Розробка моделі розподілу радіального навантаження між тілами кочення підшипника

Автор(и)

  • Anatoly Gaydamaka Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-6952-4086
  • Viktor Klitnoy Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна
  • Yuriy Muzikin Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2356-7689
  • Vladimir Tat'kov Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2301-382X
  • Iryna Hrechka Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-4907-9170

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.149964

Ключові слова:

модель розподілу навантаження, тіла кочення підшипника, сили на доріжках кілець

Анотація

З питання про розподіл радіального навантаження між тілами кочення однорядного радіального підшипника запропоновані аналітичні та комп'ютерні моделі. Розглянуто особливості геометрії і деформації деталей, а також зазори в підшипнику без урахування різного положення центрів внутрішнього і зовнішнього кілець. Останнє може суттєво впливати на розподіл радіального навантаження між тілами кочення і бути причиною проковзування тіл кочення по кільцях.

Це дослідження спрямоване на уточнення розрахункового значення розподілу навантаження на тіла кочення підшипника. Чим ближче до істинного значення результат розрахунку розподілу навантаження і, особливо, на центральне тіло кочення, тим точніше визначений ресурс підшипника. Це багато в чому визначає надійність машини, а також витрати на ремонт і заміну підшипників. Не менш важливо при визначенні втомної міцності і зносостійкості сепаратора як можна точніше знати величини і напрямки дії радіальних сил на тіла кочення по краях зони навантаження підшипника. Саме ці сили спричинюють навантаження, що діють на сепаратор.

Отримано геометричні рівняння зв'язку радіальних зближень кілець, фізичні рівняння зв'язку зближень тіл кочення з кільцями і силами, умова рівноваги внутрішнього кільця з урахуванням різного положення центрів зовнішнього і внутрішнього кілець підшипника. Виявлено дотичні сили на бігових доріжках кілець, що викликають проковзування тіл кочення в зоні навантаження підшипника, та отримано формулу для визначення їх значень. Розрахунок розподілу навантаження між тілами кочення підшипника за розробленою аналітичної моделі показує зниження на 5 % радіальних сил на центральне тіло кочення і підвищення на 3 % радіальних сил на ролики по краях зони навантаження підшипника в порівнянні з відомою моделлю. Це забезпечує підвищення розрахункового ресурсу підшипника за контактно-втомними пошкодженнями кілець і тіл кочення на 18,6 %.

Нова аналітична модель розподілу радіального навантаження може знайти застосування в теорії розрахунку ресурсу підшипників підвищеної вантажопідйомності за контактно-втомними пошкодженнями кілець і тіл кочення з урахуванням конструкції сепаратора

Біографії авторів

Anatoly Gaydamaka, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра деталей машин і мехатронних систем

 

Viktor Klitnoy, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, професор

Кафедра деталей машин і мехатронних систем

Yuriy Muzikin, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, професор

Кафедра деталей машин і мехатронних систем

Vladimir Tat'kov, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, провідний науковий співробітник

Науково-дослідна частина

Iryna Hrechka, Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут" вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра теорії і систем автоматизованого проектування механізмів і машин

Посилання

  1. Jacobson, B. (2003). The Stribeck memorial lecture. Tribology International, 36 (11), 781–789. doi: https://doi.org/10.1016/s0301-679x(03)00094-x
  2. Lazovic, T., Mitrovic, R., Ristivojevic, M. (2008). Mathematical Model of Load Distribution in Rolling Bearing. FME Transaction, 36, 189–196.
  3. Ricci, M. (2010). Static load distribution in ball bearings including the effects of temperature and fit. WIT Transactions on Engineering Sciences, 66, 223–234. doi: https://doi.org/10.2495/td100191
  4. Tomović, R. (2012). Calculation of the necessary level of external radial load for inner ring support on q rolling elements in a radial bearing with internal radial clearance. International Journal of Mechanical Sciences, 60 (1), 23–33. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijmecsci.2012.04.002
  5. Nagatomo, T., Okamura, Y., Takahashi, K., Kigawa, T., Noguchi, S. (2010). A Practical Method for Measuring Rolling Element of Rolling Bearings. The Japan Society of Mehanical Engineers,11, 404–412.
  6. Kuz'menko, A. (2010). Raspredelenie nagruzki mezhdu sharikami v radial'nom podshipnike kacheniya. Problemy trybolohii, 1, 29–41.
  7. Shmelev, A. V., Kotov, S. Yu., Belyaev, G. Ya. (2015). Razrabotka matematicheskoy modeli vzaimodeystviya elementov kacheniya i kol'ca sharikovogo podshipnika. Vestnik Belorussko-Rossiyskogo universiteta, 4, 94–102.
  8. Haidamaka, A. V. (2014). Pat. No. 91168 UA. Tsylindrychnyi rolykopidshypnyk maksymalnoi vantazhnosti v mezhakh zadanoho habarytu z polimernym separatorom tsilnoi konstruktsiyi. No. u201400214; declareted: 13.01.2014; published: 25.06.2014, Bul. No. 12.
  9. Gaydamakа, A. (2016). Improving the design of cages for bearings of high technical level. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (1 (84)), 4–8. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2016.85849
  10. Reshetov, D. N., Gusenkov, A. P., Drozdov, Yu. N. et. al.; Reshetov, D. N. (Ed.) (1995). Mashinostroenie. Detali mashin. Konstrukcionnaya prochnost'. Trenie, iznos, smazka. Vol. IV-1. Moscow: Mashinostroenie, 864.
  11. Gaydamaka, A. V. (2011). Rolikopodshipniki buks vagonov i lokomotivov. Modelirovanie i usovershenstvovanie. Kharkiv: Kursor, 320.
  12. Shadur, L. A., Chelnokov, I. I., Nikol'skiy, L. N. et. al. (1980). Vagony. Moscow: Transport, 439.
  13. Birger, I. A., Shorr, B. F., Iosilevich, G. B. (1993). Raschet na prochnost' detaley mashin. Moscow: Mashinostroenie, 640.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-10

Як цитувати

Gaydamaka, A., Klitnoy, V., Muzikin, Y., Tat’kov, V., & Hrechka, I. (2018). Розробка моделі розподілу радіального навантаження між тілами кочення підшипника. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(7 (96), 39–44. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.149964

Номер

Розділ

Прикладна механіка