Совместное влияние нелинейностей трения и параметрических возбуждений наколебания пневмоколесных машин
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2009.3133Abstract
Изучаются поперечные колебания опор пневмоколесных машин с учетом нелинейностей внешнего трения и параметрического возбуждения, обусловленного вертикальными колебаниями машин. Математическая модель таких колебаний представляет собой нелинейное неавтономное дифференциальное уравнение второго порядка. Показан прием изучения, сводящий исходное уравнение движения к уравнению Льенара. Рассматривается специальный случай параметрического возбуждения. Обнаружены незатухающие интенсивные колебания, которые названы фрикционно-параметрическими
References
- Алфутов Н.А., Колесников К.С. Устойчивость движения и равновесия. М.: Изд-во МГТУ им. Н.Э.Баумана, 2003.-256 с.
- Allen R.R., O”Massey R.C. Longitudinal instability in braked landing gear//Journal of dynamic system, measurement, and control. 1981. Vol. 103. P. 259-265.
- Плахтиенко Н.П., Шифрин Б.М. О поперечных колебаниях шасси самолета//Проблемы прочности, 2002, №6, С.79-88.
- Плахтиенко Н.П., Шифрин Б.М. Одностепенная модель колебаний опоры шасси самолета//Техническая механика, 2006, №1. С.16-25.
- Шифрин Б.М. Фрикционные неустойчивость и колебания самолета на разбеге/пробеге //Восточно-европейский журнал передовых технологий, 2006, №6/2 (24). С.19-23.
- Плахтиенко Н.П., Шифрин Б.М. Механические явления при движении самолета с околокритическими углами увода колес шасси//Прикладная механика, 2006, №6. С.128-135.
- Pacejka H.B., Sharp R.S. Shear force development by pneumatic tires in steady-state conditions. A review of modeling aspects// Vehicle system dynamics. -1991.-V.20, № 3-4.- P.121-176.
- Боголюбов Н.Н., Митропольский Ю.А. Асимптотические методы в теории нелинейных колебаний. М.: ГИФМЛ, 1963.- 412 с.
- Нагружение самолета при наземных режимах эксплуатации//ЦАГИ «Обзоры. Переводы. Рефераты». 1979, №559. 86 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Борис Меерович Шифрин
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The consolidation and conditions for the transfer of copyright (identification of authorship) is carried out in the License Agreement. In particular, the authors reserve the right to the authorship of their manuscript and transfer the first publication of this work to the journal under the terms of the Creative Commons CC BY license. At the same time, they have the right to conclude on their own additional agreements concerning the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal, but provided that the link to the first publication of the article in this journal is preserved.
A license agreement is a document in which the author warrants that he/she owns all copyright for the work (manuscript, article, etc.).
The authors, signing the License Agreement with TECHNOLOGY CENTER PC, have all rights to the further use of their work, provided that they link to our edition in which the work was published.
According to the terms of the License Agreement, the Publisher TECHNOLOGY CENTER PC does not take away your copyrights and receives permission from the authors to use and dissemination of the publication through the world's scientific resources (own electronic resources, scientometric databases, repositories, libraries, etc.).
In the absence of a signed License Agreement or in the absence of this agreement of identifiers allowing to identify the identity of the author, the editors have no right to work with the manuscript.
It is important to remember that there is another type of agreement between authors and publishers – when copyright is transferred from the authors to the publisher. In this case, the authors lose ownership of their work and may not use it in any way.