Розробка метода отримання даних для навчання нейронних мереж діагностуванню газотурбінних двигунів, газоперекачувальних агрегатів

Автор(и)

  • Mykola Kulyk Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058, Україна https://orcid.org/0000-0003-2149-4006
  • Parviz Abdullayev Національна академія авіації Азербайджана шосе Біна, 25, м. Баку, Азербайджан, AZ1045, Азербайджан https://orcid.org/0000-0002-0248-9941
  • Oleksandr Yakushenko Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058, Україна https://orcid.org/0000-0002-1036-7960
  • Oleksandr Popov Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058, Україна https://orcid.org/0000-0003-1405-5953
  • Azer Mirzoyev Національна академія авіації Азербайджана шосе Біна, 25, м. Баку, Азербайджан, AZ1045, Азербайджан https://orcid.org/0000-0001-7979-8307
  • Oleg Chumak ТОВ "Авіаремонтне підприємство "УРАРП" вул. Польова, 37, м. Київ, Україна, 03056, Україна https://orcid.org/0000-0002-7410-5871
  • Valerii Okhmakevych Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058, Україна https://orcid.org/0000-0002-4860-9080

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.147720

Ключові слова:

діагностування, нейронна мережа, навчальна множина, контрольна множина, газотурбінний, газоперекачувальний

Анотація

Одним з перспективних шляхів підвищення ефективності діагностування авіаційних газотурбінних двигунів і газоперекачувальних агрегатів є використання нейронних мереж. Для того, що б така мережа почала працювати, її необхідно попередньо навчити, використовуючи заздалегідь підготовлені навчальні приклади. Ці дані повинні повно характеризувати роботу об'єкта в широкому діапазоні режимів роботи та при різному технічному стані вузлів, що діагностуються. Крім того, необхідно мати аналогічний набір даних для контролю якості навчання нейронної мережі.

Для якісного навчання мережі розпізнанню одного типу несправностей необхідно мати набір, що містить 20–200 і більш навчальних прикладів. Одержання такої інформації в експлуатації або при стендових випробуваннях є досить тривалим або дорогим процесом.

Розроблено метод одержання навчального і контрольного наборів даних. Набори призначені для навчання статичної нейронної мережі розпізнаванню одиночних і множинних несправностей елементів проточної частини газотурбінного двигуна й газоперекачувального агрегату. Метод дозволяє одержувати набори параметрів робочого процесу, що характеризують роботу об'єкта з різним технічним станом проточної частини, вплив помилок виміру та функціонування об'єкта в широкому діапазоні режимів і зовнішніх умов. Для газоперекачувального агрегату додатково враховується склад газу, що перекачується.

Для одержання необхідних параметрів використовується математична модель робочого процесу об'єкта другого рівня складності.

Набори характеризують роботу справних об'єктів і об'єктів, що мають значні несправності каскадів компресорів, турбін і камери згоряння, а, у випадку газоперекачувального агрегату, і його нагнітача.

Розглянуто два варіанти формування наборів: з використанням вимірюваних параметрів робочого процесу; з використанням відхилень вимірюваних параметрів від еталонних значень та параметрів, які використано як режимні у математичній моделі робочого процесу. Для другого варіанту проведено перевірку доцільності включення режимних параметрів до складу наборів. Показано, що в ряді випадків, режимні параметри можуть бути виключені з наборів даних

Біографії авторів

Mykola Kulyk, Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра авіаційних двигунів

Parviz Abdullayev, Національна академія авіації Азербайджана шосе Біна, 25, м. Баку, Азербайджан, AZ1045

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра літальних апаратів і авіаційних двигунів

Oleksandr Yakushenko, Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058

Кандидат технічних наук, доцент, старший науковий співробітник

Кафедра авіаційних двигунів

Oleksandr Popov, Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра збереження льотної придатності авіаційної техніки

Azer Mirzoyev, Національна академія авіації Азербайджана шосе Біна, 25, м. Баку, Азербайджан, AZ1045

Кандидат технічних наук, старший науковий співробітник

Кафедра літальних апаратів і авіаційних двигунів

Oleg Chumak, ТОВ "Авіаремонтне підприємство "УРАРП" вул. Польова, 37, м. Київ, Україна, 03056

Заступник генерального директора

Valerii Okhmakevych, Навчально-науковий аерокосмічний інститут Національний авіаційний університет пр. Космонавта Комарова, 1, м. Київ, Україна, 03058

Науковий співробітник

Кафедра авіаційних двигунів

Посилання

  1. Patan, K. (2008). Artificial Neural Networks for the Modelling and Fault Diagnosis of Technical Processes. Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-540-79872-9
  2. Medvedev, V. S., Potemkin, V. G. (2002). Neyronnye seti. Matlab 6. Moscow: DIALOG-MIFI, 496.
  3. Osigwe, E., Yi-Guang, L., Sampath, S., Gbanaibolou, J., Dieni, I. (2017). Integrated Gas Turbine System Diagnostics: Components and Sensor Faults Quantification using Artificial Neural Network. 23rd International Society of Air Breathing Engines (ISABE) Conference – ISABE 2017. Manchester. Available at: https://www.researchgate.net/profile/Emmanuel_Osigwe/publication/319645027_Integrated_Gas_Turbine_System_Diagnostics_Components_and_Sensor_Faults_Quantification_using_Artificial_Neural_Network/links/59e52ae90f7e9b0e1aa888f0/Integrated-Gas-Turbine-System-Diagnostics-Components-and-Sensor-Faults-Quantification-using-Artificial-Neural-Network.pdf?origin=publication_detail
  4. Loboda, I. (2010). Gas Turbine Condition Monitoring and Diagnostics. Gas Turbines, 119–144. doi: https://doi.org/10.5772/10210
  5. Loboda, I., Feldshteyn, Y., Ponomaryov, V. (2012). Neural Networks for Gas Turbine Fault Identification: Multilayer Perceptron or Radial Basis Network? Int. J. Turbo Jet-Engines, 29 (1), 37–48. doi: https://doi.org/10.1515/tjj-2012-0005
  6. Ismail, R. I. B., Ismail Alnaimi, F. B., AL-Qrimli, H. F. (2016). Artificial Intelligence Application in Power Generation Industry: Initial considerations. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 32 (1), 012007. doi: https://doi.org/10.1088/1755-1315/32/1/012007
  7. Kucher, A. G., Dmitriev, S. A., Popov, A. V. (2007). Opredelenie tekhnicheskogo sostoyaniya TRDD po dannym eksperimental'nyh issledovaniy s ispol'zovaniem neyronnyh setey i metodov raspoznavaniya obrazov. Aviacionno-kosmicheskaya tekhnika i tekhnologiya, 10 (46), 153–164. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/aktit_2007_10_34
  8. Pat. No. 2445598C1 RU. Diagnostic method of technical state of gas-turbine engine (2010). No. RU2010134067A; declareted: 13.08.2010; published: 20.03.2012, Bul. No. 8. URL: http://www.freepatent.ru/patents/2445598
  9. Yildirim, M. T., Kurt, B. (2018). Aircraft Gas Turbine Engine Health Monitoring System by Real Flight Data. International Journal of Aerospace Engineering, 2018, 1–12. doi: https://doi.org/10.1155/2018/9570873
  10. Pérez-Ruiz, J. L., Loboda, I., Miró-Zárate, L. A., Toledo-Velázquez, M., Polupan, G. (2017). Evaluation of gas turbine diagnostic techniques under variable fault conditions. Advances in Mechanical Engineering, 9 (10), 168781401772747. doi: https://doi.org/10.1177/1687814017727471
  11. Ntantis, E. L., Botsaris, P. N. (2015). Diagnostic Methods for an Aircraft Engine Performance. Journal of Engineering Science and Technology Review, 8 (4), 64–72. doi: https://doi.org/10.25103/jestr.084.10
  12. Nyulászi, L., Andoga, R., Butka, P., Főző, L., Kovacs, R., Moravec, T. (2014). Fault Detection and Isolation of an Aircraft Turbojet Engine Using a Multi-Sensor Network and Multiple Model Approach. Acta Polytechnica Hungarica, 15 (2), 189–209. doi: https://doi.org/10.12700/aph.15.1.2018.2.10
  13. Ahmedzyanov, A. M., Dubravskiy, N. G., Tunakov, A. P. (1983). Diagnostika sostoyaniya VRD po termogazodinamicheskim parametram. Moscow: Mashinostroenie, 206.
  14. Yakushenko, O. S., Korolyov, P. V., Miltsov, V. E., Chumak, O. I., Ohmakevich, V. M. (2014). Identification of aviation gas turbine engine mathematical model by operational data. Visnyk dvyhunobuduvannia, 2, 130–138. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vidv_2014_2_23
  15. Popov, A. V., Stepushkina, E. P., Slepuhina, I. A. (2007). Eksperimental'noe issledovanie harakteristik TRDD pri peremezhayushchihsya povrezhdeniyah protochnoy chasti. Materialy VIII Mizhnarodnoi naukovo-tekhnichnoi konferentsiyi „AVIA – 2007”. Vol. 2. Kyiv: NAU, 33.37–33.40. Available at: http://er.nau.edu.ua:8080/handle/NAU/36929
  16. Rozghoniuk, V. V., Rudnik, A. A., Kolomieiev, V. M., Hryhil, M. A., Molokan, O. O.; Rudnyk, A. A. (Ed.) (2001). Dovidnyk pratsivnyka hazotransportnoho pidpryiemstva. Kyiv: «Rostok», 1092.
  17. Nihmakin, M. A., Zal'cman, M. M. (1997). Konstrukciya osnovnyh uzlov dvigatelya PS-90A. Perm', 92.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-11-20

Як цитувати

Kulyk, M., Abdullayev, P., Yakushenko, O., Popov, O., Mirzoyev, A., Chumak, O., & Okhmakevych, V. (2018). Розробка метода отримання даних для навчання нейронних мереж діагностуванню газотурбінних двигунів, газоперекачувальних агрегатів. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6(9 (96), 55–63. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.147720

Номер

Розділ

Інформаційно-керуючі системи