Forecasting the demand for the education market of high schools

Authors

  • Світлана Петрівна Онищенко Odessa National Maritime University Str. Mechnikov, 34, Odessa 65011, Ukraine
  • Олег Володимирович Логінов Odessa National Maritime University Str. Mechnikov, 34, Odessa 65011, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.12734

Keywords:

University, education market, demand, forecasting

Abstract

The article is devoted to the problem of forecasting of the demand at the market of educational services of universities. The article regards modern state of the educational market of universities in Ukraine, and characterizes the specificity of educational services. The problem of the demand forecasting was considered at two levels - the state level in general and the level of a particular university. We have identified the system of macroeconomic factors affecting the number of university entrants. We have carried out a correlation and regression analysis, which helped to identify the power of influence of macroeconomic factors and to obtain the regression equation describing the demand for educational services across the country. We suggested the formula of estimation of the demand for educational services of a particular university, based on the classic marketing approach to estimation of the capacity of the market. The results can be used to work out the development projects of universities

Author Biographies

Світлана Петрівна Онищенко, Odessa National Maritime University Str. Mechnikov, 34, Odessa 65011

Doctor of  Economics, Associate Professor

Head od Department "Organization of customs control on transport"

Олег Володимирович Логінов, Odessa National Maritime University Str. Mechnikov, 34, Odessa 65011

Senior lecturer

Department of "Transportation Law

References

  1. Баталова, О. С. Специфика образовательной услуги как основа маркетинговой политики вуза [Текст] / О. С. Баталова // Актуальные вопросы экономики и управления: материалы междунар. заоч. науч. конф. (г. Москва, апрель 2011 г.).Т. II. — М.: РИОР, 2011. — С. 7-12.
  2. Борисова, С. Г. Оценка эффективности маркетинговых решений в сфере образования [Текст]/ С. Г.Борисова. – Новосибирск: Изд. НГПУ, 2008. – 156 с.
  3. Герман, Н.Г. Разработка стратегии продвижения бренда вуза на рынке образовательных услуг в условиях формирования информационного общества[Текст]: автореф. дис….к-та эконом.наук: 08.00.05/ Н.Г.Герман. – [МЭСИ]. – М.: 2008. – 26 с.
  4. Гончарова, Л.И. Сущность рынка образовательных услуг как социально-экономической системы [Текст] / Л.И.Гончарова // Вестник Самарского государственного экономического университета, 2009. - № 9(59). – С.26-29.
  5. Долятовский, В.А. Стратегическое планирование деятельности вуза на рынке образовательных услуг. Монография [Текст]/ В.АДолятовский, О.А.Мазур, И.В.Кузнецова, Э.Е. Сакиев, Т.Н.Рябченко / Под ред. В.А. Долятовского, О.А.Мазура. – Ростов-на-Дону-Невинномыск: СКНЦ ВШ-РГЭУ «РИНХ»-НИЭУП, 2005. – 235 с.
  6. Зотов, В.Н. Разработка стратегии и тактики маркетинговой деятельности вузов на рынке образовательных услуг и научно-технической продукции [Текст]: автореф. дис….к-та эконом.наук: 08.00.05 / В.Н.Зотов [РЭА им. Г.В. Плеханова] - М.: 1997. – 21 с.
  7. Липкина, Е.Д. Конкурентоспособность вузов на современном рынке образовательных услуг: Монография [Текст]/ Е.Д.Липкина – Омск: Изд-во ОмГПУ, 2006. – 136 с.
  8. Масюк, Н.Н. Бенчмаркинг как инновационный способ повышения конкурентоспособности университета на международном рынке образовательных услуг / Н.Н.Масюк, П.В. Петрищев [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.science-education.ru/106-7683 – 18.03.2013г. – загл. с экрана.
  9. Образовательная услуга: понятие, особенности, классификация [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://www.bci-marketing.aha.ru - 18.03.2013г. – загл. с экрана.
  10. Панкрухин А. Образовательные услуги: точка зрения маркетолога [Текст] / А. Панкрухин // Аlma mater, 1997. - №3. C.18-32.
  11. Половова Т.А., О.С. Баталова. Образовательная услуга как ключевой элемент рынка образования [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://old.nsaem.ru/Science/Publications/Science_notes/Last_issue/516.pdf- 18.03.2013 г. – загл. с экрана
  12. Статистическая информация [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://index.minfin.com.ua– 18.03.2013г. - загл. с экрана.
  13. Терещенко, Н.Н. Исследование рынка образовательных услуг высшей школы [Текст] : монография / Н.Н.Терещенко – Красноярск, Красноярский гос. ун-т, 2005. – 267 с.
  14. Топлина, И.И. Повышение конкурентоспособности вуза и его развитие в позиции маркетинга [Текст]/ И.И.Топлина // Век качества. – 2011. - № 1. – С.32-33.
  15. Ченцов, А. О бизнесе образовательных услуг [Текст] /А.О.Ченцов// Высшее образование в России. – 1999. - № 2 – С. 120-123.
  16. Щетинин, В.П. Экономика образования [Текст] / В.П.Щетинин, Н.А.Хроменков, Б.С.Рябушкин – М.: Изд-во РЦЭО МПУ, 1995. – 304 с.
  17. Batalova, O.S.(2011) Specifics of educational service as a basis of the marketing policy of the university. Actual problems of economics and management: Proceedings of the international. scientific. Conf. (Moscow, April 2011), 7-12.
  18. Borisova, S.G (2008) Evaluation of marketing solutions in the field of education. Novosibirsk:. NGPU, 156 p.
  19. Herman, N. (2008) Develop a strategy to promote the brand of the university in the education market in the emerging information society: Author. dis .... to the PhD: 08.00.05, Moscow, 26 p.
  20. Goncharova, L.I.(2009) The essence of the education market as a socio-economic system .Bulletin of the Samara State University of Economics, 9(59), 26-29.
  21. Dolyatovsky, V.A, Mazur O.A, I.V.Kuznetsova (2005) Strategic planning of the university in the education market. NIEUP, 235 p.
  22. Zotov, V. Develop a strategy and tactics of marketing institutions in the educational market, and scientific and technical products (1997): Author. dis .... to the PhD : 08.00.05, Moscow, 21 p.
  23. Lipkin, E.D. (2006) Competitiveness of universities on the market of educational services. OmSPU, 136 p.
  24. Masuk, N.N.,Petrishchev P.V. Benchmarking as an innovative way to improve the competitiveness of the university on the international education market [electronic resource] / Access mode: http://www.science-education.ru/106-7683 - 18.03.2013.
  25. Educational services: concept, features, classification [electronic resource] / Access mode: http://www.bci-marketing.aha.ru - 18.03.2013.
  26. Pankrukhin A. (1997) Educational services: marketing perspective. Alma mater, 3,18-32.
  27. Polovova, T.A, Batalova, D.C. Educational services as a key element of the education market [electronic resource] / Access mode: http://old.nsaem.ru/Science/Publications/Science_notes/Last_issue/516.pdf - 18.03.2013.
  28. Statistical information [electronic resource] / Access mode: http://index.minfin.com.ua - 18.03.2013
  29. Tereshchenko N.N/ (2005) The study of the education market of higher education. Krasnoyarsk State. University Press, 267 p.
  30. Toplina, I.I.(2011) Improving the competitiveness of the university and its development in the marketing point. Age of quality,1,32-33.
  31. Chentsov, A.O.(1999)The business of educational services. Higher Education in Russia,2 , 120-123.
  32. Shchetinin, V.P.,Hromenkov, N.A., Ryabushkin, B.C.(1995) Economics of Education Publishing house RCEO MPU, 304 p.

Published

2013-04-25

How to Cite

Онищенко, С. П., & Логінов, О. В. (2013). Forecasting the demand for the education market of high schools. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(10(62), 10–17. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.12734

Issue

Section

Applied Information Technology