Single theory of movers on the continuous flows. short theory of satelliterevolving air screws

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18733

Keywords:

kinematic analysis, concurrent-rotating propellers, blown profile thrust and lifting capacity

Abstract


In the concurrent-rotating propellers, the second rotor wheel has higher performance than the first one, so the gas flow is injected (absorbed) through the channels between the blades of the first ro­tor wheel, which in this mode does not compress the gas flow, and functions as rotating guiding device, which allows to obtain the sinusoidal characteristics of the axial velocity change with ensuring zero acceleration of the gas flow at the input edges of the second rotor wheel blades, which compresses the flow and produces thrust. Injection (absorption) of the gas flow through the channels between the blades of the first rotor wheel also promotes the swirling of the gas flow in the area H-B1 and the emergence of additional gradient of static pressures, grad Pd, which pulls the flow into the bundle be­fore and after the section B1-B1, while before the section B1-B1 this additional gradient of static pressure facilitates further acceleration, and in the B1-B2 section slows down the gas flow, providing its sinu­soidal characteristics in the H-B2 section. Thus, the sinusoidal char­acteristics of the change of the axial velocity of the gas flow in the H-B2 section allows to eliminate the kinematic zone of rigid (elastic) impact in the section B2-B2 that allows to increase the turnover, and, therefore, the thrust of the second rotor wheel of the concurrent-rotating propellers by 200-300 % as compared to the turnover and thrust of the one-row propellers.

Author Biography

Борис Шамшадович Мамедов, Zaporizhzhya National Technical University st. Zhukovsky, 64, Zaporozhye, Ukraine, 69063

Ph.D., Associate Professor

References

  1. Патент 26883, Украина, МПК (2006) В64С 11/00, В64С 27/00, В64Д 35/00, F02K 3/00 .Турбогвинтовентиляторний двигун [Текст] / Б.Ш. Мамедов/ – № U200705886, заявл. 29.05.2007, опубл. 10.10.2007, internet.
  2. Юрьев, Б.Н. Избранные труды. Том I. Воздушные винты. Вертолеты. Изд. Академии наук СССР, – Москва, –1961, 531 с.
  3. Мамедов, Б.Ш. Глава 2. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полётного (тягового) КПД, теоремы о подъёмной силе продуваемого профиля, как движителя. [Текст] / Б.Ш. Мамедов / Вісник національного технічного університету «ХПІ»: Зб. наук. праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ», 2011, – № 33, – С.146–153.
  4. Мамедов, Б.Ш. Глава 9. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полётного (тягового) КПД, теоремы о подъёмной силе продуваемого изолированного профиля единичного размаха, как движителя на непрерывных потоках. (Краткая теория крыла самолёта.) [Текст] / Б.Ш. Мамедов / Вісник національного технічного університету «ХПІ»: Зб. наук. праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ», 2012, – № 50 (956), – С.3–17.
  5. Казанджан, П.К. Теория авиационных двигателей. [Текст] / П.К. Казанджан, Н.Д. Тихонов, А.К. Янко/ – М. Машиностроение, 1983, – 223 с..
  6. Мамедов Б.Ш. Глава 1. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полётного (тягового) КПД турбореактивных двигателей. [Текст] / Б.Ш. Мамедов / Восточно – Европейский журнал передовых технологий, – Харьков: изд. Технологический центр. Прикладная механика, 2011, – №4/7(52) , –С.15–20.
  7. Мамедов, Б.Ш. Глава 7. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги, полётного (тягового) КПД, теоремы о подъёмной силе продуваемого профиля крыла птицы, как движителя. [Текст] / Б.Ш. Мамедов / Вісник національного технічного університету «ХПІ»: Зб. наук. праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ», 2012, – № 44, – С.11–20.
  8. Мамедов, Б.Ш. Основы единой теории движителей на непрерывных потоках. Вывод формулы тяги паруса. [Текст] / Б.Ш. Мамедов / Восточно – Европейский журнал передовых технологий, – Харьков: изд. Технологический центр. Прикладная механика, 2012, – №5/7 (59), С.11–17.
  9. Мамедов, Б.Ш. Применение уравнения Эйлера для вывода формул тяги, полётного (тягового ) КПД воздушно–реактивных двигателей по внешним параметрам газового потока при Vп > 0 [Текст] / Б.Ш. Мамедов / Вісник національного технічного університету «ХПІ»: Зб. наук. праць. Тематичний випуск: Нові рішення в сучасних технологіях. – Харків: НТУ «ХПІ», 2013, – № 4 (978), – С.3–15.
  10. Мамедов, Б.Ш. Единая теория движителей. Вывод формул тяги полётного (тягового) КПД ракетных двигателей. [Текст] / Б.Ш. Мамедов / Восточно – Европейский журнал передовых технологий, – Харьков: изд. Технологический центр. Прикладная механика, 2013, – №1/7 (61), С.67–71.
  11. Patent 26883, Ukraine, МПК (2006) В64С 11/00, В64С 27/00, В64Д 35/00, F02K 3/00. Turboprop engine. № U200705886, decl. 29.05.2007, publ. 10.10.2007, internet.
  12. Yourev, B.N. (1961). Selected works. Volum 1. Air propellers, helicopters. Printed by Academy of science of USSR, 531.
  13. Mamedov, B. S. (2011). Chapter 2. Foundations of single theory of movers on the continuous flows. Blowing profile as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of raising force calculation. National Technical University News, «KhPI». Scientific works collection. Topical issue: New solution in modern technologies, 33, 146–153.
  14. Mamedov, B. S. (2012). Chapter 9. Single theory of movers on the continuous flows foundations. Calculation the formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of raising force of blowing profile of aircraft wing as mover on the continuous flows (Shot theory of aircraft wing). National Technical University News, «KhPI». Scientific works collection. Topical issue: New solution in modern technologies, 35 (950), 3–17.
  15. Kazandgan, P.K., Tihonov, N.D., Jnko, A.K. (1983). Aviation engines theory. Machinebuilding, 233.
  16. Mamedov, B.S. (2011). Chapter 1. Single theory of movers on the continuous flows foundations. Turbo–jet engines formulas of thrust, flying (thrust) efficiency calculation. Eastern–European Journal of Enterprise Technologies, 4/7(52), 15–20.
  17. Mamedov, B.S. (2012). Chapter 7. Single theory of movers on the continuous flows foundations. Blowing bird wing profile as a mover, formulas of thrust, flying (thrust) efficiency, theorem of raising force calculation. National Technical University News, «KhPI». Scientific works collection. Topical issue: New solution in modern technologies, 44, 11–20.
  18. Mamedov, B.S. (2012). Single theory of movers on the continuous flows foundations. Sail formula of thrust calculation. Eastern–European Journal of Enterprise Technologies, 5/7 (59), 11–17.
  19. Mamedov, B.S. (2013). The use of Ayler`s equation for calculation the formula of thrust and flying (thrust) efficiency on external parameters of gas flow for air–jet engines when Vп > 0. National Technical University News, «KhPI». Scientific works collection. Topical issue: New solution in modern technologies, 4 (978), 3–15.
  20. Mamedov, B.S. (2012). Single theory of movers. Rocket engine formula of thrust, flying (thrust) efficiency calculation. Eastern–European Journal of Enterprise Technologies, 1/7 (61), 61–67.

Published

2013-12-12

How to Cite

Мамедов, Б. Ш. (2013). Single theory of movers on the continuous flows. short theory of satelliterevolving air screws. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(7(66), 45–52. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.18733

Issue

Section

Applied mechanics