Analysis of the relationship between speed, trainflow density, and intensity of traffic at the railway line

Authors

  • Юрій Віталійович Чибісов Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan st. Lazaryana, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18497

Keywords:

railway line, train flow density, incoming flow of trains, traffic intensity, computer-aid simulation

Abstract

The analysis of relationship between speed, flow density and traffic intensity of trains at the railway line was made. The dependences of incoming and outgoing train flows on the train flow density were established. The dependence of incoming flow on the speed and average travel time of trains on the line and the accuracy of speed measurement was also established.

Thus, the relationship between speed, density and traffic flow intensity of trains on the railway station was analyzed. There was established that the saturation of traffic capacity causes a drop in average speed. Furthermore, we can conclude that it is impossible to achieve maximum traffic capacity, which is calculated according to analytical formulas. In fact, it was possible to reach approximately 90% of traffic capacity compared to analytical calculations. Furthermore, it should be noted that in case there are more than 70% of maximum quantity of trains on a railway line, there is a sharp decrease of the average speed rate.

Thus, for each railway line it is necessary to determine the value of rational saturation, and in case it is overloaded it is reasonable to reroute some trains on parallel railway lines.

Author Biography

Юрій Віталійович Чибісов, Dnepropetrovsk National University of Railway Transport named after Academician V. Lazaryan st. Lazaryana, 2, Dnepropetrovsk, Ukraine, 49010

Ph.D., associate professor

Department “Stations and Junctions”

References

  1. Музикіна, Г. І. Моделювання пропуску поїздів по ділянкам залізничного вузла [Текст] / Г. І. Музикіна, Ю. В. Чибісов, О. В. Хитрич // Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Транспортні зв’язки. Проблеми та перспективи». – Д.: ДІІТ, 2008 – С. 45–46.
  2. Музикіна, Г. І. Дослідження впливу розмірів руху на показники роботи залізничної мережі [Текст] / Г. І. Музикіна, Ю. В. Чибісов // Сборник трудов 10-й Международной конференции “Развитие транспортной стратегии. Логистика как инструмент международного сотрудничества и регионального развития», 24-25 октября 2007г., г.Одесса. – 2007.
  3. Козаченко, Д. М. The use of simulating methods for the railway line research [Текст] / Д. М. Козаченко, Ю. В. Чибісов // Труды IV международной научной студенческой конференции «TRANS-MECH-ART-CHEM». – М.: 2006. – С. 174.
  4. Левин, Д. Ю. Оптимизация потоков поездов [Текст] / Д. Ю. Левин. – М.: Транспорт, 1988. – 175 с.
  5. Левин, Д. Ю. Расчет пропускной способности участка [Текст] / Д. Ю. Левин // Железнодорожный транспорт. – 2003. – № 8. – С. 18–23.
  6. Юнушкин, А. А. Распределение потоков в транспортных сетях (зарубежный опыт) [Текст] / А. А. Юнушкин // Вестник транспорта. – 2007. – №12. – С. 31-34.
  7. Newman, M. The structure and function of complex networks [Text] / M. Newman. – SIAM Review, 2003. – №45. – pp. 167-256.
  8. Campbell, S. Modeling and Simulation in Scilab [Text] / S. Campbell // Scicos. – New York: Springer, 2006. – 313 p
  9. Форд, Л. Р. Потоки в сетях [Текст] : пер. с англ./ Л. Р. Форд, Д. Р. Фалкерсон. – М.: «Мир», 1966. – 372 с.
  10. Бобровский, В. И. Моделирование системы управления пропуском поездов через пересечения [Текст] / В. И. Бобровский // Коцепція підвищення ефективності вантажних перевезень на залізничному транспорті. – Вип. 33. – Х.: ХарДАЗТ, 1998. – С. 71-79.
  11. Бобровский, В. И. Имитационная модель развязки линий в железнодорожном узле [Текст] / В. И. Бобровский // Концепція підвищення ефективності вантажних перевезень на залізничному транспорті. – Вип. 38. – Х.: ХарДАЗТ, 1999. – С. 35-42.
  12. Muzykina, H. I., Chybisov, Yu. V., Khytrych, O. V. (2008). Modelyuvannya propusku poyizdiv po dilyankam zaliznychnoho vuzla. Zbirnyk materialiv Mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi «Transportni zv’yazky. Problemy ta perspektyvy». D.: DIIT, 45–46.
  13. Muzykina, H. I., Chybisov, Yu. V. (2007). Doslidzhennya vplyvu rozmiriv rukhu na pokaznyky roboty zaliznychnoyi merezhi. Sbornik trudov 10-y Mezhdunarodnoy konferyentsii “Razvitiye transportnoy stratyegii. Logistika kak instrumyent myezhdunarodnogo sotrudnichyestva i regional'nogo razvitiya», 24-25 oktyabrya 2007g., Odessa.
  14. Kozachenko, D. M., Chybisov, Yu. V. (2006). The use of simulating methods for the railway line research. Trudy IV mezhdunarodnoy nauchnoy studyencheskoy konferyentsii «TRANS-MECH-ART-CHEM». Moscow, 174.
  15. Levin, D. Yu. (1988). Optimizatsiya potokov poezdov. M.: Transport, 175.
  16. Levin, D. Yu. (2003). Raschyet propusknoy sposobnosti uchastka. Zheleznodorozhnyy transport, № 8, 18–23.
  17. Yunushkin, A. A. (2007). Raspryedyelyeniye potokov v transportnykh syetyakh (zarubyezhnyy opyt). Vestnik transporta, №12, 31-34.
  18. Newman, M. (2003). The structure and function of complex networks. SIAM Review, №45, 167-256.
  19. Campbell, S. (2006). Modeling and Simulation in Scilab. Scicos. New York: Springer, 313.
  20. Ford, L. R., Falkerson, D. R. (1966). Potoki v syetyakh. Translation from English. M.: «Mir», 372.
  21. Bobrovskiy, V. I. (1998). Modelirovanie sistemy upravlyeniya propuskom poezdov chyerez peresecheniya. Kotseptsіya pіdvishchennya efyektivnostі vantazhnikh perevezen' na zalіznichnomu transportі, Vip. 33, Kh.: KharDAZT, 71-79.
  22. Bobrovskiy, V. I. (1999). Imitatsionnaya modyel' razvyazki liniy v zhyelyeznodorozhnom uzlye. Kontseptsіya pіdvishchennya efyektivnostі vantazhnikh perevezen' na zalіznichnomu transportі, Vip. 38, Kh.: KharDAZT, 35-42.

Published

2013-10-31

How to Cite

Чибісов, Ю. В. (2013). Analysis of the relationship between speed, trainflow density, and intensity of traffic at the railway line. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(3(65), 33–39. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18497

Issue

Section

Control processes