Gaussian curvature as means for reducing the influence of gipersonic motion N-wave on sensor

Authors

  • Владимир Владимирович Карачун National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”, Avenue Victories, 37, Kyiv, Ukraine, 03056, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6080-4102
  • Виктория Николаевна Мельник National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”, Avenue Victories, 37, Kyiv, Ukraine, 03056, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0004-7218

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16682

Keywords:

N-shock wave, systematic inaccuracy, Gaussian curvature, hypersonic motion, suspension

Abstract

The subject of research is the industrial sample of the inertial sensor in the form of a two-axis gyroscope with liquid and static suspension.

The possibility of reducing the acoustic error under hypersonic motion is analyzed using the methods of design and technological solutions.

The purpose of the paper is comparative analysis of the bench and seminatural tests of differentiating gyroscope with the analytical assessment of the measurement error under the influence of N-wave at zero and finite Gaussian curvature of the float suspension.

The effect of the acoustic float impedance increasing by the change in the meridian suspension line geometry was used as the method of passive sound insulation of inertial sensor from the effects of penetrating acoustic emission.

Comparative analysis of the bench instrument acoustic error and analytically detected non-zero Gaussian curvature for suspension gives grounds for decision-making on reduction of the gyroscope systematic inaccuracy under hypersonic motion.

The results may be used in the inertial positioning means design and external target designation.

The proposed method outlines a number of issues for practical providing of acoustic comfort of the onboard equipment using the passive methods

Author Biographies

Владимир Владимирович Карачун, National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”, Avenue Victories, 37, Kyiv, Ukraine, 03056

Doctor of engineering sciences, professor

Department of biotechnics and engineering

Виктория Николаевна Мельник, National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”, Avenue Victories, 37, Kyiv, Ukraine, 03056

Doctor of engineering sciences, professor

Manager by a department

References

  1. Феодосьев, В.И. Введение в ракетную технику [Текст]:/ В.И. Феодосьев, Г.Б. Синярев. – М.: Оборониз, 1969. – 506с.
  2. Кренделл, С. Случайные колебания [Текст]: пер. с англ./С. Кренделл. –М.: Мир, 1967. -356с.
  3. Карачун, В.В. Гиперзвуковые технологии. Перспективы и проблемы [Текст]/ В.В. Карачун, В.Н. Мельник // Гіротехнології, навігація, керування рухом та конструювання авіаційно-космічної техніки: матеріали IX Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, НТУУ «КПІ», 17-18 квітня 2013 р. –С. 38-44.
  4. Карачун, В.В. Действие ударной N-волны на поплавковый подвес при циркуляции [Текст] / В.В. Карачун, В.Ю. Шибецький // Інтегровані роботехнічні комплекси: матеріали Шостої Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, НАУ, 27-29 травня 2013р. – С. 32-33.
  5. Усталостные испытания на высоких частотах нагружения [Текст]: моногр. /В.А. Кузьменко. Л.Е. Матохнюк, Г.Г. Писаренко, И. А. Троян, А.Д. Шевчук. –К.: Наук. думка, 1976. -336с.
  6. Мельник, В.Н. Основные причины шума РН [Текст]/ В.Н. Мельник, В.В. Карачун// Гіротехнології, навігація, керування рухом та конструювання авіаційно-космічної техніки: матеріали IX Міжнар. наук.-практ. конф., Київ, НТУУ «КПІ», 17-18 квітня 2013 р. –С. 98-104.
  7. Мельник, В.Н. Осенесиметричная деформация поплавкового подвеса под действием ударной волны. Первое приближение [Текст] /В.Н. Мельник, В.В. Карачун// образованиего и науката на XXI век – 2012: матерыали за viii международна научна практична конф, София, 17-25 октомври 2012. – Str. 5-7.
  8. Карачун, В.В. Параметры Ламе и кривизна поверхности поплавкового подвеса [Текст]/ В.В. Карачун, В.Н. Мельник // VEDECKY PRUMYSL EVROPSKEHO KONTINENTU – 2011: materialy VIІ mezinarodni vedecko-prakticka konferencji, Praha, Publishing House “Education and Science”, 27.11.2011-05.12.2011. – Str. 38-42.
  9. Фоменкова, А.А. Упруго-напряженное состояние подвеса гироскопа как фактор дополнительных погрешностей при эксплуатационном использовании летательных аппаратов [Текст]/ А.А. Фоменкова, В.В. Карачун // Научная сессия ГУАП: сб. докл.: в 3ч. Ч. I. Технические науки. – Россия, С.-Петербург, ГУАП, 14-17 апр. 2012. – С. 55-57.
  10. Карачун, В.В. Ряди Фурьє для визначення пружної піддатливості оболонки [Текст] / В.В. Карачун, В.М. Мельник, В.П. Косова // Europejska nauka xxi poweka – 2013: materialy IX miedzynarodowej naukowi-praktycznej konferencji, Prremyśl, 07-15 maja 2013 roku. - Str. 57-59.
  11. Mel'nick, V.N. The loss of sound waves [Текст]: моногр. / V.N. Mel'nick, M.S. Trivailo, V.V. Karachun, Nat. Tech. Univ. Ukraine “KPI“. - К: «Корнейчук», 2010. -120 р.
  12. Feodosjev, V.I., Sinjarov, G.B. (1969). Introduction to rocketry. Russia, Moscow: Oboroniz,. 506.
  13. Krendell, S. (1967). Accidental fluctuations. Russia, Moscow: Mir, 356.
  14. Karachun, V.V., Melnic, V.N. (2013). Hypersonic technology. Prospects and problems. Gyro technologies, navigation, traffic control and design of aerospace engineering materials IX Intern. scientific and practical. conf., Kyiv, NTU "KPI", 38-44.
  15. Karachun, V.V., Shibeckiy, V.U. (2013). The action of the shock N-wave at the float suspension in circulation. Integrated robotehnical complex materials Sixth Intern. scientific and practical. conf., Kyiv, NAU, 32-33.
  16. Kuzmenko,V.A., Matohnuk, L.E., Pisarenko, G.G, Trojan, I.A., Shevchuk, A.D. (1976). Fatigue testing at higher loading frequencies. Ukraine, Kiev: Sciences opinion, 336.
  17. Melnic, V.N., Karachun, V.V. (2013). The main causes of noise carrier rockets. Gyro technologies, navigation, traffic control and design of aerospace engineering materials IX Intern. scientific and practical. conf., Kyiv, NTU "KPI", 98-104.
  18. Melnic, V.N., Karachun, V.V. (2012). Axleunsimetrical hanging floating deformation under the action of the shock wave. The first approximation. Education and Science of the XXI Century materials of VIII International Scientific practical conference, Sofia, 17-25 October, 5-7.
  19. Karachun, V.V., Melnic, V.N. (2011). Lame parameters and the curvature of the surface of floating hanging. Scientific Industries of the European continent: Materials VIІ international scientific-practical conference, Prague, Publishing House "Science and Education", 38-42.
  20. Fomenkova, A.O., Karachun, V.V. (2012). Elastic-stress state as a factor in hanging gyro additional errors in the operational use of aircraft. Scientific session of the NUAP: Fri. Reports.: in 3h. Part I. Technical sciences. Russia, St. Petersburg, NUAC, 14-17 April, 55-57.
  21. Karachun, V.V., Melnic, V.N., Kosova, V.P. (2013). Fourier series to determine the compliance of the elastic shell. European science XXI century: materials ix international scientific-practical conference, Prremyśl, 07-15 May, 57-59.
  22. Mel'nick, V.N., Trivailo, M.S., Karachun, V.V. (2010). The loss of sound waves. Nat. Tech. Univ. Ukraine “KPI“:Kornіychuk, 120 p.

Published

2013-07-30

How to Cite

Карачун, В. В., & Мельник, В. Н. (2013). Gaussian curvature as means for reducing the influence of gipersonic motion N-wave on sensor. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(7(64), 29–31. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.16682

Issue

Section

Applied mechanics