Peculiarities of the online teaching process organisation as a form of physical training lessons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-1.006

Abstract

Purpose: to investigate modern approaches to the online teaching process during physical training lessons at schools.

Material and methods: analysis of scientific and methodological literature along with Internet informative data;
questionnaire using google-forms; methods of mathematical statistics were applied, a survey of 95 secondary schools pupils in Kyiv and Bila Tserkva cities was organised.

Results: current state of this issue regarding the online teaching process organisation was analysed. It has been determined that the physical training lessons organisation has predominantly a formal nature, it is ineffective and must undergo fundamental changes; it cannot be an alternative to practical training in the gym, only as its addition. Assessment of pupils’ satisfaction with physical training lessons provided justification for understanding the problems of online lessons organisation, the necessity for changes in approaches to teaching of physical education specialists, what exactly it would make sense to add to the physical training lessons organisation during online lessons in order to meet effectively the requirements of a modern student needs.

Conclusions: it was revealed that the level of satisfaction with physical training lessons among students in conditions of lockdown restrictions depends directly on the interest, responsibility, professionalism of the mentor and active student-teacher feedback. The absence of the components mentioned before neutralises the harmonious development of a pupil and provokes negative consequences. The predominant pupils’ interest to obtain knowledge, skills and abilities provided by physical training teachers was specified.

Keywords: physical education, lesson, distance learning, coronavirus.

References

Вергуш О. М. (2009), «Формування здорового способу життя школярів засобами фізичного виховання», Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини, Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка.. Том 2. Випуск 2. Кам’янець-Подільський. С. 150-153.

Воротникова І. П,. Чайковська Н. В. (2020), Дистанційне навчання: виклики, результати та перспективи. Порадник. З досвіду роботи освітян міста Києва: навч.-метод. посіб. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 456 с.

Кудрявцева Г., Шишкин В. (2020), Коронавирус апокалипсиса. СПб,: Изд-во ВВМ, 60 с.

Москаленко Н., Яковенко А., Овчаренко С., Сидорчук Т. (2020), «Організаційно-педагогічні умови забезпечення якості фізичного виховання школярів», Слобожанський науково-спортивний вісник. № 2(76), С. 7-23, doi:10.15391/snsv.2020-2.001

Мунтян В. С. (2016), «Імплементація дистанційного навчання як умова підвищення ефективності фізичного виховання», Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова, Випуск 3К 2 (71), С. 212-215.

Хорощак К. (2020), Симптоми, наслідки, імунітет, вакцини та інше: що світ знає про COVID-19. Підсумки-2020. Режим доступу: https://life.pravda.com.ua/health/2020/12/28/243513/

Bulatova M., Kucheriavyi O., Ermolova V., Yarmoliuk O. (2019), «Distance-pedagogical technologies in Olympic education for schoolchildren», Journal of Physical Education and Sport. Vol.19 (4), Art 378, pp. 2497-2503.

COVID-19 Dashboard by the Center for Systems Science and Engineering (CSSE) at Johns Hopkins University (JHU). Режим доступу: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Osipov A. Y., Kudryavtsev M. D., Galimova A. G., Plotnikova I. I., & Skurikhina N. V. (2020), «How can Distance Learning be Used in the Physical Education of Students», Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(2Sup1), 77-85. https://doi.org/10.18662/rrem/12.2Sup1/292

Regina Celia A. Silva, Vera Lucia de F. F. e Silva, André Pontes Silva (2019), «Distance learning for teaching in physical education. Universidade Federal do Maranhão. Motriz», Revista de Educação Física 25 (1). DOI: 10.1590/s1980-6574201900010002

Rembach O., Liybich O., Antonenko M., Kovalenko V., & Valieiev R. (2019), «University students` satisfaction: The impact of computermediated blended learning», Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională, 11 (4S1), 221-241. DOI: 10.18662/rrem/186.

Published

2021-04-01

How to Cite

Shapovalov, M. ., & Sushko, R. . (2021). Peculiarities of the online teaching process organisation as a form of physical training lessons. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (1(81), 42–46. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-1.006

Issue

Section

Articles