Дослідження режимів застрягання вантажів в рамках плоскої моделі ротора з автобалансиром

Автор(и)

  • Gennadiy Filimonikhin Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-2819-0569
  • Volodymyr Yatsun Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0003-4973-3080
  • Irina Filimonikhina Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-1384-6027
  • Iryna Ienina Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006, Україна https://orcid.org/0000-0002-2122-7808
  • Ihor Munshtukov Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005, Україна https://orcid.org/0000-0002-2307-1755

DOI:

https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.177418

Ключові слова:

пасивний автобалансир, ефект Зоммерфельда, інерційний віброзбудник, резонансна вібромашина, біфуркація рухів

Анотація

Аналітично досліджені режими застрягання вантажів (куль, роликів, маятників) в рамках плоскої моделі врівноваженого ротора на ізотропних пружно-в'язких опорах, що несе автобалансир з багатьма однаковими вантажами.

Описана фізико-математична модель системи ротор-автобалансир. Записані диференціальні рівняння руху системи щодо системи координат, що обертається з постійною швидкістю обертання. Знайдено всі усталені режими руху, в яких вантажі застряють на постійній швидкості обертання. В системі координат, що синхронно обертається з вантажами, ці рухи стаціонарні.

Проведені теоретичні дослідження показують, що режими застрягання вантажів в системі ротор-автобалансир є однопараметричними сім’ями усталених рухів.

Кожен режим застрягання характеризується певною конфігурацією вантажів і відповідною частотою застрягання.

В системі координат що синхронно обертається з вантажами:

– переміщення ротора є сталим;

– параметром є кут, що визначає напрямок вектора переміщення ротора;

– вантажі займають певні фіксовані положення відносно вектора переміщення ротора і ці положення залежать від швидкості обертання ротора.

У автобалансира з nb однаковими вантажами різних конфігурацій вантажів nb+1. Загальна кількість різних режимів застрягання вантажів:

– 2(nb+1), якщо nb непарне;

– 2nb+1, якщо nb парне.

Загальна кількість різних частот застрягання:

– 3(nb+1)/2, якщо nb непарне;

– 3nb/2+1, якщо nb парне.

Загальна кількість різних характерних швидкостей – nb+2. Характерні швидкості є точками біфуркацій рухів, бо при їх переході зароджуються чи зникають однопараметричні сім’ї рухів, що відповідають певному режиму застрягання. В цих точках режими застрягання можуть набувати, або втрачати стійкість

Біографії авторів

Gennadiy Filimonikhin, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри

Кафедра деталей машин та прикладної механіки

Volodymyr Yatsun, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра будівельних, дорожніх машин і будівництва

Irina Filimonikhina, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат фізико-математичних наук, доцент

Кафедра вищої математики та фізики

Iryna Ienina, Центральноукраїнський національний технічний університет пр. Університетський, 8, м. Кропивницький, Україна, 25006

Кандидат технічних наук, доцент

Кафедра автоматизації виробничих процесів

Ihor Munshtukov, Льотна академія Національного авіаційного університету вул. Добровольського, 1, м. Кропивницький, Україна, 25005

Старший викладач

Кафедра авіаційної техніки

Посилання

  1. Thearle, E. L. (1950). Automatic dynamic balancers (Part 2 – Ring, pendulum, ball balancers). Machine Design, 22 (10), 103–106.
  2. Filimonikhin, G. (2004). Balancing and protection from vibrations of rotors by autobalancers with rigid corrective weights. Kirovohrad: KNTU, 352. Available at: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/handle/123456789/5667
  3. Filimonikhin, G., Filimonikhina, I., Ienina, I., Rahulin, S. (2019). A procedure of studying stationary motions of a rotor with attached bodies (auto-balancer) using a flat model as an example. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3 (7 (99)), 43–52. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.169181
  4. Green, K., Champneys, A. R., Lieven, N. J. (2006). Bifurcation analysis of an automatic dynamic balancing mechanism for eccentric rotors. Journal of Sound and Vibration, 291 (3-5), 861–881. doi: https://doi.org/10.1016/j.jsv.2005.06.042
  5. Artyunin, A. I. (1993). Issledovanie dvizheniya rotora s avtobalansirom. Izvestiya vysshih uchebnyh zavedeniy. Mashinostroenie, 1, 15–19.
  6. Sommerfeld, A. (1904). Beitrage zum dinamischen Ausbay der Festigkeislehre. Zeitschriff des Vereins Deutsher Jngeniere, 48, 631–636.
  7. Artyunin, A. I., Eliseyev, S. V. (2013). Effect of “Crawling” and Peculiarities of Motion of a Rotor with Pendular Self-Balancers. Applied Mechanics and Materials, 373-375, 38–42. doi: https://doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.373-375.38
  8. Artyunin, A. I., Eliseev, S. V., Sumenkov, O. Y. (2018). Experimental Studies on Influence of Natural Frequencies of Oscillations of Mechanical System on Angular Velocity of Pendulum on Rotating Shaft. Lecture Notes in Mechanical Engineering, 159–166. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-319-95630-5_17
  9. Ryzhik, B., Sperling, L., Duckstein, H. (2004). Non-synchronous Motions Near Critical Speeds in a Single-plane Autobalancing Device. Technische Mechanik, 24, 25–36.
  10. Lu, C.-J., Tien, M.-H. (2012). Pure-rotary periodic motions of a planar two-ball auto-balancer system. Mechanical Systems and Signal Processing, 32, 251–268. doi: https://doi.org/10.1016/j.ymssp.2012.06.001
  11. Jung, D., DeSmidt, H. A. (2016). Limit-Cycle Analysis of Planar Rotor/Autobalancer System Influenced by Alford's Force. Journal of Vibration and Acoustics, 138 (2). doi: https://doi.org/10.1115/1.4032511
  12. Jung, D., DeSmidt, H. (2017). Nonsynchronous Vibration of Planar Autobalancer/Rotor System With Asymmetric Bearing Support. Journal of Vibration and Acoustics, 139 (3). doi: https://doi.org/10.1115/1.4035814
  13. Jung, D. (2018). Supercritical Coexistence Behavior of Coupled Oscillating Planar Eccentric Rotor/Autobalancer System. Shock and Vibration, 2018, 1–19. doi: https://doi.org/10.1155/2018/4083897
  14. Yaroshevich, M. P., Zabrodets, I. P., Yaroshevich, T. S. (2015). Dynamics of vibrating machines starting with unbalanced drive in case of bearing body flat vibrations. Naukovyi visnyk NHU, 3, 39–45.
  15. Kuzo, I. V., Lanets, O. V., Gurskyi, V. M. (2013). Synthesis of low-frequency resonance vibratory machines with an aeroinertia drive. Naukovyi visnyk Natsionalnoho hirnychoho universytetu, 2, 60–67. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvngu_2013_2_11
  16. Yatsun, V., Filimonikhin, G., Dumenko, K., Nevdakha, A. (2017). Search for two-frequency motion modes of single-mass vibratory machine with vibration exciter in the form of passive auto-balancer. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (7 (90)), 58–66. doi: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2017.117683
  17. Antipov, V. I., Dentsov, N. N., Koshelev, A. V. (2014). Dynamics of the parametrically excited vibrating machine with isotropic elastic system. Fundamental research, 8, 1037–1042. Available at: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=34713
  18. Gorbenko, A., Strautmanis, G., Filimonikhin, G., Mezitis, M. (2019). Motion modes of the nonlinear mechanical system of the rotor autobalancer. Vibroengineering PROCEDIA, 25, 1–6. doi: https://doi.org/10.21595/vp.2019.20699
  19. Strauch, D. (2009). Classical Mechanics: An Introduction. Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-3-540-73616-5
  20. Nayfeh, A. H. (1993). Introduction to Perturbation Techniques. Wiley-VCH, 536.
  21. Ruelle, D. (1989). Elements of Differentiable Dynamics and Bifurcation Theory. Academic Press, 196. doi: https://doi.org/10.1016/c2013-0-11426-2

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-09-04

Як цитувати

Filimonikhin, G., Yatsun, V., Filimonikhina, I., Ienina, I., & Munshtukov, I. (2019). Дослідження режимів застрягання вантажів в рамках плоскої моделі ротора з автобалансиром. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 5(7 (101), 51–61. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.177418

Номер

Розділ

Прикладна механіка