Проектування адаптивного PID-управління, не чутливого до зміни аеродінамічесіх характеристик безпілотного літального апарату

Автор(и)

  • Ouissam Boudiba Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського вул. Чкалова, 17, м. Харків, Україна, 61070, Україна https://orcid.org/0000-0003-3565-789X
  • Sergei Firsov Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського вул. Чкалова, 17, м. Харків, Україна, 61070, Україна https://orcid.org/0000-0002-6316-5035

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.155616

Ключові слова:

адаптивне PID, еталонна модель адаптивного керування (ЕМАУ), аеродинамічні коефіцієнти, невизначена модель

Анотація

Представлено метод реалізації адаптивного PID-регулятора за допомогою еталонної моделі безпілотного літального апарату. Безпілотний літальний апарат має нелінійну характеристику і високу чутливість до зовнішніх впливів. Робота класичного регулятора в нелінійній моделі при виникненні впливів, що обурюють, не задовольняє задані критерії якості. Проблеми, які впливають на час польоту безпілотного літального апарату, представлені варіаціями аеродинамічних коефіцієнтів у відомих діапазонах. При цьому змінюються аеродинамічні параметри, і система стає нестійкою. Для усунення не бажає відхилень в систему керування літального апарату вводитися адаптивний контур PID-регулятора. Використовуючи еталонну модель об'єкта керування, порівнюючий пристрій адаптації видає необхідні параметри налаштування PID-регулятора. Введення такого роду корекції керуючого сигналу дозволяє парирувати всілякі відмови і обурення, які призводять до неконтрольованого управління. Було встановлено, що цей спосіб формування керуючого впливу на безпілотний літальний апарат дуже ефективний, так як отриманий результат ближчий до експериментального. Дослідження відмов здійснювалося через спостереження зміни аеродинамічних коефіцієнтів. Завдяки дослідженню зміни аеродинамічних коефіцієнтів можна визначити номінальні значення коефіцієнтів об'єкта без присутності відмов. Такий підхід до моделювання безпілотного літального апарату також дає можливість вирішити економічну сторону питання – провести експерименти в аеродинамічному додатку ANSYS-CFX без витрат на вiдновлення втрачених пiд час експерементальних випробувань апаратiв та його елементiв

Біографії авторів

Ouissam Boudiba, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського вул. Чкалова, 17, м. Харків, Україна, 61070

Аспірант

Кафедра електротехніки та мехатроніки

Sergei Firsov, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського вул. Чкалова, 17, м. Харків, Україна, 61070

Доктор технічних наук, професор

Кафедра електротехніки та мехатроніки

Посилання

  1. Francois, B., Hassan, N., Ouladsine, M. (2008). Diagnostic et tolerances aux defauts: application a un drone. Universite Paul Cezanne.
  2. Randalw, B., Timothy, W. M. (2012). Small Unmanned Aircraft. Theory and Practice. Princeton University Press. doi: https://doi.org/10.1515/9781400840601
  3. Boudiba, O. (2017). Models of small-sized aircraft as an object of study for functionally stable control. Open Information and Computer Integrated Technologies, 78, 136–144.
  4. Zhezhera, I., Ouissam, B., Firsov, S. (2017). Development of a functionally sustainable system of orientation of a free battle flighting unit. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (9 (90)), 22–29. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.118640
  5. Boudiba, O. (2018). Robust control of unmanned aerial vehicle at the speeds uncertainty. Open Information and Computer Integrated Technologies, 81, 4–11.
  6. Firsov, S. N., Fomichov, K. F., Boudiba, U., Zhezhera, I. V. (2016). Functional sustainable management of angular motion of the small-sized aircraft. Systemy ozbroiennia i viyskova tekhnika, 3, 33–37.
  7. Goverde, R. M. P. (1996). Civil Aircraft Autopilot Design Using Robust Control. Delft Universtity of Technology, 35–44.
  8. Robust Control Design with MATLAB® (2005). Springer. doi: https://doi.org/10.1007/b135806
  9. Tao, J., Liang, W., Sun, Q.-L., Luo, S.-Z., Chen, Z.-Q., Tan, P.-L., He, Y.-P. (2017). Modeling and Control of a Powered Parafoil in Wind and Rain Environments. IEEE Transactions on Aerospace and Electronic Systems, 53 (4), 1642–1659. doi: https://doi.org/10.1109/taes.2017.2667838
  10. Aérodynamique Et Mécanique Du. Vol. 2. Du B.I.A au C.A.E.A. (2013). Académie de Toulouse.
  11. Pranai, K., Maitree, T., Vittaya, T., Arjin, N., Pisit, B. (2011). Design Mrac Pid Control For Fan And Plate Process. SICE Annual Conference. Tokyo, 2945–2946.
  12. Parks, P. (1966). Liapunov redesign of model reference adaptive control systems. IEEE Transactions on Automatic Control, 11 (3), 362–367. doi: https://doi.org/10.1109/tac.1966.1098361
  13. Simple Adaptive Control Example. Available at: https://www.mathworks.com/matlabcentral/fileexchange/44416-simple-adaptive-control-example
  14. Oblak, B. (2011). Introduction a la. Theorie Classique de la Portance. vesion du printemps. Available at: http://homepages.ulb.ac.be/~boblak/Miscellaneous/Oblak_Airfoil.pdf
  15. Özcan, A. E. (2008). Autopilot And Guidance For Anti-Tank Imaging Infrared Guided Missiles. Available at: https://etd.lib.metu.edu.tr/upload/12610111/index.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-02-04

Як цитувати

Boudiba, O., & Firsov, S. (2019). Проектування адаптивного PID-управління, не чутливого до зміни аеродінамічесіх характеристик безпілотного літального апарату. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1(9 (97), 68–75. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.155616

Номер

Розділ

Інформаційно-керуючі системи