MODELS OF KNOWLEDGE - EFFECTIVE MANAGEMENT OF THE IN-NOVATIVE EDUCATIONAL PROJECTS
DOI:
https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.6770Keywords:
model, knowledge, correlation analysis, educational project, innovation management, economic knowledge.Abstract
Nowadays, higher educational institutions need to adapt to external changes for successful survival and functioning. These innovations influence on the development of the educational sector of the Ukrainian economic knowledge and allow enriching with new knowledge, capabilities, not only during the training cycle, but during the whole life, using technologies that facilitate studying. In this regard, the concept of knowledge management is considered. The detailed analysis of the economic knowledge in Ukraine, examining the education indices, the indices of the economic knowledge and its other indicators is carried out. The comparison of the Ukrainian economic knowledge development indices, indices of innovation and other countries’ indices is realized. As the result of the correlation analysis, the article shows the dependence of the higher and the professional education development on the value of innovation. The research results of the participants’ readiness in the project environment to the implement of innovative educational projects are shown. Graphical model-developed scheme with the help of the knowledge management processes has been proposed for the first time. This scheme shows that the knowledge management processes are being carried out according to four knowledge systems: root (initial) knowledge system, knowledge management methodology, management systems knowledge and knowledge of the tools of organizational perfection. The results of the study can be used in the educational process of the higher educational institution.References
- Бушуєв, С. Д. Розвиток методології управління проектами [Текст] / С. Д. Бушуєв, О. С. Войтенко // Тези доповідей II міжнародної конференції “Управління проектами у розвитку суспільства. Управління проектами від ба-чення до реальності”. – К. : КНУБА, 2005. – С.18-20.
- Гаврилюк, Т.А. Бази знань інтелектуальних систем [Текст] / Гаврилюк Т.А., Хорошевський В.Ф. – К: Либідь, 2000. – 422с.
- Гаєць, В.М. Економіка знань та її перспективи для України. Наукова доповідь. Інститут економічного прогнозування Національної академії наук України [Текст] / В. М. Геєць, В. П. Александрова, Ю. М. Бажал, М. С. Данько, В. В. Дем’яненко, С. І. Кірєєв, І. С. Кузнєцова, О. О. Лапко, О. С. Лапко, І. В. Одотюк, О. С. Олійник, С. В. Онишко, А. П. Ревенко, Л. І. Федулова, Т. І. Щед-ріна, Л. В. Юрковська, О. Б. Шевчук // за ред. В.М. Гейця. – К.: ІЕП НАНУ, 2005. – 168 с.
- Коваленко, И.И. Сценарный подход в анализе инновационных проек-тов: Монография [Текст] / И. И. Коваленко, К. В. Кошкин – Николаев: УГМТУ, 2002. – 61 с.
- Козяр, М.М. Інноваційні технології та кібернетичний підхід проектно-орієнтованого управління процесом підготовки професіонала-рятівника третьо-го тисячоліття [Текст] / М.М. Козяр, Ю.П. Рак // Пожежна безпека : зб. наук. праць – Львів : Вид-во ЛДУ БЖД. – 2011. – № 18. – С. 8-13.
- Маматова, Т. В. Модель знань у сфері управління на основі якості для службовців органів публічного адміністрування [Текст] / Т. В. Маматова // Пу-блічне адміністрування: теорія та практика : електрон. наук. фах. вид. / Дніпро-петр. регіон. ін-т держ. упр. Нац. акад. держ. упр. при Президентові України, 2009. – Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e%2Djournals/Patp/2009%2D01/MamatovaStat.pdf.
- Рач, В.А. Контроль і моніторинг у реалізації освітніх проектів [Текст] / В. А. Рач, А. Ю. Борзенько-Мірошніченко // Управління проектами та розвиток виробництва. Зб. наук. пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім.. В.Даля, 2005. - №2(14). – С.72-81.
- Рач, В.А. Управління проектами: практичні аспекти реалізації стратегій регіонального розвитку. Навчальний посібник / В. А. Рач, О. В. Россошанська, О. М. Медведєва; за ред. В. А. Рача. – К: «К.І.С.», 2010.
- Сайт світового економічного форуму. [Електронний ресурс]. – Доступ-ний з http://www.weforum.org.
- Тихомирова, Е. В. Технологии для экономики знаний [Текст] / Е. В. Тихомирова, В. В. Бовт // Центр проектирования контента/ [Електронний ре-сурс]. – Режим доступу з: http://www.cpk.mesi.ru/.
- Lee, M.R. Revealing research themes and trends in knowledge management: From 1995 to 2010 [Текст] / M.R. Lee, T.T. Chen // Knowledge-Based Systems. – 2012. – T. 28. – C. 47-58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Орест Іванович Полотай
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The consolidation and conditions for the transfer of copyright (identification of authorship) is carried out in the License Agreement. In particular, the authors reserve the right to the authorship of their manuscript and transfer the first publication of this work to the journal under the terms of the Creative Commons CC BY license. At the same time, they have the right to conclude on their own additional agreements concerning the non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal, but provided that the link to the first publication of the article in this journal is preserved.
A license agreement is a document in which the author warrants that he/she owns all copyright for the work (manuscript, article, etc.).
The authors, signing the License Agreement with TECHNOLOGY CENTER PC, have all rights to the further use of their work, provided that they link to our edition in which the work was published.
According to the terms of the License Agreement, the Publisher TECHNOLOGY CENTER PC does not take away your copyrights and receives permission from the authors to use and dissemination of the publication through the world's scientific resources (own electronic resources, scientometric databases, repositories, libraries, etc.).
In the absence of a signed License Agreement or in the absence of this agreement of identifiers allowing to identify the identity of the author, the editors have no right to work with the manuscript.
It is important to remember that there is another type of agreement between authors and publishers – when copyright is transferred from the authors to the publisher. In this case, the authors lose ownership of their work and may not use it in any way.