Розробка математичної моделі тракту охолодження камери рідинного ракетного двигуна з урахуванням зміни густини охолоджувача

Автор(и)

  • Володимир Володимирович Слюсарєв Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна https://orcid.org/0009-0004-2883-7467
  • Валерій Бучарський Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, Україна https://orcid.org/0000-0002-8245-5652

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.316236

Ключові слова:

рідинний ракетний двигун, математична модель тракту охолодження, зміна густини палива

Анотація

Об’єктом цього дослідження є процеси, що відбуваються в каналах охолодження камери рідинного ракетного двигуна. Важливо розуміти, що з точки зору прогнозування ефективності на етапі проєктування, система охолодження є найвідповідальнішою частиною камери двигуна, що пов’язано з неможливістю її перевірки без проведення дорогих і трудомістких вогневих випробувань. Тому математичні моделі теплопередачі та гідродинаміки повинні якомога детальніше описувати всі процеси, що відбуваються в камері двигуна.

У цій роботі увага зосереджена на врахуванні зміни густини компонента палива в тракті охолодження. Для підтвердження актуальності розглянутої задачі був проведений аналіз зміни параметрів компонентів палива в тракті охолодження двигуна. За результатами оцінки було виявлено, що навіть при використанні висококиплячих компонентів палива та помірних підігрівах в трактах охолодження зміна густини може перевищувати 25 %.

У роботі наведені результати розробки моделі течії компонента палива в охолоджувальному тракті камери рідинного ракетного двигуна з урахуванням зміни густини рідини на базі раніше розробленої авторами моделі охолоджувального тракту. Для цього, спираючись на відомі закони механіки рідини та газу, було виведено рівняння для врахування зміни густини.

З застосуванням розробленої математичної моделі проведені тестові розрахунки, після чого були зіставлені результати моделювання з урахуванням і без урахування зміни густини. Далі було проведено порівняння з наявними в літературі розрахунковими даними щодо теплопередачі в камері двигуна РД107 і визначено, що похибка не перевищує 1.5 %.

Таким чином, отримана математична модель може бути рекомендована до використання при проектуванні нових камер ракетних двигунів з проточним охолодженням

Біографії авторів

Володимир Володимирович Слюсарєв, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Аспірант

Кафедра двигунобудування

Валерій Бучарський, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра двигунобудування

Посилання

  1. Arnold, S. (1999). Physical & Thermodynamic Properties of Hypergolic Propellants: A Review and Update. Conference: JANNAF Inter-agency Propulsion Committee PD&CS and S&EPS Joint Meeting.
  2. Nesterenko, V. (1982). Teplofizicheskie svoystva chetyrekhokisi azota. Minsk: Nauka i tekhnika, 197.
  3. Sliusariev, V., Bucharskyi, V. (2024). Development of a differential model for cooling an LPRE chamber by an incompressible fluid. Journal of Rocket-Space Technology, 33 (4 (28)), 49–58. https://doi.org/10.15421/452424
  4. Dubrovskiy, I., Bucharskyi, V. (2023). Devising a method to design supersonic nozzles of rocket engines by using numerical analysis methods. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (1 (126)), 61–67. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.290583
  5. Dubrovskiy, I., Bucharskyi, V. (2020). Development of a method of extended cells for the formulation of boundary conditions in numerical integration of gas dynamics equations in the domains of a curvilinear shape. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5 (7 (107)), 74–82. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2020.213795
  6. Bucharskyi, V., Zhang, L.-H., Wan, Y.-L. (2018). Improvement in Time Efficiency in Numerical Simulation for Solid Propellant Rocket Motors (SPRM). Journal of Propulsion Technology, 39 (1), 92–99. https://doi.org/10.13675/j.cnki.tjjs.2018.01.010
  7. Sichler, E., Montes, J. D., Chandler, F. O. (2018). One Dimensional Thermal Steady State Analysis and Procedure for a Low-Pressure Liquid Oxygen and Liquid Methane Rocket Engine. 2018 Joint Propulsion Conference. https://doi.org/10.2514/6.2018-4602
  8. Kose, Y. M., Celik, M. (2023). Regenerative Cooling Comparison of LOX/LCH4 and LOX/LC3H8 Rocket Engines Using the One-Dimensional Regenerative Cooling Modelling Tool ODREC. Applied Sciences, 14 (1), 71. https://doi.org/10.3390/app14010071
  9. Bergman, T., Lavine, A., Incropera, F., DeWitt, D. (2011). Fundamentals of Heat and Mass Transfer. Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
  10. Lemmon, E., Huber, M., McLinden, M. (2013). NIST Standard Reference Database 23: Reference Fluid Thermodynamic and Transport Properties-REFPROP, Version 9.1. Available at: https://www.nist.gov/publications/nist-standard-reference-database-23-reference-fluid-thermodynamic-and-transport
  11. Song, J., Liang, T., Li, Q., Cheng, P., Zhang, D., Cui, P., Sun, J. (2021). Study on the heat transfer characteristics of regenerative cooling for LOX/LCH4 variable thrust rocket engine. Case Studies in Thermal Engineering, 28, 101664. https://doi.org/10.1016/j.csite.2021.101664
  12. Lv, J., Du, G., Jin, P., Li, R. (2023). Heat Transfer Analysis and Structural Optimization for Spiral Channel Regenerative Cooling Thrust Chamber. International Journal of Aerospace Engineering, 2023, 1–17. https://doi.org/10.1155/2023/8628107
  13. Atefi, E., Naraghi, M. H. (2019). Optimization of Regeneratively Cooled Rocket Engines Cooling Channel Dimensions. AIAA Propulsion and Energy 2019 Forum. https://doi.org/10.2514/6.2019-3938
  14. NIST Standard Reference Database 4. NIST. Available at: https://www.nist.gov/srd/nist-standard-reference-database-4
  15. Li, X., Wu, S., Zhang, Q., Li, X., Chen, S. (2024). A novel method based on the calculus of variations to optimize the cooling passage configuration in thermal protection structure. Journal of Physics: Conference Series, 2764 (1), 012038. https://doi.org/10.1088/1742-6596/2764/1/012038
  16. Fagherazzi, M., Santi, M., Barato, F., Pizzarelli, M. (2023). A Simplified Thermal Analysis Model for Regeneratively Cooled Rocket Engine Thrust Chambers and Its Calibration with Experimental Data. Aerospace, 10 (5), 403. https://doi.org/10.3390/aerospace10050403
  17. Romano, A., Ricci, D., Battista, F. (2024). 1D numerical simulations aimed to reproduce the operative conditions of a LOX/LCH4 engine demonstrator. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-3866302/v1
  18. Kim, S.-K., Joh, M., Choi, H. S., Park, T. S. (2014). Effective Modeling of Conjugate Heat Transfer and Hydraulics for the Regenerative Cooling Design of Kerosene Rocket Engines. Numerical Heat Transfer, Part A: Applications, 66 (8), 863–883. https://doi.org/10.1080/10407782.2014.892396
  19. Jeong, W., Jang, S., Kim, H.-J. (2023). Characteristics of a Heat Exchanger in a Liquid Rocket Engine Using Conjugate Heat Transfer Coupling with Open-Source Tools. Aerospace, 10 (12), 983. https://doi.org/10.3390/aerospace10120983
  20. Xu, B., Chen, B., Peng, J., Zhou, W., Xu, X. (2023). A Coupled Heat Transfer Calculation Strategy for Composite Cooling Liquid Rocket Engine. Aerospace, 10 (5), 473. https://doi.org/10.3390/aerospace10050473
  21. Jin, X., Shen, C., Wu, X. (2020). Numerical Study on Regenerative Cooling Characteristics of Kerosene Scramjets. International Journal of Aerospace Engineering, 2020, 1–12. https://doi.org/10.1155/2020/8813929
  22. Belyaev, E. (1987). Termodinamika. Kyiv: «Vischa shkola», 344.
  23. ZHRD RD-107 i RD-108 i ih modifikatsii. Liquid Propellant Rocket Engines. Available at: http://www.lpre.de/energomash/RD-107/index.htm
  24. Colebrook, C. F. (1939). Turbulent flow in pipes, with particular reference to the transition region between the smooth and rough pipe laws. Journal of the Institution of Civil Engineers, 11 (4), 133–156. https://doi.org/10.1680/ijoti.1939.13150
  25. Stimpson, C. K., Snyder, J. C., Thole, K. A., Mongillo, D. (2016). Scaling Roughness Effects on Pressure Loss and Heat Transfer of Additively Manufactured Channels. Journal of Turbomachinery, 139 (2). https://doi.org/10.1115/1.4034555
Розробка математичної моделі тракту охолодження камери рідинного ракетного двигуна з урахуванням зміни густини охолоджувача

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-20

Як цитувати

Слюсарєв, В. В., & Бучарський, В. (2024). Розробка математичної моделі тракту охолодження камери рідинного ракетного двигуна з урахуванням зміни густини охолоджувача. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(1 (132), 14–20. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2024.316236

Номер

Розділ

Виробничо-технологічні системи