Розробка методичного підходу до пріоритизації ділянок автомобільних доріг для виконання робіт з експлуатаційного утримання
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2025.341939Ключові слова:
аналітичний ієрархічний процес, індекс погодженості, пріоритизація ділянок доріг, довгострокова програмаАнотація
Об’єкт дослідження – процес пріоритизації ділянок автомобільних доріг з метою виконання робіт з експлуатаційного утримання для забезпечення дотримання заданого рівня вимог.
Досліджено проблему пріоритизації ділянок автомобільних доріг для цілей формування довгострокового утримання мережі. Ця проблема виникла через об’єктивні обставини, які пов’язані з наявним недоліком довгострокового фінансування, слабким наповненням баз даних про стан доріг, потребою врахування різноманітних критеріїв залежно від цілей бюджетних асигнувань. На відміну від аналогічних досліджень, де основою є просте упорядкування об’єктів за їх пріоритетом, розроблений методичний підхід орієнтований на довгостроковість та містить подальшу оптимізацію програми утримання доріг. При цьому в математичну модель інтегровано метод аналітичного ієрархічного процесу (АНР), розв’язання якої реалізовано в авторській програмі RoadRange. На практиці це дозволяє дорожнім організаціям визначати ефективну економічнообґрунтовану довгострокову програму експлуатаційного утримання доріг в автоматизованому режимі без додаткових витрат на дороговартісне програмне забезпечення.
Виконано апробацію розробленого методичного підходу до пріоритизації ділянок автомобільних доріг за даними Київської області (Україна). За результатами розрахунків було визначено 14 ділянок, які увійшли в потенційну довгострокову програму та задовільняли умовам і критеріям. Ефективність формування програми доведена за розрахунком показника співвідношення індексу погодженості з індексом ремонтування, який склав 0,002, що не перевищує граничне значення в 0,10.
Перспективою даного дослідження є виконання апробації розробленого методичного підходу на інших об’єктах критичної інфраструктури та його адаптація
Посилання
- Bao, S., Han, K., Zhang, L., Luo, X., Chen, S. (2021). Pavement Maintenance Decision Making Based on Optimization Models. Applied Sciences, 11 (20), 9706. https://doi.org/10.3390/app11209706
- Hasan, A. E., Jaber, F. K. (2024). Prioritizing Road Maintenance: A Framework integrating Fuzzy Best-Worst Method and VIKOR for Multi-Criteria Decision Making. Engineering, Technology & Applied Science Research, 14 (3), 13990–13997. https://doi.org/10.48084/etasr.7056
- Barrette, P. D., Hori, Y., Kim, A. M. (2022). The Canadian winter road infrastructure in a warming climate: Toward resiliency assessment and resource prioritization. Sustainable and Resilient Infrastructure, 7 (6), 842–860. https://doi.org/10.1080/23789689.2022.2094124
- Rambhia, M., Volk, R., Rismanchi, B., Winter, S., Schultmann, F. (2024). Prioritizing urban green spaces in resource constrained scenarios. Resources, Environment and Sustainability, 16, 100150. https://doi.org/10.1016/j.resenv.2024.100150
- Rejani, V. U., Janani, L., Venkateswaralu, K., Sunitha, V., Mathew, S. (2022). Strategic Pavement Maintenance and Rehabilitation Analysis of Urban Road Network Using HDM-4. International Journal of Pavement Research and Technology, 16 (4), 927–942. https://doi.org/10.1007/s42947-022-00171-0
- Huang, L.-L., Lin, J.-D., Huang, W.-H., Kuo, C.-H., Chiou, Y.-S., Huang, M.-Y. (2024). Developing Pavement Maintenance Strategies and Implementing Management Systems. Infrastructures, 9 (7), 101. https://doi.org/10.3390/infrastructures9070101
- Mataei, B., Nejad, F. M., Zakeri, H. (2021). Pavement maintenance and rehabilitation optimization based on cloud decision tree. International Journal of Pavement Research and Technology, 14 (6), 740–750. https://doi.org/10.1007/s42947-020-0306-7
- Chundi, V., Raju, S., Waim, A. R., Swain, S. S. (2021). Priority ranking of road pavements for maintenance using analytical hierarchy process and VIKOR method. Innovative Infrastructure Solutions, 7 (1). https://doi.org/10.1007/s41062-021-00633-7
- Farhan, J., Fwa, T. F. (2009). Pavement Maintenance Prioritization Using Analytic Hierarchy Process. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2093 (1), 12–24. https://doi.org/10.3141/2093-02
- Nautiyal, A., Sharma, S. (2021). Scientific approach using AHP to prioritize low volume rural roads for pavement maintenance. Journal of Quality in Maintenance Engineering, 28 (2), 411–429. https://doi.org/10.1108/jqme-12-2019-0111
- Kresnanto, N. C. (2022). Prioritizing District Road Maintenance Using AHP Method. Proceedings of the Second International Conference of Construction, Infrastructure, and Materials, 363–371. https://doi.org/10.1007/978-981-16-7949-0_32
- Fawzy, M. M., Elsharkawy, A. S., Hassan, A. A., Khalifa, Y. A. (2023). Prioritization of Egyptian Road Maintenance Using Analytic Hierarchy Process. International Journal of Pavement Research and Technology, 18 (2), 391–404. https://doi.org/10.1007/s42947-023-00351-6
- Chaipetch, P. (2022). Analytical of multi-criteria approach for identifying the weight and factor of rural road maintenance prioritization. International Journal of GEOMATE, 22 (91). https://doi.org/10.21660/2022.91.gxi334
- Ahmed, S., Vedagiri, P., Krishna Rao, K. V. (2017). Prioritization of pavement maintenance sections using objective based Analytic Hierarchy Process. International Journal of Pavement Research and Technology, 10 (2), 158–170. https://doi.org/10.1016/j.ijprt.2017.01.001
- Sayadinia, S., Beheshtinia, M. A. (2020). Proposing a new hybrid multi-criteria decision-making approach for road maintenance prioritization. International Journal of Quality & Reliability Management, 38 (8), 1661–1679. https://doi.org/10.1108/ijqrm-01-2020-0020
- Bouraima, M. B., Qiu, Y., Kiprotich Kiptum, C., Maraka Ndiema, K. (2022). Evaluation of Factors Affecting Road Maintenance in Kenyan Counties Using the Ordinal Priority Approach. Journal of Computational and Cognitive Engineering, 2 (3), 260–265. https://doi.org/10.47852/bonviewjcce2202272
- Ayalew, G. G., Meharie, M. G., Worku, B. (2022). A road maintenance management strategy evaluation and selection model by integrating Fuzzy AHP and Fuzzy TOPSIS methods: The case of Ethiopian Roads Authority. Cogent Engineering, 9 (1). https://doi.org/10.1080/23311916.2022.2146628
- Ouma, Y. O., Opudo, J., Nyambenya, S. (2015). Comparison of Fuzzy AHP and Fuzzy TOPSIS for Road Pavement Maintenance Prioritization: Methodological Exposition and Case Study. Advances in Civil Engineering, 2015, 1–17. https://doi.org/10.1155/2015/140189
- Ayalew, G., Ayalew, G., Limenih, Z., Meharie, M. (2025). A Hybrid Approach Based on Factor Analysis and Fuzzy AHP Multi-criteria Decision-Making Model for Evaluating Pavement Maintenance Management Practices: The Case of Ethiopian Roads Authority. Journal of Civil, Construction and Environmental Engineering, 10 (4), 131–152. https://doi.org/10.11648/j.jccee.20251004.11
- Bodnar, L., Panibratets, L., Kanin, O., Stepanov, S. (2023). System of criteria for the importance of bridges with the possibility of adjusting their weight influences. Dorogi i Mosti, 2023 (27), 199–215. https://doi.org/10.36100/dorogimosti2023.27.199
- Saaty, T. L. (2008). Decision making with the analytic hierarchy process. International Journal of Services Sciences, 1 (1), 83. https://doi.org/10.1504/ijssci.2008.017590
- Kharchenko, A., Tsybulskyi, V., Chechuha, O., Zavorotnii, S., Shuliak, I. (2022). Building a model for managing the cost and duration of motor road projects. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (3 (117)), 13–22. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.256213
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Anna Kharchenko, Vitalii Tsybulskyi, Natalia Sokolova, Alona Shpyh, Alexander Kanin, Oleh Smirnov, Anatolii Smirnov

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Закріплення та умови передачі авторських прав (ідентифікація авторства) здійснюється у Ліцензійному договорі. Зокрема, автори залишають за собою право на авторство свого рукопису та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY. При цьому вони мають право укладати самостійно додаткові угоди, що стосуються неексклюзивного поширення роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом, але за умови збереження посилання на першу публікацію статті в цьому журналі.
Ліцензійний договір – це документ, в якому автор гарантує, що володіє усіма авторськими правами на твір (рукопис, статтю, тощо).
Автори, підписуючи Ліцензійний договір з ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР», мають усі права на подальше використання свого твору за умови посилання на наше видання, в якому твір опублікований. Відповідно до умов Ліцензійного договору, Видавець ПП «ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЦЕНТР» не забирає ваші авторські права та отримує від авторів дозвіл на використання та розповсюдження публікації через світові наукові ресурси (власні електронні ресурси, наукометричні бази даних, репозитарії, бібліотеки тощо).
За відсутності підписаного Ліцензійного договору або за відсутністю вказаних в цьому договорі ідентифікаторів, що дають змогу ідентифікувати особу автора, редакція не має права працювати з рукописом.
Важливо пам’ятати, що існує і інший тип угоди між авторами та видавцями – коли авторські права передаються від авторів до видавця. В такому разі автори втрачають права власності на свій твір та не можуть його використовувати в будь-який спосіб.






