Формування комплексного критерію оцінювання наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами

Автор(и)

  • Oleksandr Lavrukhin Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0003-1302-4960
  • Anton Kovalov Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0001-8546-3183
  • Vitaliy Schevcenko Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0002-5154-3617
  • Andrii Kyman Регіональна філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» вул. Середньофонтанська, 23, м. Одеса, Україна, 65039, Україна https://orcid.org/0000-0002-4000-3287
  • Daria Kulova Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050, Україна https://orcid.org/0000-0001-6727-5357

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.163442

Ключові слова:

небезпечні вантажі, умовна впевненість, нечітка логіка, аварійна ситуація, оцінка ризиків

Анотація

Запропоновано метод оцінювання наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх залізничним транспортом. Метод заснований на формуванні комплексного критерію, який враховує фактори впливу на величину ризику, що, в свою чергу, залежить від певної композиції составу вантажного поїзду з небезпечними вантажами.

В якості критерію обрано умовну впевненість виникнення більш значних наслідків в результаті аварійної ситуації. Критерій залежить від: кількості груп вагонів з небезпечними вантажами в составі поїзда, що формується; загальної кількості вагонів з небезпечними вантажами. Також вплив на критерій мають: ступінь небезпеки групи, до якої віднесено вагони з небезпечними вантажами та кількість випадків сумісного розташування вагонів різних груп небезпеки. Встановлено, що значення факторів постійно змінюються, тому їх описано за допомогою апарату нечіткої логіки та нечітких множин. Використання такого апарату дозволило комплексно виявити взаємний вплив цих факторів на більш безпечний варіант формування составу поїзда на сортувальних станціях.

Моделювання можливих ситуацій дозволило зробити висновок про відповідність величини значень вхідних нечітких параметрів величині значення умовної впевненості виникнення більш значних наслідків в результаті аварійної ситуації. Отримані результати логічно свідчать про виникнення більш значних наслідків при наявності в составі поїзда максимальних значень нечітких змінних, середніх – при середніх значеннях, а мінімальних наслідків при найменших значеннях нечітких змінних. Визначено взаємозв’язки нечітких вхідних даних, аналіз яких довів, що при збільшенні значення будь-яких нечітких параметрів (та їх комбінацій) зростає загальне значення величини умовної впевненості виникнення більш значних наслідків в результаті аварійної ситуації

Біографії авторів

Oleksandr Lavrukhin, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Anton Kovalov, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Vitaliy Schevcenko, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Andrii Kyman, Регіональна філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» вул. Середньофонтанська, 23, м. Одеса, Україна, 65039

Кандидат технічних наук, начальник дирекції залізничних перевезень

Виробничий підрозділ «Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій»

Daria Kulova, Український державний університет залізничного транспорту пл. Фейєрбаха, 7, м. Харків, Україна, 61050

Аспірант

Кафедра управління вантажною і комерційною роботою

Посилання

  1. Kotenko, A. M., Kozodoy, D. S., Svetlichnaya, A. V., Shilaev, P. S. (2013). Method of determining the loss of emergency situations dangerous goods. Zbirnyk naukovykh prats Ukrainskoi derzhavnoi akademiyi zaliznychnoho transportu, 141, 272–280.
  2. The Ministry of Infrastructure will expand rail connection with EU countries. Available at: https://mtu.gov.ua/en/news/30305.html
  3. Bagheri, M., Saccomanno, F. F., Fu, L. (2010). Effective placement of dangerous goods cars in rail yard marshaling operation. Canadian Journal of Civil Engineering, 37 (5), 753–762. doi: https://doi.org/10.1139/l10-015
  4. Bagheri, M., Saccomanno, F., Chenouri, S., Fu, L. (2011). Reducing the threat of in-transit derailments involving dangerous goods through effective placement along the train consist. Accident Analysis & Prevention, 43 (3), 613–620. doi: https://doi.org/10.1016/j.aap.2010.09.008
  5. Conca, A., Ridella, C., Sapori, E. (2016). A Risk Assessment for Road Transportation of Dangerous Goods: A Routing Solution. Transportation Research Procedia, 14, 2890–2899. doi: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.407
  6. Luan, T., Guo, Z., Pang, L., Lü, P. (2017). Early warning model for risks in railway transportation of dangerous goods based on combination weight. Tiedao Xuebao/Journal of the China Railway Society, 39 (12), 1–7. doi: http://doi.org/10.3969/j.issn.1001-8360.2017.12.001
  7. Giacone, M., Brattaa, F., Gandinib, P., Studerb, L. (2012). Dangerous goods transportation by road: a risk analysis model and a Global Integrated Information System to monitor hazardous materials land transportation in order to protect territory. Chemical Engineering Transaction, 26, 579–584. doi: http://doi.org/10.3303/CET1226097
  8. Zhao, H., Zhang, N., Guan, Y. (2018). Safety Assessment Model for Dangerous Goods Transport by Air Carrier. Sustainability, 10 (5), 1306. doi: https://doi.org/10.3390/su10051306
  9. Cebeci, U. (2009). Fuzzy AHP-based decision support system for selecting ERP systems in textile industry by using balanced scorecard. Expert Systems with Applications, 36 (5), 8900–8909. doi: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2008.11.046
  10. Shavranskyy, V. (2012). Using fuzzy logic in support systems decision complications during drilling. Technology audit and production reserves, 4 (1 (6)), 35–36. doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2012.4782
  11. Tymchuk, S. (2013). Definition of information uncertainty in energy. Technology audit and production reserves, 6 (5 (14)), 33–35. doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.19648
  12. Lomotko, D., Kovalov, A., Kovalova, O. (2015). Formation of fuzzy support system for decision-making on merchantability of rolling stock in its allocation. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (3 (78)), 11–17. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.54496
  13. Lavrukhin, O. V. (2015). Intellectual model formation of railway station work during the train operation execution. Science and Transport Progress. Bulletin of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport, 1, 43–53. doi: https://doi.org/10.15802/stp2015/38239
  14. Panchenko, S., Lavrukhin, О., Shapatina, O. (2017). Creating a qualimetric criterion for the generalized level of vehicle. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3 (85)), 39–45. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.92203
  15. Lavrukhin, O., Kovalov, A., Kulova, D., Panchenko, A. (2019). Formation of a model for the rational placement of cars with dangerous goods in a freight train. Procedia Computer Science, 149, 28–35. doi: https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.01.103
  16. Lavrukhin, O. V., Bocharov, O. P., Horbachov, O. A. (2007). Metody udoskonalennia systemy zminno-dobovoho planuvannia na osnovi teoriyi neironnykh merezh. Sbornik nauchnyh trudov Doneckogo instituta zheleznodorozhnogo transporta, 12, 25–33.
  17. DSTU 4500-3:2008. Vantazhi nebezpechni. Klasyfikatsiya (2010). Kyiv, 36.
  18. "Pravyla perevezennia nebezpechnykh vantazhiv", zatverdzheni nakazom Ministerstva transportu ta zviazku Ukrainy vid 25.11.2008 za No. 1430 ta zareiestrovani v Ministerstvi yustytsiyi Ukrainy vid 26.02.2009 za No. 180/16196.
  19. Baldzhy, M. D. (2015). Ekonomichnyi ryzyk ta metody yoho vymiriuvannia. Kharkiv: Promart, 300.
  20. Astahov, A. M. (2010). Iskusstvo upravleniya informacionnymi riskami. Moscow: DMK Press, 312.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-09

Як цитувати

Lavrukhin, O., Kovalov, A., Schevcenko, V., Kyman, A., & Kulova, D. (2019). Формування комплексного критерію оцінювання наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 2(3 (98), 25–31. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.163442

Номер

Розділ

Процеси управління