • Катерина Соболенко
  • Олексій Гончаров
  • Андрій Літовченко
  • Лариса Жукова

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.008

Keywords:

physical therapy, adolescents, autonomic dysfunction

Abstract

Katerina Sobolenko, Oleksii Honcharov, Andreii Litovchenko & Larysa Zhykova

Purpose: based on the generalization of the results of modern domestic and foreign scientific and methodological literature to develop a physical therapy program for adolescents with autonomic dysfunction.

Material & Methods: under our supervision there were 30 children 15–17 years old with a diagnosis of vegetative-vascular dystonia. According to the purpose and objectives of the study, anthropometric methods were used, the condition of the musculoskeletal system was studied using the stoop index and REEDCO posture assessment, the static balancing was determined using the Bondarevsky test, the Kerdo index was calculated, and mathematical statistics methods were used.

Results: a physical therapy program was developed, which included kinesiotherapy, elements of psychotherapy and auto-training, post-isometric relaxation. After applying the physical therapy program in adolescents, complaints of headache and dizziness decreased. The dynamics of the assessment of posture and stoop index indicated a significant improvement in all the studied parameters from the cardiovascular system; a decrease in the rate of cardiovascular contractions, an increase in the numbers of systolic blood pressure and the Kerdo index were observed.

Conclusions: the physical therapy program was developed taking into account the principles of physical therapy, the effectiveness of the program is confirmed by improving empirical parameters, indicators of the musculoskeletal system, cardiovascular system and quality of life, reduced as a result of autonomic dysfunction.

References

Епифанов, В.А. (2006), Лечебная физическая культура: учебное пособие для Вузов, Москва.

Іванова, Л.І. (2009), Методика фізичного виховання у спеціальних медичних групах. Навчальний посібник, Киев.

Леженко, Г.О., Пашкова, О.Є. (2011), "Вегетативні дисфункції у дітей. Патогенез, діагностика і терапевтична тактика", Дитячий лікар, № 4 (11), С. 20-32.

Попов, С.Н., Валеев, Н.М., Гарасеева, Т.С. и др. (2008), Лечебная физическая культура, С.Н. Попов (ред.), Москва.

Маргазин, В.А., Коромыслов, А.В., Лобов, А.Н. и др. (2015), Лечебная физическая культура при заболеваниях сердечно-сосудистой и дыхательной систем, В.А. Маргазин и А.В. Коромыслов (ред.), С.-Пб.

Литвиненко, Н.В. (2012), "Современный взгляд на проблему вегетативной дисфункции", Здоровя України, № 6, С. 49.

Рубан, Л.А. (2014), "Діагностичні аспекти та профілактика вегето-судинної дистонії у студентів. Актуальні проблеми медико-біологічного забезпечення фізичної культури та спорту", Збірник статей науково-практичної I інтернет-конференції, 24 квітня 2014 р., ХДАФК, Харків, С. 98-105.

Рубан, Л.А., Іванов І.В., Сенченко К.Є. (2016), Сучасні методи дослідження у спорті. Частина ІІ (на прикладі використання КардіоЛаб та Спіроком), Харків.

Рубан, Л.А., Рубан, В.О. (2017), "Функціональний стан серцево-судинної системи, як діагностичний маркер вегетативної дисфункціїу школярів", Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура, Вип. 25-26, С. 263-268.

Laparidis, K., Lapousis, G., Mougios, V., Tokmakidis, S. & Petsiou, E. (2010), "A school-based intervention program for improving the risk factors for cardiovascular disease at ages 12 to 16", Journal of Physical Education and Sport, Vol. 27, No. 2, pp. 101-109.

Published

2020-02-29

How to Cite

Соболенко, К., Гончаров, О., Літовченко, А., & Жукова, Л. (2020). Ефективність фізичної терапії при вегетативній дисфункції у підлітків. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(75), 49–52. https://doi.org/10.15391/snsv.2020-1.008

Issue

Section

Articles