Оцінка енергоефективності електроприводу запорної арматури

Автор(и)

  • Heorhii Kulinchenko Сумський Державний Університет вул. Римського-Корсакова, 2, м. Суми, Україна, 40007, Україна https://orcid.org/0000-0002-8501-5636
  • Andrii Masliennikov Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова 2, м. Харків, Україна, 61002, Україна https://orcid.org/0000-0003-1174-0322
  • Viktor Bаhutа ТОВ «Зодіак» вул. 6 Гвардійської дивізії, 5, м. Шостка, Україна, 44110, Україна https://orcid.org/0000-0001-6685-5683
  • Vladymir Chervyakov Сумський Державний Університет вул. Римського-Корсакова, 2, м. Суми, Україна, 40007, Україна https://orcid.org/0000-0002-2903-4779

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.174203

Ключові слова:

асинхронний двигун, безредукторний електропривод, енергоефективність модуля запірної арматури, синхронний реактивний двигун

Анотація

Проаналізовано особливості функціонування електропривода запірної арматури. Встановлено, що привод запірної арматури, реалізований на базі асинхронних двигунів, характеризується низькою енергоефективністю. Для цілеспрямованого поліпшення енергетичних показників електроприводу розроблено метод оцінки енергетичної ефективності модуля арматури. Необхідність розробки метода викликана тим, що оцінки енергоефективності, засновані на міжнародних стандартах, справедливі для сталих режимів роботи, за умови нехтування часом перехідних процесів.

На відміну від традиційних типів приводів, привод запірної арматури характеризується низькими швидкостями обертання. Використання механічних редукторів не дозволяє істотно знизити швидкість приводу, тому доводиться здійснювати імпульсне керування двигуном або переходити на безредукторний привод.

Ефективність альтернативних типів двигунів оцінюється за допомогою запропонованого метода, який базується на моделюванні процесу позиціонування запірної арматури. Траєкторія переміщення формується відповідно до керуючих імпульсів, які подаються на обмотки двигуна, що входить до складу мехатронного модуля.

Апробація методу проведена відповідно до паспортних даних асинхронного двигуна типу АІР56А4, потужністю 120 Вт, що входить до складу однооборотного мехатронного модуля, та випускається серійно. Для порівняння енергетичних показників обрано 3-х фазний синхронний двигун з ротором, що котиться, у якого параметри обмотки статора аналогічні параметрам обмотки двигуна АІР56А.

Порівняння оцінок енергетичної ефективності показало перевагу і перспективність використання безредукторних синхронних двигунів в приводі запірної арматури.

Розроблені моделі дозволяють досліджувати і оптимізувати характеристики електроприводу на базі двигунів, що досліджуються, а також формулювати вимоги до конструктивно-технологічних параметрів двигуна на основі одержуваних оцінок енергоефективності.

Запропонована методика оцінки енергоефективності є основою для реалізації комплексу технічних засобів, що забезпечують оцінку енергоефективності приводу в реальних промислових умовах, при виконанні конкретної технологічної задачі

Біографії авторів

Heorhii Kulinchenko, Сумський Державний Університет вул. Римського-Корсакова, 2, м. Суми, Україна, 40007

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп'ютерних наук

Andrii Masliennikov, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут» вул. Кирпичова 2, м. Харків, Україна, 61002

Кандидат технических наук, доцент

Кафедра електричних машин

Viktor Bаhutа, ТОВ «Зодіак» вул. 6 Гвардійської дивізії, 5, м. Шостка, Україна, 44110

Технічний директор

Vladymir Chervyakov, Сумський Державний Університет вул. Римського-Корсакова, 2, м. Суми, Україна, 40007

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра комп'ютерних наук

Посилання

  1. Agamloh, E. B. (2018). On Efficiency Measurement of Motor-Drive Systems. Proceedings of the 10th international conference on energy efficiency in motor driven system (EEMODS' 2017). Publications Office of the European Union, 652–667.
  2. Paszota, Z. (2013). Losses and energy efficiency of drive motors and systems. Polish Maritime Research, 20 (1), 3–10. doi: https://doi.org/10.2478/pomr-2013-0001
  3. Vanhooydonck, D., Symens, W., Deprez, W., Lemmens, J., Stockman, K., Dereyne, S. (2010). Calculating energy consumption of motor systems with varying load using iso efficiency contours. The XIX International Conference on Electrical Machines - ICEM 2010. doi: https://doi.org/10.1109/icelmach.2010.5607992
  4. Usynin, Y. S., Shishkov, A. N., Sychev, D. A., Savosteenko, N. V., Khayatov, E. S. (2015). Improving the energy efficiency of electric drives of reciprocating rolling mills. Russian Electrical Engineering, 86 (12), 709–711. doi: https://doi.org/10.3103/s1068371215120159
  5. Hansen, C., Kotlarski, J., Ortmaier, T. (2016). A concurrent optimization approach for energy efficient multiple axis positioning tasks. Journal of Control and Decision, 3 (4), 223–247. doi: https://doi.org/10.1080/23307706.2016.1208548
  6. Smirnov, Y. S., Yurasova, E. V., Funk, T. A. (2015). Energoinformatics of a Gearless Mechatronic Systems. Procedia Engineering, 129, 992–996. doi: https://doi.org/10.1016/j.proeng.2015.12.160
  7. Kulinchenko, H. V., Masliennikov, A. M., Bahuta, V. A., Duniev, О. О. (2015). Electric drive dynamic performance providing based on a rolling rotor motor. Visnyk NTU «KhPI». Seriya: Problemy udoskonalennia elektrychnykh mashyn i aparativ. Teoriya i praktyka, 42 (1151), 34–38.
  8. Gieras, J. F., Gieras, I. A. (2014). Recent developments in electrical motors and drives. Available at: https://www.researchgate.net/publication/228960734
  9. Sarac, V., Cvetkovski, G. (2013). Transient Analysis of Induction Motor Using Different Simulation Models. Acta Technica Jaurinensis, 6 (1), 65–75.
  10. Albarbarawi, O., Al-Rawashdeh, A. Y., Qaryouti, Gh. (2017). Simulink modelling of the transient cases of three phase induction motors. International Journal of Electrical & Computer Sciences, 17 (04), 6–15.
  11. Tsybikov, B., Beyerleyn, E., Tyuteva, P. (2016). Comparison of energy efficiency determination methods for the induction motors. MATEC Web of Conferences, 91, 01034. doi: https://doi.org/10.1051/matecconf/20179101034
  12. Ostroverkhov, M., Reutskyi, M., Trinchuk, D. (2018). Study of the induction motor electric drive efficiency in transients during their acceleration. Technology Audit and Production Reserves, 5 (1 (43)), 23–27. doi: https://doi.org/10.15587/2312-8372.2018.144612
  13. Kulinchenko, G. V., Maslennikov, A. M., Baguta, V. A. (2016). Research of dynamic parameters of the electric drive on the basis of rolling rotor motor. Electrical Engineering & Electromechanics, 6, 9–14. doi: https://doi.org/10.20998/2074-272x.2016.6.02
  14. Krishna, V., Krishna, V., Prasad, E. Sh. (2018). Control Strategy of Switched Reluctance Motor. International Journal of Applied Engineering Research, 13 (10), 136–140.
  15. Fabianski, B. (2016). Simplified model of Switched Reluctance Motor for real-time calculations. PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY, 1 (7), 21–25. doi: https://doi.org/10.15199/48.2016.07.03
  16. Ungureanu, C., Rata, M., Graur, A. (2015). PLC control of an electromechanical converter with rolling rotor and axial air-gap. ACTA Electrotehnica, 56 (4), 137–142.
  17. Yehorov, A. V., Masliennikov, A. M., Duniev, A. A., Yuhimchuk, V. D. (2017). Influence of the stator coils scheme connection in the motor with a rolling rotor on its energy performance. Bulletin of NTU "KhPI". Series: Electric machines and electromechanical energy conversion, 1 (1223), 106–113.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-07-25

Як цитувати

Kulinchenko, H., Masliennikov, A., Bаhutа V., & Chervyakov, V. (2019). Оцінка енергоефективності електроприводу запорної арматури. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4(8 (100), 36–44. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.174203

Номер

Розділ

Енергозберігаючі технології та обладнання