Single shaft GT D045 mathematical model

Authors

  • Владимир Николаевич Чобенко Gas Turbine Research & Production Complex «Zorya»-«Mashproekt» 42,a Oktyabrsky Pr., Mykolayiv, 54018, Ukraine, Ukraine
  • Роман Васильевич Палиенко Gas Turbine Research & Production Complex «Zorya»-«Mashproekt» 42,a Oktyabrsky Pr., Mykolayiv, 54018, Ukraine, Ukraine
  • Александр Леонидович Лютиков Gas Turbine Research & Production Complex «Zorya»-«Mashproekt» 42,a Oktyabrsky Pr., Mykolayiv, 54018, Ukraine, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.14872

Keywords:

mathematical model, units performances, GTE

Abstract

The design and development processes of GTE are based on wide use of mathematical models reflecting the physical picture of the engine functioning. The method of modeling processes in a gas turbine engine with detailed calculation of the turbine tract to the blading level is described in this article. Principles of construction and structure of the single-shaft gas turbine engine for power industry mathematical model is recounted. The modeling features of both the single shaft GTE in general and the D045 engine in particular are also described. The model allows to take it possible to solve different tasks which are related to the calculation of the GTE static performances in a wide range of external conditions and operation modes, arising in the design and development process of the gas turbine engine. The created mathematical model will be identified according to the results of the bench tests in order to its further usage in the development work

Author Biographies

Владимир Николаевич Чобенко, Gas Turbine Research & Production Complex «Zorya»-«Mashproekt» 42,a Oktyabrsky Pr., Mykolayiv, 54018, Ukraine

Ph.D., General designer deputy - Head of design department

Роман Васильевич Палиенко, Gas Turbine Research & Production Complex «Zorya»-«Mashproekt» 42,a Oktyabrsky Pr., Mykolayiv, 54018, Ukraine

Leading design engineer, head of calculated static performances of GTU group.

Design - experimental performances and GTE regulation department

Александр Леонидович Лютиков, Gas Turbine Research & Production Complex «Zorya»-«Mashproekt» 42,a Oktyabrsky Pr., Mykolayiv, 54018, Ukraine

Design engineer II category, of calculated static performances of GTU group.

Design - experimental performances and GTE regulation department

References

  1. Синкевич М.В. Совершенствование метода исследования и доводки газодинамических характеристик судових ГТД на базе высокоинформативной математической модели / М.В. Синкевич // Дисс. на соискание уч. степени канд. техн. наук: 05.08.05; – Защищена 26.09.88; Утв: 09.11.88. – Николаев, 1988. – 214 с.
  2. Синкевич М.В. Расчёт статических характеристик ГТД с детализацией расчёта турбинного тракта до уровня лопаточных венцов. Подсистема САПР «Выбор тепловой схемы и основных параметров ГТД» Отчёт предприятия / М.В. Синкевич // П/я А-1469 589.255.00011-07 13. 1986г. 18 с.
  3. Пчёлкин Ю.М. Камеры сгорания газотурбинных двигателей. / Ю.М. Пчёлкин. // М., «Машиностроение», 1984г. с. 121-132.
  4. Венедиктов В. Д. Газодинамика охлаждаемых турбин. / В. Д. Венедиктов / М., «Машиностроение», 1990г. c. 17-24.
  5. Жирицкий Г. С. Газовые турбины двигателей летательных аппаратов. / Г. С. Жирицкий, В. И. Локай, М. К. Максутова, В. А. Стрункин. // М., «Машиностроение», 1971г. с. 93-113.
  6. Кривошеев И.А. Динамика развития и использования математических моделей на различных этапах разработки ГТД. / И.А. Кривошеев, Д.А. Ахмедзянов, О.Н.Иванова. // Известия вузов. Авиационная техника. 2003г. № 3, с. 71-73.
  7. Дружинин Л.Н. Математическое моделирование ГТД на современных ЭВМ при исследовании параметров и характеристик авиационных двигателей: труды ЦИАМ № 832 / Л.Н. Дружинин, Л.И. Швец, А.И. Ланшин. // М.:ЦИАМ, 1979г. – с. 3-4.
  8. Walsh P. Gas Turbine Performance. Second Edition. / P. Walsh, P. Fletcher. // India: Blackwell Publishing company – 2004. – 631 p.
  9. Koval V.A. Singularities aerodynamic finishing axial compressors of a gas-turbine engines/V.A. Koval, V.V. Romanov, A.V. Skvortsov//Eastern-Journal of Enterprise Technologies. – 2007. – № 5/4 (30). – P. 63 – 67.
  10. Коваль В.А. Улучшение характернистик осевого компрессора газотурбинного двигателя путем пассивного управления течением у концов рабочих лопаток/В.А. Коваль, В.В. Романов, А.В. Скворцов //Восточно-Европейский журнал передовых технологий. – 2007. – № 6/1 (30). – С. 35 – 43.
  11. Sinkevich, M.V. (1988). Sovershenstvovanie metoda issledovanija i dovodki gazodinamicheskih harakteristik sudovih GTD na baze vysokoinformativnoj matematicheskoj modeli. Diss. na soiskanie uch. stepeni kand. tehn. Nauk, 214.
  12. Sinkevich, M.V. (1986). Raschjot staticheskih harakteristik GTD s detalizaciej raschjota turbinnogo trakta do urovnja lopatochnyh vencov. Podsistema SAPR «Vybor teplovoj shemy i osnovnyh parametrov GTD», Otchjot predprijatija, 18.
  13. Pchjolkin, Ju.M. (1984). Kamery sgoranija gazoturbinnyh dvigatelej. «Mashinostroenie», 121-132.
  14. Venediktov, V. D. (1990). Gazodinamika ohlazhdaemyh turbin. «Mashinostroenie», 17-24.
  15. Zhirickij, G. S., Lokaj, V. I. , Maksutova, M. K. , Strunkin, V. A. (1971). Gazovye turbiny dvigatelej letatel'nyh apparatov. «Mashinostroenie», 93-113.
  16. Krivosheev, I.A., Ahmedzjanov, D.A., Ivanova, O.N. (2003). Dinamika razvitija i ispol'zovanija matematicheskih modelej na razlichnyh jetapah razrabotki GTD. Izvestija vuzov. Aviacionnaja tehnika, # 3, 71-73.
  17. Druzhinin, L.N., Shvec, L.I. , Lanshin, A.I. (1979). Matematicheskoe modelirovanie GTD na sovremennyh JeVM pri issledovanii parametrov i harakteristik aviacionnyh dvigatelej: trudy CIAM # 832. CIAM, 3-4.
  18. Walsh, P., Fletcher, P. (2004). Gas Turbine Performance. Second Edition. India: Blackwell Publishing company, 631.
  19. Koval, V.A., Romanov, V.V., Skvortsov, A.V. (2007). Singularities aerodynamic finishing axial compressors of a gas-turbine engines. Eastern-Journal of Enterprise Technologies, Vol.5, 4 (30), 63 – 67.
  20. Koval', V.A., Romanov, V.V., Skvorcov, A.V. (2007). Uluchshenie harakternistik osevogo kompressora gazoturbinnogo dvigatelja putem passivnogo upravlenija techeniem u koncov rabochih lopatok. Vostochno-Evropejskij zhurnal peredovyh tehnologij, Vol.6, #1 (30), 35 – 43.

Published

2013-06-19

How to Cite

Чобенко, В. Н., Палиенко, Р. В., & Лютиков, А. Л. (2013). Single shaft GT D045 mathematical model. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(12(63), 18–21. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2013.14872

Issue

Section

Modern technologies in the gas-turbine