Оцінка імерсивного інтерфейсу управління положенням на основі віртуальної реальності для роботизованого маніпулятора «СКАРА»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.332483

Ключові слова:

занурений інтерфейс, роботизована рука, когнітивне навантаження, віртуальна реальність, зручність використання

Анотація

Це дослідження вивчає використання роботизованих рук типу SCARA, керованих через інтерфейси занурювальної віртуальної реальності (IVR), що покращує взаємодію людини з роботом у дистанційному маніпулюванні. Порушується проблема недостатнього розуміння того, як користувачі без спеціалізованих знань виконують завдання за допомогою таких систем, порівняно з традиційними методами керування. Хоча IVR пропонує занурену взаємодію, його ефективність для користувачів з обмеженим досвідом у телероботі досі не достатньо вивчена. Для вирішення цієї проблеми була розроблена система на основі IVR для виконання завдань типу «взяти-перемістити». Користувачі керують роботизованими руками в реальному часі, використовуючи жести рук і просторову взаємодію. У дослідженні дванадцять учасників виконували стандартизовані завдання за допомогою як IVR, так і традиційних інтерфейсів. Продуктивність оцінювалась за часом виконання, успішністю і досвідом користувача, з використанням методик NASA-TLX і SUS. Результати показують, що IVR зменшує загальне психічне навантаження приблизно на 45% і покращує сприйняття зручності використання на 15,9 балів зі 100 у порівнянні з традиційним інтерфейсом. Учасники виконували завдання швидше, з вищими результатами і меншим психічним і фізичним навантаженням. Ці поліпшення пояснюються зануреним характером середовища IVR, яке покращує просторову обізнаність і спрощує керування. Візуальний зворотний зв’язок у реальному часі сприяв ефективній взаємодії. Результати свідчать, що IVR підходить для завдань, що вимагають високої участі оператора, таких як дистанційне маніпулювання в небезпечних умовах, тренувальні симулятори та освітня робототехніка. Майбутні дослідження повинні оптимізувати інтерфейс для ширшого кола завдань і можливостей користувачів

Спонсор дослідження

  • Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa

Біографії авторів

Victor Condori, Universidad Nacional de San Agustin de Arequipa

Bachelor Degree in Electronic Engineering

Department of Electronic Engineering

Jaime Castillo, Universidad Nacional de San Agustin de Arequipa

Bachelor Degree in Electronic Engineering

Department of Electronic Engineering

Alfredo Mamani, Universidad Nacional de San Agustin de Arequipa

Bachelor Degree in Electronic Engineering

Department of Electronic Engineering

Lizardo Pari, Universidad Nacional de San Agustin de Arequipa

PhD Degree in Automation and Robotics

Department of Electronic Engineering

Посилання

  1. Roshanianfard, A., Mengmeng, D., Nematzadeh, S. (2021). A 4-DOF SCARA Robotic Arm for Various Farm Applications: Designing, Kinematic Modelling, and Parameterization. Acta Technologica Agriculturae, 24 (2), 61–66. https://doi.org/10.2478/ata-2021-0010
  2. Martín-Barrio, A., Roldán, J. J., Terrile, S., del Cerro, J., Barrientos, A. (2019). Application of immersive technologies and natural language to hyper-redundant robot teleoperation. Virtual Reality, 24 (3), 541–555. https://doi.org/10.1007/s10055-019-00414-9
  3. J Bailey, J. O., Bailenson, J. N. (2017). Immersive Virtual Reality and the Developing Child. Cognitive Development in Digital Contexts, 181–200. https://doi.org/10.1016/b978-0-12-809481-5.00009-2
  4. Bazzano, F., Gentilini, F., Lamberti, F., Sanna, A., Paravati, G., Gatteschi, V., Gaspardone, M. (2016). Immersive Virtual Reality-Based Simulation to Support the Design of Natural Human-Robot Interfaces for Service Robotic Applications. Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics, 33–51. https://doi.org/10.1007/978-3-319-40621-3_3
  5. Planthaber, S., Mallwitz, M., Kirchner, E. A. (2018). Immersive Robot Control in Virtual Reality to Command Robots in Space Missions. Journal of Software Engineering and Applications, 11 (07), 341–347. https://doi.org/10.4236/jsea.2018.117021
  6. Eley, C. L., Palaniappan, V., Carter, A., Sogaolu, O., Horwood, J., Davies, M. et al. (2024). Randomized controlled trial of the CMR immersive virtual reality (IVR) headset training compared to e-learning for operating room configuration of the CMR versius robot. Journal of Robotic Surgery, 18 (1). https://doi.org/10.1007/s11701-024-01885-y
  7. Sun, N., Botev, J. (2021). Intelligent autonomous agents and trust in virtual reality. Computers in Human Behavior Reports, 4, 100146. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2021.100146
  8. Román-Ibáñez, V., Pujol-López, F., Mora-Mora, H., Pertegal-Felices, M., Jimeno-Morenilla, A. (2018). A Low-Cost Immersive Virtual Reality System for Teaching Robotic Manipulators Programming. Sustainability, 10 (4), 1102. https://doi.org/10.3390/su10041102
  9. Pérez, L., Diez, E., Usamentiaga, R., García, D. F. (2019). Industrial robot control and operator training using virtual reality interfaces. Computers in Industry, 109, 114–120. https://doi.org/10.1016/j.compind.2019.05.001
  10. Morra, L., Lamberti, F., Prattico, F. G., Rosa, S. L., Montuschi, P. (2019). Building Trust in Autonomous Vehicles: Role of Virtual Reality Driving Simulators in HMI Design. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 68 (10), 9438–9450. https://doi.org/10.1109/tvt.2019.2933601
  11. Aguilar, W., Pari, L., Silva, Y., Espinoza, E. S., Ccari, L. F. C., Peña, R., Medina, N. O. (2024). Implementation of a Robotic Arm Control for EOD Applications Using an Immersive Multimodal Interface. IEEE Access, 12, 133632–133647. https://doi.org/10.1109/access.2024.3432401
  12. Lee, H., Byun, W., Lee, H., Kang, Y., Choi, J. (2023). Integration and Evaluation of an Immersive Virtual Platform. IEEE Access, 11, 1335–1347. https://doi.org/10.1109/access.2022.3232949
  13. Wonsick, M., Padir, T. (2020). A Systematic Review of Virtual Reality Interfaces for Controlling and Interacting with Robots. Applied Sciences, 10 (24), 9051. https://doi.org/10.3390/app10249051
  14. Belei, O., Shtaier, L., Stasіuk, R., Mirzojeva, A. (2023). Design of the human-machine interface for the cleaning-in-place system in the dairy industry. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (2 (123)), 44–51. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.282695
  15. Ibrahim, B. S. K. K., Zargoun, A. M. A. (2014). Modelling and Control of SCARA Manipulator. Procedia Computer Science, 42, 106–113. https://doi.org/10.1016/j.procs.2014.11.040
  16. Soyaslan, M., Uk, M. E., Ali Shah, F. B. S., Eldogan, O. (2018). Modeling, control, and simulation of a SCARA PRR-type robot manipulator. Scientia Iranica, 27 (1), 330–340. https://doi.org/10.24200/sci.2018.51214.2065
Оцінка імерсивного інтерфейсу управління положенням на основі віртуальної реальності для роботизованого маніпулятора «СКАРА»

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-29

Як цитувати

Condori, V., Castillo, J., Mamani, A., & Pari, L. (2025). Оцінка імерсивного інтерфейсу управління положенням на основі віртуальної реальності для роботизованого маніпулятора «СКАРА». Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(2 (136), 110–116. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.332483