Комплексний підхід до моделювання динамічних процесів в системі електричної тяги метрополітену

Автор(и)

  • Sergiy Yatsko Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-5977-8613
  • Borys Sytnik Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-9664-5617
  • Yaroslav Vashchenko Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0001-5030-4107
  • Anatoly Sidorenko Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0001-5550-6103
  • Borys Liubarskyi Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-2985-7345
  • Ievgenii Veretennikov Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-6773-0388
  • Marina Glebova Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0002-0973-150X

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154520

Ключові слова:

імітаційне моделювання, метрополітен, тягове електропостачання, електропоїзд, тяговий асинхронний електропривод

Анотація

Аналіз задач по підвищенню енергоефективності систем електричної тяги вказує на необхідність впровадження нових технологій, а саме сучасного рухомого складу з тяговим асинхронним електроприводом та тягових підстанцій за новими технологіями. Для вирішення даного класу задач визначено потребу в комплексній імітаційній моделі системи електричної тяги з необхідністю забезпечення достатнього рівня її достовірності.

Наведено деталізацію алгоритмів розрахунку параметрів для розробки імітаційної моделі комплексної електричної тягової системи метрополітену, яка складається з підсистем електропостачання, електроприводу рухомого складу і механічної частини тягової передачі.

В середовищі Matlab/Simulink на основі відомих реальних і уточнених розрахункових параметрів розроблено імітаційну модель системи тягового електропостачання метрополітену з двостороннім живленням двох шляхів. Розроблена імітаційна модель сучасного тягового електроприводу вагонів метрополітену з векторною системою керування асинхронного електроприводу і одномасовою механічною частиною, що здатна враховувати вплив коефіцієнта зчеплення.

Проведене порівняння результатів імітаційного моделювання динамічних процесів з осцилограмами реальних режимів роботи метрополітену підтвердило адекватність моделі досліджуваному об’єкту. Відповідність отриманих шляхом моделювання результатів підтверджується осцилограмами аналізу напруги і струму контактної мережі, а також характеристиками режимів тяги і гальмування рухомого складу.

Змодельовані процеси роботи системи електропостачання, нестаціонарного режиму за погіршення умов зчеплення та режиму рекуперативного гальмування з передачею енергії іншим поїздам.

Використання розробленої моделі комплексної системи електричної тяги сприятиме більш повному дослідженню взаємного впливу елементів системи електричної тяги. Це дозволить підвищити ефективність прийняття технічних рішень в рамках виконання вимог щодо забезпечення безпеки руху, запобіганню виникнення порушень нормальної роботи та зниженню експлуатаційних витрат

Біографії авторів

Sergiy Yatsko, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра електроенергетики, електротехніки та електромеханіки

Borys Sytnik, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра інформаційних технологій

Yaroslav Vashchenko, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, старший викладач

Кафедра електроенергетики, електротехніки та електромеханіки

Anatoly Sidorenko, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Аспірант

Кафедра електроенергетики, електротехніки та електромеханіки

Borys Liubarskyi, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електричного транспорту та тепловозобудування

Ievgenii Veretennikov, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова, 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра інформаційних технологій і систем колісних та гусеничних машин ім. О. О. Морозова

Marina Glebova, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова вул. Маршала Бажанова, 17, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра альтернативної електроенергетики та електротехніки

Посилання

  1. Basov, H. H., Yatsko, S. I. (2005). Rozvytok elektrychnoho motorvahonnoho rukhomoho skladu. Ch. 2. Kharkiv: «Apeks+», 248.
  2. Yatsko, S., Karpenko, N., Vashchenko, Y., Panchenko, V. (2017). Development of equipment for distribution devices power traction electric supply. Part I. Collected scientific works of Ukrainian State University of Railway Transport, 172, 37–48. doi: https://doi.org/10.18664/1994-7852.172.2017.116689
  3. Liubarskyi, B., Petrenko, А., Shaida, V., Maslii, A. (2017). Analysis of optimal operating modes of the induction traction drives for establishing a control algorithm over a semiconductor transducer. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (8 (88)), 65–72. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.109179
  4. Liubarskyi, B., Petrenko, О., Iakunin, D., Dubinina, O. (2017). Optimization of thermal modes and cooling systems of the induction traction engines of trams. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (9 (87)), 59–67. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.102236
  5. Su, S., Tang, T., Wang, Y. (2016). Evaluation of Strategies to Reducing Traction Energy Consumption of Metro Systems Using an Optimal Train Control Simulation Model. Energies, 9 (2), 105. doi: https://doi.org/10.3390/en9020105
  6. Sulym, A. (2015). On the question of a reasonability of capacitive storages use in the metro. Elektromekhanichni i enerhozberihaiuchi systemy, 1 (29), 94–100.
  7. Yu, L., He, J. H., Hu, J., Bo, Z. Q., Li, M. X., Yip, T., Klimek, A. (2010). Accurate track modeling for fault current on DC railways based on MATLAB/Simulink. IEEE PES General Meeting. doi: https://doi.org/10.1109/pes.2010.5590135
  8. Panchenko, V. V. (2013). Dynamic properties of system «rectifier with buck converter – load». Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4 (8 (64)), 14–17. Available at: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/16445/13927
  9. Sablin, O. I. (2014). Study of the efficiency of the electric energy recovery process in the subway. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (8 (72)), 9–13. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2014.30483
  10. Gao, Z., Fang, J., Zhang, Y., Jiang, L., Sun, D., Guo, W. (2015). Control of urban rail transit equipped with ground-based supercapacitor for energy saving and reduction of power peak demand. International Journal of Electrical Power & Energy Systems, 67, 439–447. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijepes.2014.11.019
  11. Tian, Z., Hillmansen, S., Roberts, C., Weston, P., Chen, L., Zhao, N. et. al. (2014). Modeling and simulation of DC rail traction systems for energy saving. 17th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). doi: https://doi.org/10.1109/itsc.2014.6958067
  12. Du, F., He, J. H., Yu, L., Li, M. X., Bo, Z. Q., Klimek, A. (2010). Modeling and Simulation of Metro DC Traction System with Different Motor Driven Trains. 2010 Asia-Pacific Power and Energy Engineering Conference. doi: https://doi.org/10.1109/appeec.2010.5448372
  13. Verhille, J. N., Bouscayrol, A., Barre, P. J., Hautier, J. P. (2006). Model validation of the whole traction system of an automatic subway. 2006 IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference. doi: https://doi.org/10.1109/vppc.2006.364346
  14. Ferrari, A., Fantechi, A., Magnani, G., Grasso, D., Tempestini, M. (2013). The Metrô Rio case study. Science of Computer Programming, 78 (7), 828–842. doi: https://doi.org/10.1016/j.scico.2012.04.003
  15. Mayet, C., Horrein, L., Bouscayrol, A., Delarue, P., Verhille, J.-N., Chattot, E., Lemaire-Semail, B. (2014). Comparison of Different Models and Simulation Approaches for the Energetic Study of a Subway. IEEE Transactions on Vehicular Technology, 63 (2), 556–565. doi: https://doi.org/10.1109/tvt.2013.2280727
  16. Buriakovskyi, S., Babaiev, M., Liubarskyi, B., Maslii, A., Karpenko, N., Pomazan, D. et. al. (2018). Quality assessment of control over the traction valve-inductor drive of a hybrid diesel locomotive. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (2 (91)), 68–75. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2018.122422
  17. Mayet, C., Delarue, P., Bouscayrol, A., Chattot, E., Verhille, J.-N. (2014). Dynamic Model and Causal Description of a Traction Power Substation Based on 6-Pulse Diode Rectifier. 2014 IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference (VPPC). doi: https://doi.org/10.1109/vppc.2014.7007054
  18. 000.000 RE. Vagony metropolitena modeley 81-7036 i 81-7037. Rukovodstvo po ekspluatacii (2016). Kremenchug, 115.
  19. Zhao, X., Liu, H., Zhang, J., Zhang, H. (2013). Simulation of Field Oriented Control in Induction Motor Drive System. TELKOMNIKA Indonesian Journal of Electrical Engineering, 11 (12). doi: https://doi.org/10.11591/telkomnika.v11i12.3674
  20. METRO KIEV. General specification for electric equipment (2009). Warszawa, 51.
  21. Retune the Drive Parameters. Available at: https://www.mathworks.com/help/physmod/sps/powersys/ug/advanced-users-retune-the-drive-parameters.html
  22. Sytnik, B. T., Yac'ko, S. I., Bryksin, V. A., Mihaylenko, V. S., Uskov, Yu. P. (2012). Adaptivnoe upravlenie v diskretnyh sistemah vysokogo poryadka s zapazdyvaniem. Chast' 3. Sintez adaptivnogo chastotno-impul'snogo PI-regulyatora s optimizaciey parametrov nastroyki na osnove kriteriya garantirovannoy stepeni ustoychivosti. Collected scientific works of Ukrainian State University of Railway Transport, 128, 182–192.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-01-22

Як цитувати

Yatsko, S., Sytnik, B., Vashchenko, Y., Sidorenko, A., Liubarskyi, B., Veretennikov, I., & Glebova, M. (2019). Комплексний підхід до моделювання динамічних процесів в системі електричної тяги метрополітену. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(9 (97), 48–57. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.154520

Номер

Розділ

Інформаційно-керуючі системи