Formalization of characteristics of interaction of vehicles and pedestrians in conflict areas in the crossroad territory

Authors

  • Наталя Олександрівна Соколова Car-road institute state high educational institution „Doneckiy national technical university” Kirova, 51, Gorlovka, Doneckiy region, 84646, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.23972

Keywords:

traffic safety, traffic flow, pedestrian flow, unregulated crossroad, conflict interaction

Abstract

Based on the analysis of statistics of road traffic accidents in Ukraine at unregulated crossroads, the task on improving the methods for assessing the safety of unregulated crossroads taking into account qualitative accident rate indicators that characterize the severity of road traffic accidents was set in the paper. According to the analysis of the interaction between vehicles and pedestrians, the concepts of conflict area of interaction between traffic and pedestrian flows in the crossroad territory were introduced. Five specific interaction areas were identified. For the corresponding conflict areas in the crossroad territory, formalization of the specified interaction between vehicles and pedestrians at the level of the characteristics of the interaction process in time within the day was held. It was proposed to reflect the interaction using the law of conservation of energy. In this regard, energy characteristics of interaction between vehicles and pedestrians in the corresponding conflict areas were synthesized by the proposed five types of interaction between traffic and pedestrian flows.

Author Biography

Наталя Олександрівна Соколова, Car-road institute state high educational institution „Doneckiy national technical university” Kirova, 51, Gorlovka, Doneckiy region, 84646

Assistent, graduate student

Pulpit to Transport technologies

References

  1. Наши дороги Статистика ДТП в Украине за 2013-14 года [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://dtpua.com/stat_dtp.html.
  2. Статистика ДТП в Украине [Электронный ресурс] / Режим доступа: http://forinsurer.com/news/12/10/10/28285.
  3. Improving global road safety: Note by the Secretary-General // United Nations General Assembly Norway [Электронный ресурс] / Режим доступа: http: // www.unece.org / fileadmin / DAM / trans / doc / 2011 / wp1 / Improving_Global_Roady_Safety_2011.pdf.
  4. Домке, Э. Р. Расследование и экспертиза дорожно-транспортных происшествий [Текст] / Э. Р. Домке. – М.: Изд. центр «Академия», 2009. – 288 с.
  5. Капский, Д. В. Прогнозирование аварийности на регулируемых конфликтных объектах [Текст] / Д. В. Капский // Безопасность дорожного движения Украины. ГНИЦ БДД ДДПСММ МВС Украины. – 2005. – № 3-4. – С. 78–88.
  6. Дудніков, О. М. Формування й експериментальне обґрунтування системи оцінки рівня безпеки руху енергетичними характеристиками транспортного потоку [Текст] / О. М. Дудніков // Безпека дорожнього руху України. Науково-технічний вісник. МВС України. – 2003. – № 1-2. – С. 63–72.
  7. Лобанов, Е. М. Проектирование дорог и организация движения с учетом психофизиологии водителя [Текст] / Е. М. Лобанов. – М.: Транспорт, 1980. – 312 с.
  8. Живоглядов, В. Г. Теория движения транспортних и пешеходных потоков [Текст] / В. Г. Живоглядов. – Ростов Н/Д.: «Север. Кавказ. рег.», 2005. – 1082 с.
  9. Дудніков, О. М. Урахування тяжкості дорожньо-транспортних пригод при оцінці потенційної небезпеки перехресть доріг на одному рівні [Текст] / О. М. Дудніков // Науково-виробничий збірник „Вісті автомобільно-дорожнього інституту”. – 2011. – № 2(13). – С. 35–46.
  10. Кременец, Ю. А. Технические средства организации дорожного движения [Текст] / Ю. А. Кременец, М. П. Печерский, М.Б. Афанасьев. – М.: ИКЦ “Академкнига”, 2005. – 255 c.
  11. Бабков, В. Ф. Дорожные условия и безопасность движения [Текст] / В. Ф. Бабков. – М.: Транспорт, 1993. – 271 с.
  12. Nashi dorogi Statistika DTP v Ukraine za 2013-14 goda. Available at: http://dtpua.com/stat_dtp.html.
  13. Statistika DTP v Ukraine. Available at: http://forinsurer.com/news/12/10/10/28285.
  14. United Nations General Assembly Norway (2011). Improving global road safety: Note by the Secretary-General. Available at: http: // www.unece.org / fileadmin / DAM / trans / doc / 2011 / wp1 / Improving_Global_Roady_Safety_2011.pdf.
  15. Domke, E. R. (2009). Rassledovanie i ekspertiza dorozhno-transportnyh proisshestviy. Izd. centr «Akademiya», 288.
  16. Kapskiy, D. V. (2005). Prognozirovanie avariynosti na reguliruemyh konfliktnyh obektah. GNIC BDD DDPSMM MVS Ukrainy, 3-4, 78–88.
  17. Dudnіkov, O. M. (2003). Formuvannya y eksperimentalne obgruntuvannya sistemi ocіnki rіvnya bezpeki ruhu energetichnimi harakteristikami transportnogo potoku. MVS Ukraїni, 1-2, 63–72.
  18. Lobanov, E. M. (1980). Proektirovanie dorog i organizaciya dvizheniya s uchetom psihofiziologii voditelya. Transport, 312.
  19. Zhivoglyadov, V. G. (2005). Teoriya dvizheniya transportnih i peshehodnyh potokov. Rostov N/D.: «Sever. Kavkaz. reg.», 1082.
  20. Dudnіkov, O. M. (2011). Urahuvannya tyazhkostі dorozhno-transportnih prigod pri ocіncі potencіynoї nebezpeki perehrest dorіg na odnomu rіvnі. Gorlіvka: DVNZ „DonNTU” ADІ, 2 (13), 35–46.
  21. Kremenec, U. A., Pecherskiy, M. P., Afanasev, M. B. (2005). Tehnicheskie sredstva organizacii dorozhnogo dvizheniya. IKC «Akademkniga», 255.
  22. Babkov, V. F. (1993). Dorozhnye usloviya i bezopasnost dvizheniya. Transport, 271.

Published

2014-06-22

How to Cite

Соколова, Н. О. (2014). Formalization of characteristics of interaction of vehicles and pedestrians in conflict areas in the crossroad territory. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3(3(69), 17–23. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.23972

Issue

Section

Control processes