Professiogram of construction specialists and the state of health of students majoring in “construction and civil engineering”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15391/snsv.2021-2.011

Abstract

Purpose: determine the professional profile of construction specialists and the state of health of students majoring in “construction and civil engineering”.

Material and methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodical literature, questionnaire. The survey involved 24 teachers of construction specialties and 183 students majoring in “Construction and Civil Engineering” Sumy Construction College, Kharkiv College of Construction, Architecture and Design and Mariupol Construction College.

Results: the study identified the main means of recovery after work for construction professionals, such as: exercise, massage, baths, saunas.

Conclusions: it is established that professional and applied physical training helps in the effective development of professionally important physical qualities, prevention of injuries and occupational diseases.

Keywords: pre-higher education, student, teacher, health status, applied professional physical training, builder.

References

Асаулюк І. О. (2018), «Мотивація до фізкультурно-оздоровчої рухової активності як основа розробки концепції професійно-прикладної фізичної підготовки студентів мистецьких спеціальностей», Молодіжний науковий вісник Східноєвропейсько-го національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт, No 30, С. 28-32.

Асаулюк І. О. (2020), Теоретико-методичні основи професійно-прикладної фізичної підготовки студентів мистецькихспеціальностей: дис. докт. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02, Вінниця: НУФВСУ, 562 с.

Голованова Н. Л. (2017), Професійно-прикладна фізична підготовка майбутніх фахівців швейного виробництва з використанням інформаційних технологій: автореф. дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02 Київ: НУФВСУ, 24 с.

Кубатко А. І. (2020), Формування культури здоров’я майбутніх фахівців економічних спеціальностей у процесі прикладної фізичної підготовки: дис. канд. пед. наук : 13.00.04, Запоріжжя: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 332 с.

Пічурін В. В. (2020), Теоретико-методичні основи психофізичної підготовки студентів інженерних спеціальностей упроцесі фізичного виховання: дис. докт. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02, Дніпро: НУФВСУ, 540 с.

Сахненко А. В. (2018), «Аналіз структури світогляду студентів аграрних спеціальностей у сфері фізичної культури іздоров’я», Вісник чернігівського національного педагогічного університету. Серія : педагогічні науки, No 152, С. 72–75.

Филинков В. И. (2013), «Инновационные методы учебных занятий по профессионально-прикладной физической по-дготовке с учетом двигательных способностей студентов», Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт, No 112(1), С. 324-327.

Харченко С. М. (2018), Формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх фахівців аграрного профілю упроцесі професійно-прикладної фізичної підготовки: дис. канд. пед. наук : 13.00.04, Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 333 с.9.

Aleshina A. & Kolos N. (2015), «Correction of functional irregularity of students ̓ musculoskeletal systems in the physicaltraining process», Physical education, sport and health culture in modern society, No. 4(32), pp. 52-60.

Cavill N., Kahlmeier S. & Racioppi F. (2006), Physical activity and health in Europe: evidence for action, WHO LibraryCataloguing in Publication Data, pp. 55.

Chernii V., Shevchenko O., Nievorova O., Melnyk A., Kramarenko A. & Nikonenko T. (2020), «Development of professionallyimportant physical qualities in engineering students», Revista romaneasca pentru educatie multidimensional, No. 12(1), pp. 93-105.

.Corbin C. B. (2002), «Physical activity for everyone: What every physical educator should know about promoting lifelongphysical activity», Journal of Teaching in Physical Education, No. 21, pp. 128–144.

Dubinskaya O. Y. & Salatenko I. A. (2014), «Applied problems of physical education students of economic specialties»,Pedagogics, psychology, medical- biological problems of physical training and sports, No. 5, pp. 19–23.

Hakman A., Andrieva O., Kashuba V., Omelchenko T., Carp I., Danylchenko V. & Levinskaia K. (2019), «Technology of planning and management of leisure activities for working elderly people with a low level of physical activity», Journal of Physical Education and Sport, No. 19(6) pp. 59-6.

Imas Y. V., Dutchak M. V., Andrieva O.V., Kashuba V. O., Kensytska I. I. & Sadovskyi O. O. (2018), «Modern approaches to theproblem of values ̓ formation of students ̓ healthy lifestyle in the course of physical training», Physical education of students, No. 22(4) pp. 9-12.

Keeley T. J. H. & Fox K. R. (2009), «The impact of physical activity and fitness on academic achievement and cognitiveperformance in children», International review of sport and exercise psychology, No. 2(2), pp. 198–214.

Published

2021-05-24

How to Cite

Dereka, T., & Melnyk, S. (2021). Professiogram of construction specialists and the state of health of students majoring in “construction and civil engineering”. Slobozhanskyi Herald of Science and Sport, (2(82), 70–75. https://doi.org/10.15391/snsv.2021-2.011

Issue

Section

Articles